eSprintery we flocie InPost

Fot. Daimler

Świąteczne prezenty do paczkomatów InPost w tym roku rozwoziły elektryczne Sprintery. W systematycznie rozbudowywanej flocie InPost, 10 nowych pojazdów Mercedes-Benz to realizacja celów firmy w zakresie rozwoju „zielonych” dostaw na rok 2021.

Najbardziej przyjazną środowisku formą dostarczania przesyłek jest dostawa do paczkomatów – według szacunków InPost można dzięki niej zmniejszyć emisję CO2 aż o 75% w porównaniu z klasyczną usługą kurierską. Według raportu Kantar Polska z kwietnia 2021 r., dostawę do paczkomatu zamiast przez kuriera wybierało już 89% kupujących.

Aby jeszcze bardziej zredukować emisję gazów cieplarnianych firma od dwóch lat buduje także elektryczną flotę – lokalnie bezemisyjne pojazdy kurierskie dodatkowo pozwalają odciążyć środowisko. Ma to sens także ekonomiczny – z badania E‑commerce, przeprowadzonego w Europie w roku 2020 przez firmę Nepa dla Postnord wynika, że aż 32% Polaków kupujących online jest w stanie zapłacić więcej za przesyłkę, jeśli dostawa będzie realizowana z wykorzystaniem zrównoważonego modelu transportu. Tym bardziej więc w dostawach zakupów online istotne staje się zwiększanie udziału bezemisyjnych środków transportu.

Nowe eSprintery we flocie InPost
Z punktu widzenia usług kurierskich, tzw. ostatniej mili, elektryczna wersja Sprintera oferuje wiele dodatkowych zalet – takich jak np. możliwość jazdy po buspasach i bezpłatnego parkowania, co oszczędza czas i skraca dostawę. Dodatkowo samochód nie tylko jest lokalnie zeroemisyjny, ale też emituje mniej pyłu z klocków hamulcowych dzięki hamowaniu silnikiem z wykorzystaniem rekuperacji, co zmniejsza zanieczyszczenia powietrza. Ponadto koszty użytkowania są niższe – nie trzeba wymieniać płynów eksploatacyjnych w silniku i w skrzyni biegów, tankować AdBlue, nie jest także konieczna wymiana zużywających się komponentów, takich jak rozrusznik, turbina czy sprzęgło. Zimą istotna jest także możliwość wstępnego podgrzania kabiny przed wyruszeniem w trasę, co z jednej strony oszczędza zasięg, a z drugiej podnosi komfort pracy.

Kierowcy eSprinterów InPost jeżdżą egzemplarzami wyposażonymi m.in. w kamerę cofania w lusterku wstecznym, tylne drzwi skrzydłowe otwierane do 270 st. oraz opony wielosezonowe i klimatyzację wstępną. Pojazd posiada też możliwość bezprzewodowego ładowania smartfonu oraz dwie dodatkowe półki na dokumenty (nad głową kierowcy oraz w nogach pasażera).

Wnętrze przestrzeni ładunkowej (podłoga oraz ściany)  zostało wyłożone odporną na uszkodzenia sklejką oraz doświetlone listwami LED. Samochód napędza silnik elektryczny o mocy 85 kW (116 KM). Zasięg w cyklu mieszanym, w zależności od wybranej wersji baterii, może wynosić od 118 km do 156 km (wg WLTP), co pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie pracy pojazdu. Jednocześnie dodatkowe zalety, takie jak możliwość naładowania pojazdu od 10-80% w czasie poniżej 30 min. za pomocą szybkiej ładowarki DC o mocy 80 kW, oraz cicha i dynamiczna jazda, także mają znaczenie – szczególnie w najtrudniejszym dla kurierów okresie świątecznej gorączki zakupowej.

“Bardzo się cieszymy, że InPost wybrał do swojej floty nasz flagowy duży pojazd dostawczy – jeden z ulubionych modeli kurierów na całym świecie – w wersji z napędem elektrycznym. Dwa lata temu, dzięki elektrycznemu napędowi do legendarnych już cech Sprintera – takich jak funkcjonalność i wytrzymałość – dołączyła także lokalna bezemisyjność. Jesteśmy przekonani, że ładowność i komfort użytkowania eSprintera zostanie przez kierowców InPostu doceniona” – mówi Thomas Greipel, szef Mercedes-Benz Vans w Polsce.

Fot. Daimler