Agnieszka i Grzegorz Kądziela są właścicielami spółki GP Truck Trading, będącej m.in. polskim przedstawicielem marki Farid. Rozmawialiśmy z nimi o specyfice prowadzenia tak trudnego biznesu, jakim jest zaopatrzenie firm komunalnych w nowoczesne pojazdy.
Działająca od 1999 r. rodzinna spółka GP Truck Trading jest obecnie jedną z największych w kraju firm specjalizujących się w budowie, sprzedaży i wynajmie, a także serwisowaniu śmieciarek oraz innych pojazdów, takich jak hakowce, bramowce, piaskarki, zamiatarki, wywrotki oraz urządzenia dźwigowe. W ich ofercie znajdziemy również zbiorniki do ciśnieniowego czyszczenia kanalizacji i zabudowy asenizacyjne.
W lutym 2017 r. firma podpisała umowę z włoskim producentem zabudów śmieciarek Farid Industrie i na terenie Polski spółka GP Truck Trading jest wyłącznym dystrybutorem i serwisantem specjalistycznych urządzeń tej marki. Firmowy warsztat Top Service Truck Center prowadzi serwis samochodów ciężarowych i komunalnych oraz sprzedaż części zamiennych. Od maja 2020 r. GP Truck Trading sprzedaje na terenie Polski na zasadach wyłączności elektryczne pojazdy na podwoziu Isuzu, zelektryfikowane przez włoską firmę Pretto.
Zakres prowadzonej działalności firmy jest bardzo szeroki. Co jest jej najważniejszym nurtem?
Naszą pierwszą działalnością był serwis samochodów ciężarowych, dopiero z czasem założyliśmy drugą firmę: produkcyjno-handlową. Decyzję taką podjęliśmy w odpowiedzi na potrzeby naszych klientów, którzy przyjeżdżali do serwisu. Zaczęliśmy więc kupować i sprzedawać: początkowo pojazdy używane, a z czasem powstało zapotrzebowanie klientów na samochody nowe.
Co jest najważniejszym w naszej działalności? Trudno stwierdzić… Obecnie jest to produkcja i sprzedaż śmieciarek marki Farid. Działalność ta wymagała i wymaga nadal od nas poświęcenia wiele czasu na naukę i maksymalnie efektywne wdrożenie produkcji tych pojazdów; wprowadzenia i udoskonalenia kontroli wewnętrznej produkcji oraz systemu serwisowania, napraw zabudów i podwozi oraz mnóstwa energii i pracy włożonej w reklamę. Poczynając od spotkań z klientami, przygotowania dla nich „szytej na miarę” oferty w oparciu o ich potrzeby i możliwości finansowe, a kończąc na terminowej realizacji dostawy oraz profesjonalnej opiece posprzedażowej.
Prowadzimy również wynajem samochodów, są to głównie śmieciarki różnych marek. Większość klientów poszukuje samochodów tańszych, prostszych w konstrukcji i łatwiejszych w obsłudze. W Polsce w temacie wynajmu pojazdów wciąż głównym kryterium wyboru jest cena, zainteresowani najmem klienci nie mają jeszcze wygórowanych wymagań co do marki czy wieku sprzętu.
Jakie typy śmieciarek Farid sprzedają się obecnie najlepiej?
Farid ma w swojej ofercie pełną gamę zabudów: są to zarówno małe o pojemności 5–7 m3 zabudowy, montowane na samochodach dostawczych o dmc 3,5 t do 5 ton, jak i standardowe zabudowy 8–25 m 3 dedykowane do montażu na podwoziach od 12 t do 26 t dmc. Najliczniejszą grupę sprzedawanych pojazdów stanowią śmieciarki montowane na podwoziach 3-osiowych. Dostępne są również zabudowy, które montuje się na mało popularnych w Polsce samochodach 4-osiowych i jeszcze mniej popularne śmieciarki do transportu odpadów na większe odległości, montowane na naczepach – takie pojazdy mają kubaturę ok. 65 m3.
Najlepszym zainteresowaniem cieszy się produkt standardowy Farid model T1 plus, który stanowi 80% naszej sprzedaży. Jest to śmieciarka jednokomorowa, choć coraz większym zainteresowaniem cieszą się śmieciarki dwu lub trzykomorowe. Pojazdy takie sprzedawane są w Faridzie pod marką Hillend Engineering. Coraz bardziej popularne są również śmieciarki z żurawiem montowanym za kabiną (link do szerszego opisu takiego pojazdu). Wrzutnik wyposażony jest w specjalny lej zasypowy, do którego można opróżniać podnoszone żurawiem pojemniki podziemne lub naziemne typu dzwon. Dawniej taki system zbiórki realizowano za pomocą zwykłej wywrotki z żurawiem – bez zgniotu, bez możliwości skompresowania, więc mało wydajnie.
Od kiedy ustawowo pojawił się obowiązek mycia pojemników, coraz częściej sprzedajemy śmieciarki wyposażone w system myjący. Urządzenie myjące możemy zamontować zarówno na pojazdach nowych, jak i już używanych przez klienta.
W ofercie firmy są również zabudowy hakowe i bramowe. Czy zamawiają je również firmy zajmujące się transportem komunalnym?
Tak, są to firmy komunalne zajmujące się transportem odpadów, ale mają one przeważnie szeroką ofertę usług. Każda firma komunalna posiadająca śmieciarki ma również we flocie hakowce i bramowce. Współpracujemy z różnymi producentami tych systemów. Największą popularnością cieszą się systemy przeznaczone na małe auta 2-osiowe, przewożące głównie kontenery typu KP7.
Jakich pojazdów firma GP Truck Trading sprzedaje najwięcej?
W naszej produkcji dominują zdecydowanie śmieciarki – stanowią ponad 80% zamówień. Są to zarówno nowe zabudowy montowane na nowych podwoziach, jak i pojazdy używane, które kupujemy w dość dużych ilościach na terenie Europy. Są one później u nas przygotowywane do sprzedaży lub do wynajmu w zależności od potrzeb i wyboru klienta. Rocznie przygotowujemy łącznie ok. 150 pojazdów, połowę z nich stanowią pojazdy nowe.
W jaki sposób GP Truck Trading zapewnia obsługę serwisową swoim klientom?
Oprócz serwisu stacjonarnego zlokalizowanego koło Warszawy, posiadamy 3 samochody serwisowe, które operują na terenie całego kraju. Obsługująca je ekipa serwisowa składa się z mechanika i elektryka. Jednym z naszym partnerów serwisowych jest Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Rumia, odpowiadające jako autoryzowany serwis za obsługę pojazdów Farid w północnej Polsce. Jest to jednocześnie nasz klient, dysponujący większą liczbą samochodów z zabudowami tej marki. Dostrzegliśmy potencjał tej firmy z uwagi na fakt, iż posiada ona dużą liczbę dobrze przeszkolonych mechaników.
Współpracujemy też z kilkoma innymi serwisami partnerskimi na terenie Polski. Zawierając umowy przetargowe czy realizując dostawy bezpośrednie, zawsze elementem kontraktu jest zapewnienie obsługi serwisowej, z konkretnymi ustaleniami dotyczącymi przyjęcia zlecenia czy czasu realizacji obsługi lub naprawy. Nie mamy jakichkolwiek problemów czasowych z realizacją tych zleceń, a więc niedogodności dla klientów związane z wyłączeniem pojazdu z eksploatacji są minimalne.
Aby działać jeszcze sprawniej, wykorzystujemy to, że jesteśmy zrzeszeni w sieci Q-Service Truck, należącej do grupy Inter Cars. Skupia ona 80 największych serwisów samochodów ciężarowych w Polsce oraz 109 w Europie. Sieć ta jest dla nas dużym wsparciem, serwisy koncentrują się głównie na obsłudze i naprawach podwozi, ale niektóre z nich zostały przez nas również przeszkolone w obsłudze i naprawach śmieciarek Farid. Jeśli zaś chodzi o obsługę podwozi, to oczywiście – zależnie od marki – zajmują się tym serwisy autoryzowane.
Co jest elementem kluczowym z punktu widzenia obsługi zabudowy takiej jak śmieciarka?
Zdecydowanie elektronika – jest to element zabudowy, niezależnie od jej marki, który może sprawiać najwięcej kłopotów. Układy hydrauliczne są na tyle proste i opanowane konstrukcyjnie, że ich awarie zdarzają się niezbyt często, a jeśli nawet, to sporadycznie doprowadzają do unieruchomienia pojazdu. W przypadku komponentów elektronicznych tak nie jest.
Czy z tego można wywnioskować, że zabudowy Farid mają wysoki stopień zaawansowania systemów elektrycznych?
Farid jest zelektronizowany w pełnym tego słowa znaczeniu, tak jak produkty wszystkich innych marek. Wymusiły to w pewnym stopniu wprowadzone już kilkanaście lat temu dyrektywy unijne związane z bezpieczeństwem obsługi i ochroną pracowników. Systemy zostały również unowocześnione przez samych producentów – pojawiały się nowe rozwiązania pozwalające na wyprzedzenie konkurencji.
Czasem można odnieść wrażenie, że istnieje wiele funkcjonalności obsługiwanych przez elektronikę, które są zbędne – samochody stały się przewymiarowane. Nie dotyczy to wyłącznie śmieciarek, ale chyba wszystkich samochodów czy nawet wszystkich urządzeń. Unowocześniamy świat, trochę utrudniając sobie przy tym życie.
Śmieciarka jest prostym urządzeniem i niezależnie od tego jak jest skonstruowana, to efekt wykonanej pracy jest ten sam. Cykl pracy opróżniania pojemników odbywa się na podobnych zasadach u wszystkich producentów, ta sama jest zasada zgniotu, choć mogą być stosowane różne systemy kompresji – ale to można uznać za szczegóły. Oczywiście można by zbudować większą śmieciarkę o większej sile kompaktowania odpadów, ale ograniczają to przepisy ruchu drogowego związane z naciskami na osie. Ograniczenia kubatury wynikają z prostego faktu, że śmieciarki, operując w miastach, muszą sprawnie się po nich poruszać.
Czy zabudowa Farid wymaga od producentów pojazdów specjalistycznego dostosowania konstrukcji ich podwozi pod te zabudowy?
Z początku stanowiło to dla nas wyzwanie, by dobrze przemyśleć i zaplanować montaż zabudowy pod każdy typ podwozia. Teraz nabraliśmy doświadczenia i dobrze znamy już specyfikę wszystkich siedmiu marek, a zamówienie kolejnego podwozia u producenta jest w pewnym sensie skopiowaniem wcześniejszych dostaw.
Bez względu na kubaturę zabudowy śmieciarki, wszystkie systemy i urządzenia, które powinny się znaleźć na podwoziu, są identyczne. Oczywiście musimy bazować na rozstawach oferowanych przez producenta podwozia, ale niezależnie od marki, najbardziej popularne rozstawy osi mieszczą się w zakresie 3,5–4 m. Jedynie śmieciarka z HDS wymaga większego rozstawu osi, bo konieczne jest miejsce na montaż żurawia. Takie rozwiązanie wymaga odpowiednich obliczeń statecznych i obciążeniowych, gdyż każde urządzenie dźwigowe jest kontrolowane przez Urząd Dozoru Technicznego. Nowoczesne pojazdy z normą emisja spalin Euro VI w większości przypadków są wyposażone w układ wydechowy z dolnym odprowadzeniem spalin. Konstrukcja taka nie koliduje z pracą żurawia. Rzadkością są już klienci, którzy preferują pojazdy z górnym wydechem.
Jak często klienci chcą modyfikować zamawiane pojazdy?
Klienci dzisiaj są bardzo wymagający, mają swoje wizje i przyzwyczajenia. Natomiast nie ma większej potrzeby modyfikacji zamawianych pojazdów, gdyż nasze śmieciarki są na tyle dopracowane i oferujemy tak wiele typów zabudów, że przy zamówieniu ograniczamy się jedynie do zmian kosmetycznych. Są to między innymi: wybór koloru, centralnego smarowania, systemu kamer czy doposażenie w przydatne akcesoria, np. lampy robocze na dachu lub zbiorniki na wodę. W zależności od potrzeb klienta, jesteśmy w stanie wyposażyć pojazd również w układ ciśnieniowego mycia pojemników, dynamiczny i statyczny system wagowy, czujniki RFiD oraz urządzenia monitorujące pracę pojazdu.
Klient może mieć też wymagania dotyczące np. systemu mocowania worków na segregację odpadów czy sposobu mocowania narzędzi. Zdarza się, że zamawiana jest śmieciarka z dodatkowym systemem wrzutu, w którym za pomocą systemu bramowego możliwa jest obsługa kontenerów KP7. Oczywiście musi to być wcześniej określone w specyfikacji.
Co w tym biznesie jest najtrudniejsze?
Największą naszą bolączką jest dostęp do fachowców. Rozwój firmy powoduje, że potrzebni są nowi pracownicy, aby obsadzić nimi nowe stanowiska. W procesie montażu, serwisowania i naprawy śmieciarek zatrudniamy zarówno typowych mechaników, jak i różnych specjalistów m.in.: ślusarzy, elektryków, elektroników, spawaczy, tokarzy, lakierników oraz wszechstronnych monterów.
Bardzo często publikujemy ogłoszenia poszukując takich ludzi, a najtrudniej jest znaleźć pracowników o dużych kwalifikacjach. Współpracujemy również z różnymi agencjami pracy, lecz nie przynosi to większych rezultatów. Na rynku łatwiej o nisko wykwalifikowaną kadrę, lecz bardzo rzadko zdarza się, by były to osoby, których my szukamy do pracy w serwisie i produkcji. Uczestniczymy nawet w programie Młode Kadry, organizowanym przez Inter Cars, w którym dzięki współpracy ze szkołami samochodowymi próbujemy inwestować w szkolenia młodych ludzi, proponując im praktyki i licząc, że po zakończeniu edukacji będę chcieli u nas pracować. Niestety, młodzież nie jest zainteresowana dość ciężką, chociaż dobrze płatną pracą.
Jesteście przedstawicielem marki Farid, ale macie też duże doświadczenie techniczne i rynkowe. Czy był kiedyś pomysł na to, by zaprojektować i wyprodukować własną śmieciarkę?
Pomysłów jest bardzo dużo, ale o produkcji własnych śmieciarek nie myślimy – współpraca z firmą Farid układa się nam bardzo dobrze. Otwartych drzwi nie warto wyważać czy rezygnować ze sprawdzonych marek. Myślę, że dość mocno wypromowaliśmy markę Farid w Polsce i dzięki temu możemy cieszyć się z efektów wykonanej pracy. Obecnie jesteśmy najlepszym dealerem marki Farid w Europie, nie licząc rodzimego rynku włoskiego, z najlepszymi wynikami sprzedaży. Zabudowy Farid cieszą się w Polsce dużą popularnością i jesteśmy dumni, że możemy być częścią tej grupy.
Mamy ambitne plany rozwojowe. W najbliższym czasie chcielibyśmy powiększyć i unowocześnić naszą bazę produkcyjną. Jesteśmy w trakcie załatwiania formalnych zgód związanych z dokupieniem i wybudowaniem kolejnego obiektu produkcyjnego o powierzchni 3500 m2, w którym planujemy wykonywanie adaptacji podwozi, przygotowywanie ram pośrednich i montaż zabudów. Nasi dostawcy, klienci oraz firmy, z którymi współpracujemy dobrze wiedzą, że zaczyna brakować nam miejsca na placu wokół firmy. Planujemy również wybudowanie zdecydowanie większego parkingu, dzięki czemu będziemy w stanie ugościć wszystkich Państwa.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał: Dariusz Piernikarski