Volvo FE Electric z zabudową Gniotpol już jeździ po ulicach. Za kółkiem Iwona Blecharczyk, ambasadorka Volvo Trucks

Fot. Volvo Trucks

Firma Volvo Trucks oficjalnie zaprezentowała w 100% elektryczny pojazd ciężarowy Volvo FE. Pierwszy test komercyjnego wykorzystania seryjnie produkowanej ciężarówki elektrycznej w polskich warunkach, odbędzie się w ramach projektu EKO-LOG.

 Z badań wynika, że 73,1% emisji transportowych w UE pochodzi z transportu drogowego, w tym 44,3% to samochody osobowe, a 19,2% ciężkie samochody ciężarowe. W dążeniu do zredukowania emisyjności transportu ciężkiego, mają pomóc elektryczne ciężarówki.

W ramach projektu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Volvo Trucks przekazało do testów 3-osiowe podwozie Volvo FE o 27 t dmc. z zabudową skrzyniową Gniotpol Trailers zdolną pomieścić 18-19 europalet. Zabudowa wyposażona w windę Bär Cargolift o ładowności ok. 13 000 kg. Zasięg Volvo FE Electric wynosi ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy. Szybkie ładowanie (DC) akumulatora o pojemności 265 kWh zajmuje ok. 2 godziny, natomiast uzupełnianie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.

Zaletą pojazdu jest niewątpliwie to, że jest cichy – zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju. Wpływa to również korzystnie na warunki jazdy oraz komfort pracy kierowcy. Różnica dźwięku emitowanego do otoczenia, w porównaniu do tradycyjnych samochodów ciężarowych, to nawet 10 dB. Silnik elektryczny natychmiast rozwija swój maksymalny moment obrotowy, oddając moc płynnie i bez żadnych przerw. To rozwiązanie idealne dla transportu miejskiego, który wymaga częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca.

Podczas prezentacji przedstawiono nowa ambasadorkę marki Volvo Trucks w Polsce, którą została Iwona Blecharczyk Trucking Girl, na codzień kierowca zawodowy w transporcie specjalistycznym.

Fot. Volvo Trucks

Projekt EKO-LOG
Podczas badania, elektryczna ciężarówka Volvo zostanie oceniona w 5 blokach tematycznych: ocena wydajności, ocena użytkowa, ocena społeczno-środowiskowa, ocena kosztów eksploatacji oraz ocena flotowa. Więcej w tym linku

Piotr Werner, Volvo Trucks Polska (fot. Volvo Trucks)

Badanie, przeprowadzone w ramach projektu Ekologiczna Logistyka, rozwija perspektywy bezemisyjnej przyszłości transportu i odpowiada na założenia Volvo Trucks. Firma ta do 2030 r. chce ograniczyć emisję CO2 ze sprzedawanych samochodów o 50% (w porównaniu z 2019 rokiem), co odpowiada ~45% zelektryfikowanych ciężarówek, do 2040 r. o 100%, a do 2050 r. osiągnąć zerową emisję CO2 netto.

“Przekazywany pojazd z zabudową typu furgon, to pierwsza tego typu ciężarówka na polskich drogach. Volvo FE Electric oferuje najlepsze połączenie zarówno zasięgów, jak i ładowności, a dzięki tak uniwersalnej specyfikacji jest dziś zauważane jako idealne rozwiązanie do tzw. transportu last mile, czyli dostawy towarów z magazynów do sklepów. W ofercie Volvo Trucks znajduję się także podwozie elektryczne Volvo FL o dopuszczalnej masie całkowitej 16 700 kg przeznaczone do zadań dystrybucyjnych, jak i komunalnych. W 2022 roku Volvo Trucks rozpoczyna także produkcję gamy FH, FM i FMX elektrycznych, tym samym wprowadzając do oferty pełną gamę pojazdów elektrycznych Volvo Trucks” – mówi Piotr Werner, product digital marketing manager, Volvo Trucks.

Fot. Volvo Trucks