Jeden pojazd – wiele zadań. Śmieciarka na podwoziu Renault D Wide z Pruszcza Gdańskiego

Fot. W.Braniecki

Wielozadaniowa śmieciarka do selektywnej zbiórki odpadów na podwoziu Renault D26 Wide z zabudową Farid, doposażona przez  firmę GP Truck Trading w żuraw Fassi, od listopada ub. roku pracuje w spółce PURUM, odpowiedzialnej za wywóz odpadów komunalnych na terenie Pruszcza Gdańskiego.

Skąd pomysł na zamówienie takiej śmieciarki? Do zadań spółki PURUM należy m.in. obsługa pojemników półpodziemnych, a że przybędzie kilka nowych punktów z tego typu pojemnikami, potrzebny był kolejny pojazd do ich obsługi. Dodatkowo śmieciarka opróżnia również tradycyjne 1100-litrowe pojemniki oraz pojemniki na szkło typu dzwon.

Piotr Ołowski (fot. PURUM)

Oprócz wielozadaniowości pojazdu, dla PURUM istotną kwestią podczas wyboru podwozia były też niskie koszty eksploatacji oraz komfort i bezpieczeństwo pracy załóg – zarówno w odniesieniu do wyposażenia kabiny, jak i układu przeniesienia napędu czy zdolności manewrowych pojazdu. „Podwozie D Wide jest krótsze niż u konkurencji, wpływa to na zwrotność i wygodne manewrowanie pojazdem, co jest szczególnie istotne w mieście. Kierowca często wykonuje skomplikowane manewry tyłem. Na uwagę zasługuje ekonomika eksploatacji, gdyż pojazd zużywa mniej paliwa oraz ekologia, gdyż silniki spełniają m.in. najbardziej rygorystyczne normy w zakresie emisji zanieczyszczeń, czyli są mniej uciążliwe dla mieszkańców” – tłumaczy nam Piotr Ołowski, prezes zarządu PURUM Sp. z o.o.

Śmieciarka na specjalistycznym podwoziu Renault D26 Wide została sfinansowana w formie leasingu operacyjnego (fot. W. Braniecki)

Co ma w sobie zakupiona renówka?
Model pracujący w Pruszczu Gdańskim to jednokomorowa śmieciarka na 3-osiowym podwoziu Renault D 26 Wide P6×2 (26 t dmc.), napędzana 6-cylindrowym silnikiem DTI 8 o mocy 320 KM (235 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 1200 Nm dostępnym już od 1050 obr/min. Jednostka napędowa współpracuje z automatyczną, 6-biegową skrzynią przekładniową Allison serii 3200V, dostosowaną do specyfiki transportu komunalnego. Oznacza to, że dzięki funkcji automatycznego przechodzenia z położenia neutralnego w tryb jazdy i na odwrót, kierowca po zatrzymaniu pojazdu nie musi pamiętać o konieczności przełączania skrzyni biegów w położenie neutralne. Daje to gwarancję trwałości i większej niezawodności.

W kabinie znajdują się trzy pełnowymiarowe fotele (fotel kierowcy ma zawieszenie pneumatyczne). Dzięki odpowiednio wyprofilowanej tablicy rozdzielczej osoba siedząca w środku, mimo że fotel znajduje się na tunelu silnika, ma dużo miejsca na nogi. Pojazd został zamówiony w tzw. wersji premium, czyli z klimatyzacją i automatyczną skrzynią biegów, co znacznie poprawia komfort pracy załogi (fot. W. Braniecki)

Do obsługi skrzyni biegów służy niewielki panel z wyświetlaczem, umieszczony po prawej stronie fotela kierowcy. Zastosowana przekładnia współpracuje z konwerterem o przełożeniu 1,98, sprawiając, że moment obrotowy, jaki trafia na koła, jest niemal dwukrotnie większy. Takie rozwiązanie w znaczący sposób wpływa na dynamikę pojazdu i zmniejsza zużycie paliwa. Jest więc bardzo istotne w przypadku pojazdów komunalnych, których praca odbywa się w cyklu start/stop. Automatyczna skrzynia biegów ze zmiennikiem momentu obrotowego pozytywnie wpływa też na trwałość układu przeniesienia napędu (brak podatnego na zużycie sprzęgła) oraz układu hamulcowego – mimo stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej silnika po zdjęciu nogi z gazu pojazd hamuje dość intensywnie.

Częste wchodzenie i wychodzenie z kabiny dziennej ułatwia nisko umieszczona podłoga (tylko 1,1 m od podłoża), dwa szerokie stopnie wejściowe zostały zamontowane w układzie schodkowym, zapobiegając nadwyrężaniu rąk przy wsiadaniu (fot. W. Braniecki)

Oprócz tego pojazdy Renault Trucks z gamy D w wersji przeznaczonej do zbiórki odpadów mają zmodyfikowane tylne zawieszenie. Miechy pneumatyczne osi (nośność 11,5 + 7,5 t) są nieco cofnięte, a tym samym lepiej chronione przed uszkodzeniem, do jakiego mogłoby dojść w przypadku wjazdu w trudny teren. Dzięki wleczonej osi skrętnej i niewielkiemu rozstawowi osi (3700 mm) zewnętrzny promień zawracania wynosi zaledwie 7,6 m, co znacznie ułatwia manewrowanie w ciasnej zabudowie miejskiej. Oś przednia (o nośności 8 t) ma zawieszenie na parabolicznych resorach piórowych. Podwozia Renault Trucks wyróżnia też niska masa własna (w omawianym przypadku jest to 6700 kg), co jest bardzo istotne w transporcie komunalnym, gdy podwozie jest mocno obciążone np. przez zabudowę do wywozu odpadów.

Autor: Katarzyna Biskupska

Zabudowa Farid model T1M21plus została zamontowana przez firmę GP Truck Trading. Ma pojemność 20 m3 i jest przystosowana do montażu systemu RFID. Wyróżnia ją układ zagęszczania pozwalający na kompresję frakcji w stopniu 6:1 (fot. W. Braniecki)
Żuraw hydrauliczny Fassi F185A.2.23 e-dynamic o udźwigu 1560 kg na ramieniu 10,30 m, sterowany radiowo. Wyposażony w elektroniczny system zabezpieczenia przed przeciążeniem FX 500 obejmujący m.in. prowadzenie statystyk pracy żurawia (czarna skrzynka), układ autodiagnostyki oraz ostrzeganie przed przeciążeniem żurawia. Główne elementy urządzenia wykonano ze stali SSAB Weldox 700. Istotnym udogodnieniem jest system Prolink składający się z dźwigni kolankowych, umożliwiający przełamanie ramienia wewnętrznego żurawia w stosunku do zewnętrznego o kąt 15°, pozwalający na rozładunek i operowanie żurawiem nawet w trudniej dostępnych miejscach (fot. W. Braniecki)
Fot. W. Braniecki