Wielozadaniowa śmieciarka do selektywnej zbiórki odpadów na podwoziu Renault D26 Wide z zabudową Farid, doposażona przez firmę GP Truck Trading w żuraw Fassi, od listopada ub. roku pracuje w spółce PURUM, odpowiedzialnej za wywóz odpadów komunalnych na terenie Pruszcza Gdańskiego.
Skąd pomysł na zamówienie takiej śmieciarki? Do zadań spółki PURUM należy m.in. obsługa pojemników półpodziemnych, a że przybędzie kilka nowych punktów z tego typu pojemnikami, potrzebny był kolejny pojazd do ich obsługi. Dodatkowo śmieciarka opróżnia również tradycyjne 1100-litrowe pojemniki oraz pojemniki na szkło typu dzwon.
Oprócz wielozadaniowości pojazdu, dla PURUM istotną kwestią podczas wyboru podwozia były też niskie koszty eksploatacji oraz komfort i bezpieczeństwo pracy załóg – zarówno w odniesieniu do wyposażenia kabiny, jak i układu przeniesienia napędu czy zdolności manewrowych pojazdu. „Podwozie D Wide jest krótsze niż u konkurencji, wpływa to na zwrotność i wygodne manewrowanie pojazdem, co jest szczególnie istotne w mieście. Kierowca często wykonuje skomplikowane manewry tyłem. Na uwagę zasługuje ekonomika eksploatacji, gdyż pojazd zużywa mniej paliwa oraz ekologia, gdyż silniki spełniają m.in. najbardziej rygorystyczne normy w zakresie emisji zanieczyszczeń, czyli są mniej uciążliwe dla mieszkańców” – tłumaczy nam Piotr Ołowski, prezes zarządu PURUM Sp. z o.o.
Co ma w sobie zakupiona renówka?
Model pracujący w Pruszczu Gdańskim to jednokomorowa śmieciarka na 3-osiowym podwoziu Renault D 26 Wide P6×2 (26 t dmc.), napędzana 6-cylindrowym silnikiem DTI 8 o mocy 320 KM (235 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 1200 Nm dostępnym już od 1050 obr/min. Jednostka napędowa współpracuje z automatyczną, 6-biegową skrzynią przekładniową Allison serii 3200V, dostosowaną do specyfiki transportu komunalnego. Oznacza to, że dzięki funkcji automatycznego przechodzenia z położenia neutralnego w tryb jazdy i na odwrót, kierowca po zatrzymaniu pojazdu nie musi pamiętać o konieczności przełączania skrzyni biegów w położenie neutralne. Daje to gwarancję trwałości i większej niezawodności.
Do obsługi skrzyni biegów służy niewielki panel z wyświetlaczem, umieszczony po prawej stronie fotela kierowcy. Zastosowana przekładnia współpracuje z konwerterem o przełożeniu 1,98, sprawiając, że moment obrotowy, jaki trafia na koła, jest niemal dwukrotnie większy. Takie rozwiązanie w znaczący sposób wpływa na dynamikę pojazdu i zmniejsza zużycie paliwa. Jest więc bardzo istotne w przypadku pojazdów komunalnych, których praca odbywa się w cyklu start/stop. Automatyczna skrzynia biegów ze zmiennikiem momentu obrotowego pozytywnie wpływa też na trwałość układu przeniesienia napędu (brak podatnego na zużycie sprzęgła) oraz układu hamulcowego – mimo stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej silnika po zdjęciu nogi z gazu pojazd hamuje dość intensywnie.
Oprócz tego pojazdy Renault Trucks z gamy D w wersji przeznaczonej do zbiórki odpadów mają zmodyfikowane tylne zawieszenie. Miechy pneumatyczne osi (nośność 11,5 + 7,5 t) są nieco cofnięte, a tym samym lepiej chronione przed uszkodzeniem, do jakiego mogłoby dojść w przypadku wjazdu w trudny teren. Dzięki wleczonej osi skrętnej i niewielkiemu rozstawowi osi (3700 mm) zewnętrzny promień zawracania wynosi zaledwie 7,6 m, co znacznie ułatwia manewrowanie w ciasnej zabudowie miejskiej. Oś przednia (o nośności 8 t) ma zawieszenie na parabolicznych resorach piórowych. Podwozia Renault Trucks wyróżnia też niska masa własna (w omawianym przypadku jest to 6700 kg), co jest bardzo istotne w transporcie komunalnym, gdy podwozie jest mocno obciążone np. przez zabudowę do wywozu odpadów.
Autor: Katarzyna Biskupska