IKEA, H&M Logistics i NoLimit testują rzeczywisty zasięg i zużycie energii Volvo FE Electric w ramach programu EKO-LOG

Przedstawiciele firm biorących udział w projekcie EKO-LOG podczas inauguracji akcji (fot. Volvo Trucks)

1 czerwca br. ruszył program pilotażowy EKO-LOG podczas którego przez 9 tygodni firmy IKEA, H&M Logistics oraz NoLimit będą testować zeroemisyjny samochód ciężarowy Volvo FE Electric w realnych warunkach użytkowania. Inicjatorem akcji jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), a za procesy związane z monitorowaniem i zarządzaniem procesami ładowania pojazdu odpowiada firma Nexity.

Projekt wystartował 1 czerwca i potrwa do 31 lipca. W tym czasie elektryczne Volvo FE zostanie wdrożone do floty firmy No Limit odpowiedzialnej za logistykę i dostawy dla pozostałych partnerów pilotażu – firm IKEA i H&M – na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim oraz Pruszkowie do punktów odbioru w Warszawie.

W 100% elektryczne Volvo FE wykorzystane w projekcie to 3-osiowe podwozie o 27 t dmc. z zabudową skrzyniową Gniotpol Trailers zdolną pomieścić 18-19 europalet. Zabudowa wyposażona w windę Bär Cargolift o ładowności ok. 13 000 kg. Zasięg Volvo FE Electric wynosi ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy. Szybkie ładowanie (DC) akumulatora o pojemności 265 kWh zajmuje ok. 2 godziny, natomiast uzupełnianie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.

Testy w logistyce miejskiej
W ramach projektu w codziennym użytku na warszawskich ulicach będzie sprawdzane m.in. średnie zużycie energii, rzeczywisty zasięg Volvo FE Electric, czas i moc ładowania, masa przewożonego ładunku, przepływy energii, średnia prędkość czy pokonywany dystans. Porównana zostanie również emisja hałasu ciężarówki elektrycznej oraz spalinowej, co pozwoli ocenić dodatkowe korzyści środowiskowe wynikające z elektryfikacji transportu ciężkiego. Na podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks, i zebranych w wyniku realizacji projektu EKO-LOG, zostanie opracowana porównawcza analiza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu.
Ostatnim sprawdzianem dla elektrycznego Volvo FE Electric w projekcie EKO-LOG, będzie realizacja przejazdu na trasie międzymiastowej (Warszawa-Łódź-Warszawa). Test udzieli odpowiedzi na pytanie, czy elektromobilność wagi ciężkiej sprawdza się również w ramach dostaw poza granicami aglomeracji miejskich.

Fot. Volvo Trucks

Wyniki projektu EKO-LOG zostaną oficjalnie zaprezentowane 9 września 2021 r. na torze Jastrząb pod Radomiem, podczas targów 4POLAND organizowanych przez Volvo Trucks.
Podczas testów zostaną przeprowadzone 3 badania ankietowe skierowane do różnych grup docelowych. Pierwsze badanie, zaadresowane do mieszkańców Warszawy, pozwoli ocenić świadomość społeczną w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Druga ankieta zostanie skierowana do menadżerów flot w celu określenia potencjału rynku elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce. Natomiast wyniki trzeciego badania pozwolą ustalić opinię kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnej ciężarówki.

Podstawy projektu
Samochody ciężarowe odpowiadają za 19,2% pochodzących z transportu emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. W dużych miastach pojazdy generują nawet ponad 60% emisji CO2 oraz w znacznym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu. W konsekwencji elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego ma szczególnie istotne znaczenie w dążeniu Europy do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Polska dysponuje największym w Unii Europejskiej parkiem pojazdów ciężarowych, stanowiącym niemal jedną piątą całej unijnej floty. 98% ciężarówek w naszym kraju jest wyposażonych w silniki Diesla. Obniżenie poziomu emisji z sektora ciężkiego transportu drogowego w Polsce stanowi poważne wyzwanie, stąd pomysł na projekt EKO-LOG, który pozwoli ustalić czy elektryczny samochód ciężarowy w Polsce może być alternatywą dla pojazdów konwencjonalnych.