
Renault Trucks i wraz z partnerem logistycznym, firmą Geodis łączą swoje know-how w celu opracowania zupełnie nowego 16-tonowego elektrycznego samochodu ciężarowego do transportu miejskiego, którego koszt (TCO) jest porównywalny z kosztem pojazdu z silnikiem Diesla.
Dzięki współpracy prowadzonej już na etapie projektowania, pojazd ten (nazwa projektu: Oxygen) umożliwi zintegrowanie wszystkich wymagań i funkcji związanych z dostawami do centrum miasta: eliminację niedogodności takich jak zanieczyszczenia i hałas oraz poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego w celu lepszego współistnienia ze wszystkimi użytkownikami dróg (pieszymi i osobami korzystającymi z “miękkich” środków transportu).
- większe bezpieczeństwo kierowcy i pieszych dzięki obniżonej kabinie, zapewniającej kierowcy doskonałą widoczność, co pozwala na optymalną ochronę użytkowników dróg; dużej przedniej szybie i wielu kamerom zamiast lusterek wstecznych, oferującym widok 360°; przesuwanym drzwiom bocznym po stronie pasażera, ograniczającym kąt otwarcia drzwi.
- większy komfort dla kierowcy, który będzie mógł wysiąść z samochodu po dowolnej stronie, lewej lub prawej. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej wysokości wejścia niż w standardowym samochodzie dostawczym.
- optymalna ergonomia i łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Aby to osiągnąć, rozważana jest trójstronna współpraca z producentem nadwozi, której celem jest usprawnienie operacji załadunku/rozładunku w środowisku miejskim.
- usługi online umożliwiające kierowcom optymalizację operacji dostawczych i tras.
- aby ten pojazd doskonale wkomponował się w miejski krajobraz, a także w celu zwiększenia komfortu i poczucia własnej wartości kierowcy, projektanci Renault Trucks całkowicie zmienili linię nadwozia i wnętrze kabiny.
Dostawa prototypu przewidziana jest na koniec 2022 r. Będzie on produkowany w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne we Francji, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie elektryczne samochody ciężarowe od 2020 r.
Od 2023 r. pojazd będzie testowany pod kątem dostaw miejskich w Paryżu. Po testach w warunkach rzeczywistych nastąpi faza adaptacji pojazdu, uwzględniająca opinie kierowców na temat komfortu użytkowania, praktyczności, ładowania itp.

Renault Trucks i Geodis dla ekologii
Firma Renault Trucks od 10 lat pracuje nad zmniejszeniem wpływu logistyki miejskiej na środowisko tworząc pełną gamę pojazdów elektrycznych produkowanych we Francji o masie od 3,5 do 26 t. Geodis, którego ambicją jest zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030, zobowiązał się do zapewnienia bezemisyjnych dostaw do 37 miast we Francji do roku 2023.
“Kryzys ekologiczny w połączeniu z rozwojem handlu elektronicznego i wprowadzeniem stref niskoemisyjnych w głównych miastach Francji oznacza, że musimy pilnie przyspieszyć dekarbonizację transportu. Taki jest cel Geodis, który przyświecał nawiązaniu współpracy z Renault Trucks. Chcemy szybko dostarczyć konkretnych odpowiedzi na pytanie o zrównoważoną logistykę miejską” – mówi Marie-Christine Lombard, dyrektor generalny Geodis.
“Zauważyliśmy, że zmienia się wizerunek pojazdu ciężarowego; w końcu jest on postrzegany jako niezbędne narzędzie. Celem projektu, w którym Renault Trucks współpracuje z Geodis, jest zaprojektowanie samochodu ciężarowego, który bez problemu wtopi się w krajobraz miejski, wśród innych użytkowników dróg, w strefach o dużym natężeniu ruchu, a nawet w strefach dla pieszych. Ten nowy samochód ciężarowy będzie zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracy kierowcy oraz o bezpieczeństwie mieszkańców miast” – mówi Bruno Blin, prezes Renault Trucks.
