Pompy do betonu – nowe propozycje

CIFA Steeltech K36L-5 montowana jest na podwoziach samochodów ciężarowych 6x4, to doskonały wybór dla małych i średnich firm budowlanych; zasięg pionowy 5-sekcyjnego wysięgnika wynosi 35,6 m, poziomy 31,2 m (fot. CIFA)

Proponujemy subiektywny przegląd nowych rozwiązań, jakie ostatnio pojawiły się na rynku w grupie pomp do betonu montowanych na podwoziach samochodów ciężarowych.

CIFA K36L-5
Nowa pompa do betonu w ofercie firmy CIFA to model Steeltech K36L-5. Ta kompaktowa maszyna montowana jest na podwoziach samochodów ciężarowych 6×4 o rozstawie osi 4500 mm, co zapewnia doskonałą zwrotność. Pompa K 36L-5 to doskonały wybór dla małych i średnich firm budowlanych. Sprawdzi się również wtedy, gdy potrzebna jest duża przepustowość, np. przy realizacji takich inwestycji, jak mosty i głębokie zalewy, parkingi czy piwnice. Pompę można wyposażyć w jednostkę pompującą działającą w otwartym lub zamkniętym obwodzie hydraulicznym. Zasięg pionowy 5-sekcyjnego wysięgnika wynosi 35,6 m, poziomy – 31,2 m, masa kompletnego pojazdu nie przekracza 26 t.

Wysięgniki pomp CIFA łączą w sobie solidność i niezawodność. Każda sekcja została zaprojektowana tak, aby mieć maksymalną wytrzymałość strukturalną, redukując do minimum obszary narażone na naprężenia. Konfiguracja wysięgników zapewnia najbardziej wydajną pracę, wszechstronność i pozwala dotrzeć do każdego miejsca na placu budowy, nawet do tych trudno dostępnych, gwarantując szybkość podczas manewrowania. Układ i wymiary podpór stabilizacyjnych pozwalają na łatwe umieszczanie pompy K36L-5 we wszystkich typowych miejscach pracy.

Grupa pompująca zapewnia regularny przepływ przy minimalnym poziomie drgań. Stosowane są zespoły pompowe HP1608EC (wydatek 160 m3/h, ciśnienie pompowania 80 bar, zamknięty obwód hydrauliczny) lub HP1606H (wydatek 160 m3/h, ciśnienie pompowania 53 bar, otwarty obwód hydrauliczny).

Pracą zespołu pompowego HP1606H steruje system easytronic, w przypadku zespołu HP1608EC jest to system Smartronic (wersja Silver lub Gold). Dzięki wykorzystaniu magistrali CAN system Smartronic może wykonać pełną diagnozę dla wszystkich elementów pompy. Wyświetlacz pokazuje wszystkie komponenty działające lub aktywne podczas pompowania, takie jak cylindry, pompy hydrauliczne, zawory, światła i akcesoria. W systemie Smartronic Gold zintegrowane są takie funkcje, jak zaawansowana kontrola stabilności ASC, diagnoza ciśnienia, pełna kontrola sterowaniaoraz automatyczne składanie wysięgnika, a obsługę ułatwia dotykowy panel tylny.

W pompach do betonu Putzmeister BSF iONTRON Hybrid zintegrowano blok hybrydowy typu plug-in z zespołem pompy hydraulicznej – rozwiązanie jest nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także oszczędza paliwo, miejsce i wagę; silnik elektryczny o mocy 92 kW bez problemu pokrywa zwykłe obszary zastosowań w trybie elektrycznym (fot. Putzmeister)

Putzmeister
Pompy do betonu z rodziny BSF iONTRON Hybrid firmy Putzmeister to światowa nowość dzięki nowemu zintegrowanemu rozwiązaniu w linii pomp hydraulicznych, które oszczędza miejsce i wagę. Silnik elektryczny jest zasilany energią elektryczną w miejscu pracy i nie jest potrzebny dodatkowy akumulator, co zapewnia większe rezerwy ładowności na codzienną pracę. Elektryczne pompowanie betonu nigdy nie było tak proste – wystarczy podłączyć i pompować.

Pompa do betonu iONTRON Hybrid jest dostępna w kilku wersjach: BSF 24-4 oraz BSF28-4 (wysięgnik 20 i 28 m), BSF 36-4 (wysięgnik 36 m), BSF 42-5 (wysięgnik 42 m) oraz BSF 47-5 (wysięgnik 47 m). W pompach, oprócz różnych długości wysięgnika, zastosowano różne modele pomp tłoczkowych (16H, 15 iLS i 17iLS). Putzmeister swoim klientom zaleca konfigurację maszyny hybrydowej iONTRON z pompą bazową iLS. Skuteczność tego zestawu jest szczególnie wysoka. Uzyskiwany jest zoptymalizowany przebieg tłoczenia, ponieważ nie ma wąskich gardeł w przepływie betonu, a zużycie paliwa jest o 25% mniejsze dzięki innowacyjnemu sterowaniu. iONTRON Hybrid ma wydajność do 100 m³/h.

Podczas premiery nowe pompy do betonu iONTRON Hybrid firmy Putzmeister wywołały sensację na całym świecie. Po raz pierwszy udało się zredukować emisję CO2 z pompy do betonu do zera przy założeniu, że stosowany miks energetyczny jest również bezemisyjny. Do tego należy dodać wyraźnie niższy poziom hałasu, niską wagę oraz bardzo ciekawą wydajność i rentowność. Dzięki maszynie iONTRON natężenie hałasu odczuwanego przez ludzi można zmniejszyć o prawie połowę. Jest to ok. 107 dB w trybie elektrycznym – przy pracującym silniku spalinowym jest to 115 dB.

Rozwiązanie polegające na zintegrowaniu bloku hybrydowego typu plug-in z zespołem pompy hydraulicznej jest nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także oszczędza paliwo, miejsce i wagę oraz jest tak nowatorskie, że firma Putzmeister złożyła wniosek o patent. Możliwości wykorzystania pompy są praktycznie nieograniczone, ponieważ silnik elektryczny o mocy 92 kW bez problemu pokrywa zwykłe obszary zastosowań w trybie elektrycznym.

Dysponując pompą iONTRON Hybrid, bardzo łatwo jest pracować w sposób zrównoważony: wystarczy rozwinąć kabel, podłączyć złącze i korzystać ze źródła prądu na miejscu (125 A). Po krótkiej instrukcji wstępnej może to zrobić sam operator pompy. Przejście ze znanego napędu Diesla na tryb elektryczny jest bardzo proste i odbywa się przy pracującym silniku. Silnik elektryczny wykorzystuje swoją moc do obsługi podpór i pompowania betonu.

Napęd wysięgnika DirectDrive w pompie do betonu Schwing Stetter S 36 X umożliwia zakres ruchu wynoszący 360° na ostatnim i 330° na trzecim przegubie wysięgnika – to nowe i bardziej elastyczne możliwości zastosowania pompy do betonu montowanej na podwoziu samochodu ciężarowego (fot. Schwing Stetter)

Schwing Stetter
W pomie do betonu Schwing Stetter S 36 X zastosowano napęd wysięgnika DirectDrive z nieograniczonymi kątami skrętu. Jeszcze przed wprowadzeniem do produkcji seryjnej rozwiązanie to było postrzegane jako rewolucja w tym obszarze produktów. Innowacyjny napęd S 36 X DirectDrive z zakresem ruchu wynoszącym 360° na ostatnim i 330° na trzecim przegubie wysięgnika stwarza zupełnie nowe i bardziej elastyczne możliwości zastosowania niż jakakolwiek inna pompa do betonu montowana na podwoziu samochodu ciężarowego w tej klasie.

Podstawową ideą jest napędzanie jednego lub więcej przegubów wysięgnika za pomocą silnika obrotowego umieszczonego w przegubie, co zapewnia nieograniczoną mobilność. Poprzez bezpośrednie sterowanie silnikami hydraulicznymi DirectDrive polecenia operatora są natychmiast przekładane na ruchy, dzięki czemu wysięgnik S 36 X DirectDrive może być napędzany niezwykle precyzyjnie. DirectDrive usuwa prawie wszystkie ograniczenia na ostatnich dwóch połączeniach wysięgnika, które wynikają z użycia siłowników hydraulicznych. Cała intuicyjna obsługa i myślenie związane z obsługą pompy do betonu montowanej na ciężarówce, wszystkie ruchy w halach i przekazywanie mieszanki betonowej do wnętrza budynków osiągnęły nowy, rewolucyjny poziom i sprawiają, że pytanie o klasyczne typy składania masztów R, RZ lub Z jest zbędne. W pompie do betonu S 36 SX DirectDrive zastosowano również dobrze znane i sprawdzone komponenty, które w połączeniu ze wszystkimi jej funkcjami czynią maszynę wyjątkowym narzędziem pracy.

Pompa do betonu Schwing Stetter S 36 SX DirectDrive ma wysięgnik o zasięgu pionowym 35,1 m, maksymalny wydatek podawanego betonu to 161 m3/h pod maksymalnym ciśnieniem 85 bar. Pompa może być montowana na 3-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych do 26 t dmc.

Model 50 M5 XXT to największy typ w gamie montowanych na ciężarówkach pomp do betonu marki Liebherr; 5-segmentowy wysięgnik ma zasięg pionowy 49,1 m i poziomy 44,4 m (fot. Liebherr)

Liebherr
Na targach Nordbau 2019 firma Liebherr zaprezentowała po raz pierwszy montowaną na podwoziu samochodu ciężarowego pompę do betonu 50 M5 XXT. Podczas projektowania 50 M5 XXT skupiono się na integracji nowych technologii, redukcji wagi i optymalizacji wymiarów produktu. Urządzenie należące do klasy 50-metrowej z powodzeniem funkcjonuje na rynku od trzech lat, zapewniając wysoką ekonomiczność eksploatacji i większe korzyści klientom.

Model 50 M5 XXT to największy typ w gamie montowanych na ciężarówkach pomp do betonu marki Liebherr. 5-segmentowy wysięgnik jest bardzo łatwy w obsłudze dzięki doskonałej kinematyce. Naprzemienne orurowanie ułożone blisko poszczególnych segmentów masztu zapewnia łatwe pozycjonowanie na placu budowy. Zasięg pionowy 49,1 m i poziomy 44,4 m powoduje, że ta kompaktowa pompa do betonu montowana na ciężarówce ma imponujący zasięg działania.

Nowo opracowany wspornik masztu, pomimo znacznej redukcji wagi, gwarantuje większą stabilność niż w dotychczas stosowanych rozwiązaniach. Dużą rolę odegrały przy tym opracowane we własnym zakresie komponenty, takie jak wieniec obrotowy i napęd wieńca. Przygotowując nową pompę 50 M5 XXT, korzystano z wieloletniego know-how firmy Liebherr w zakresie rozwoju i produkcji komponentów, również do innych maszyn budowlanych.

Model 50 M5 XXT jest opcjonalnie dostępny z czterema różnymi zespołami pompowymi. Umożliwia to uzyskanie wydatku pompowania od 138 m³/h do 167 m³/h. 2 zespoły pompowe to wersje o długim skoku; przy skoku tłoczenia 2400 mm pracują one wyjątkowo płynnie i wydajnie.

W zależności od podwozia całkowita długość nowej pompy Liebherr 50 M5 XXT wynosi około 12 m w położeniu transportowym. Nowy, wyjątkowo kompaktowy, maszt po złożeniu ma minimalny zwis –zapewnia to bezpieczne właściwości jezdne i dobre prowadzenie na placu budowy.

W Niemczech pompa Liebherr 50 M5 XXT jest montowana na standardowym 5-osiowym podwoziu (10×4), masa własna takiego pojazdu nie przekracza 40 t, co pozostawia wystarczającą rezerwę ładowności dla szerokiej gamy akcesoriów.

W pompie zastosowano innowacyjne, wąskie podpory XXT, są one wyjątkowo stabilne i odporne na skręcanie. Przednie i tylne ramiona podporowe są mocowane bezpośrednio do wspornika masztu wysięgnika odkładającego, co oznacza, że siły przenoszone są z masztu bezpośrednio na podparcia. Wszystkie 4 ramiona nośne można obracać – pozwala to na maksymalną elastyczność i tworzy wyjątkowo duży obszar roboczy wysięgnika, gdy jest on wąsko podparty. To decydująca zaleta, zwłaszcza na placach budowy z ograniczonym dostępem.

Pompa Betonstar H51 ma 5-sekcyjny wysięgnik RZ o zasięgu pionowym 51 m i poziomym 45 m, wydajność pompowania to 160 m3/h lub 200 m3/h betonu pod maksymalnym ciśnieniem 81 bar (fot. Hansa Europe)

Betonstar BST H51
Portfolio firmy Betonstar powiększyło się o zupełnie nową konstrukcję, będącą rozwinięciem bardzo sprawdzonej maszyny H47 – jest to pompa Betonstar H51. Nowa pompa wyposażona w 5-ramienny wysięgnik może mieć agregat pompujący Rexroth A4 VG 125 o wydajności 160 m3/h (model BST 51.16 5RZ) lub 200 m3/h (model BST 51.20 5RZ) i jest montowana na 4-osiowych podwoziach samochodów ciężarowych. Beton jest pompowany pod maksymalnym ciśnieniem 81 bar.

Wysięgnik 5-sekcyjny typu RZ ma zasięg pionowy 51 m i poziomy 45 m, zastosowano rury przesyłowe o średnicy 125 mm (opcjonalnie rurociąg dwupłaszczowy 125 mm). Do intuicyjnej kontroli parametrów pracy maszyny – również zużycia paliwa – można wykorzystać system SMARTSTAR, opcjonalnie z systemem kontroli stabilności ASC.

Autor: Dariusz Piernikarski