Iveco Daily 4×4, Eurocargo 4×4, X-WAY i T-WAY w terenie. “Potraktuj je źle”

“T jak twardziel“ – takim hasłem Iveco reklamuje model T-WAY, którego konstrukcję przygotowano z myślą o najtrudniejszych warunkach eksploatacji (fot. Iveco)

Hasło promujące samochody Iveco o podwyższonych możliwościach jazdy w terenie brzmi „Treat it bad”, co można by przetłumaczyć jako „Potraktuj je źle”. To nie tylko model T-Way – terenowa ciężarówka Iveco, ale również modele X-Way, Eurocargo 4×4 oraz Daily 4×4.

Korzystając z zaproszenia Iveco Poland, uczestniczyliśmy w prezentacji tych pojazdów na terenie Off Road Park Monte Capuccio, położonego w pobliżu Parmy. Organizatorzy spotkania bardzo profesjonalnie podeszli do pokazu terenowych możliwości samochodów Iveco. Rzeczywiście hasło „Potraktuje je źle”, będące motywem spotkania, znalazło przełożenie w postaci przygotowanych jazd. Znajdujący się w górach terenowy tor testowy Off Road Park Monte Capuccio ma drogi o wszystkich rodzajach nawierzchni i zróżnicowanych poziomach trudności odpowiednich dla każdego typu pojazdu. Są zatem strome podjazdy i zjazdy (próbowaliśmy nachylenia sięgające 15%), drogi kamieniste, błotniste i pokryte głębokim piachem lub luźnym szutrem (w pobliżu znajduje się czynny kamieniołom). Dodajmy do tego wąskie zakręty i ograniczoną widoczność, jako że spora część trasy przebiegała w pagórkowatym terenie leśnym. Podczas jazd nie brakowało m.in. stromych podjazdów, które stosując chociażby blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, można było pokonać płynnie i pewnie.

Fot. Iveco

Iveco to producent pełnej linii pojazdów użytkowych do transportu towarowego w trzech gamach produktów: lekkiej (3,5–7,2 t dmc.), średniej (6,5–19 t dmc.) oraz ciężkiej (16–44 t dmc.), wśród tej ostatniej znajdują się również specjalistyczne rozwiązania do pracy również w trudnym terenie.

Do jazd testowych przygotowano w sumie 8 samochodów.

Modele Daily 4×4 to pojazdy o wytrzymałej konstrukcji pozwalającej na szeroką gamę zastosowań, zwłaszcza że oprócz wersji z nadwoziem zintegrowanym (van – furgon z ładowniami o pojemności od 9 do 18 m3) dostępne są podwozia pod zabudowę o rozstawach osi od 3080 mm do 4175 mm. Trzylitrowe silniki rozwijają moc maksymalną 180 KM i moment 430 Nm, co w zupełności wystarcza w większości zastosowań. Cały układ napędowy jest przystosowany do pracy w wymagających warunkach terenowych, pokonywanie przeszkód ułatwiają także kąty natarcia i zejścia (38°), a trakcję poprawia możliwość wykorzystania 3 blokad mechanizmów różnicowych. Stosowane są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zautomatyzowane o 16 przełożeniach do jazdy do przodu oraz 2 biegach wstecznych. W przypadku podwozi maksymalna długość skrzyni ładunkowej sięga 5 m, w najcięższych modelach nośność podwozia wynosi aż 4,3 t. Obsługę dodatkowego osprzętu umożliwiają przystawki odbioru mocy – 3 różne wersje, programowalne przez specjalny moduł sterujący.

Ciężkie samochody dostawcze Iveco Daily 70S18 (7 t dmc.) reprezentowane były przez 2 pojazdy – furgon z ładownią o pojemności 12 m3 oraz wywrotkę trójstronną. Oba miały napęd na wszystkie koła, źródłem napędu były 3-litrowe silniki F1C o mocy 180 KM (130 kW), wyposażono je również w automatyczną skrzynię biegów Hi-MATIC o 8 przełożeniach. Wysoki prześwit, 3 blokady mechanizmów różnicowych, reduktor, manualne oraz zautomatyzowane skrzynie biegów pozwalają na pewną jazdę.

Iveco Daily 4×4 terenu się nie boi (fot. Iveco)

Iveco Eurocargo 4×4 to samochód segmentu lekkiego (12 lub 15 t dmc.) o rozstawach osi od 3240 mm do 4150 mm, który jest napędzany przez 6-cylindrowe silniki Tector 7 Euro VI o mocy 250 KM lub 280 KM (184 kW lub 206 kW), współpracujące z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach, skrzynią zautomatyzowaną (6 biegów) lub w pełni automatyczną. Dostępne są kabiny dzienne oraz sypialne. Eurocargo sprawdza się w typowo miejskich zastosowaniach budowlanych i komunalnych (wywrotka trójstronna, skrzynia z żurawiem), a także jako lekki samochód pożarniczy.

Reprezentantem lekkiego segmentu ciężarowego podczas jazd było Eurocargo ML150E28W 4×4 z silnikiem Tector 7 o mocy 280 KM (150 kW) i zautomatyzowaną 6-biegową skrzynią przekładniową zabudowane wywrotką trójstronną (15 t dmc.). Wysoki prześwit, duży kąt natarcia, stały napęd na 4 koła, blachy chroniące newralgiczne komponenty podwozia oraz wytrzymała konstrukcja ramy i zawieszenia – te cechy pozwoliły na pewne użytkowanie tego pojazdu nawet w najtrudniejszym terenie.

Fot. Iveco

Z założenia samochody z gamy X-WAY wykorzystywane są w szeroko rozumianej logistyce budowlanej jako podwozia pod specjalne zabudowy, betonomieszarki, żurawie i wywrotki trójstronne oraz pojazdy dostaw ostatniej mili w terenie. Model X-WAY dostępny jest również jako ciągnik siodłowy, także z dodatkowym napędem hydrostatycznym osi przedniej HI-TRACTION. Podłużnice ramy w modelach X-WAY mają grubość 7,7 mm (modele ultralekkie SL na ramie 6,7 mm), w zależności od „uterenowienia” (kategorie ON, ON+, OFF) zawieszenie może być pneumatyczne lub mechaniczne. Napęd przekazywany jest na jedną lub 2 osie (4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4), do wyboru mosty jednostopniowe SR lub HR (ze zwolnicami), osie tylne 2×10,5 t.

W segmencie ciężkim do dyspozycji mieliśmy 3 samochody z gamy X-WAY. Pierwszym z nich było X-WAY AD200X48/P HR z silnikiem o mocy 270 KM (200 kW) i dołączanym napędem hydrostatycznym osi przedniej Hi-TRACTION oraz kabiną dzienną AD, zabudowane trójstronną wywrotką Meiller z żurawiem Palfinger za kabiną (masa maksymalna 20,5 t). Samochód ten Iveco klasyfikuje w terenowej kategorii OFF. Kolejne 2 samochody to X-WAY w konfiguracji 8×4 o masie maksymalnej 36 t z 480-konnymi silnikami Cursor 11 (353 kW) i zautomatyzowanymi skrzyniami biegów HI-TRONIX (czyli ZF TraXon) o 12 i 16 przełożeniach: wywrotka tylnozsypowa Meiller AD360X48Z HR klasyfikowana w terenowej kategorii OFF (kabina AS) oraz wywrotka trójstronna Meiller AS360X57Z, klasyfikowana w szosowo-drogowej kategorii ON+.

X-WAY AD200X48/P HR klasyfikowany w kategorii terenowej OFF (fot. Iveco)
Fot. Iveco

Iveco X-WAY to samochód, który z założenia 80% czasu ma spędzać na drogach utwardzonych, a pozostałe 20% realizując dostawy ostatniej mili w warunkach terenowych; sprawdza się doskonale w zastosowaniach komunalnych lub lżejszych budowlanych.

Fot. D. Piernikarski

Porównanie: wielopiórowy resor eliptyczny zawieszenia osi zespolonej o nośności 2×13 t w modelu T-WAY (górne zdjęcie) oraz zespolona oś tylna w modelu X-WAY o nośności 2×10,5 t (dolne zdjęcie) z zawieszeniem na resorach parabolicznych – w obu przypadkach zastosowano mosty napędowe HR ze zwolnicami w piastach kół (w modelu T-WAY to wyposażenie standardowe)

Fot. D. Piernikarski

Iveco T-WAY to już pojazdy typowo terenowe przeznaczone są do ciężkiej eksploatacji budowlanej i terenowej, pod najcięższe zabudowy (np. wywrotki tylnozsypowe, betonomieszarki z pompą do betonu). Podłużnice ramy mają grubości 7,7 mm (zastosowania komunalne) lub 10 mm, montowane jest wzmacniane zawieszenie mechaniczne lub w szczególnych zastosowaniach – pneumatyczne. Napęd przekazywany jest na 2 lub wszystkie osie (4×4, 6×4, 6×6, 8×4, 8×8), mosty tylne – wyłącznie ze zwolnicami. Osie tylne mają nośność 2×13 t. Również w modelach T-WAY dostępny jest hydrostatyczny napęd osi przedniej HI-TRACTION.

Gamę T-WAY reprezentowały 2 modele AD410T51 – były to wywrotki tylnozsypowe Gervasi, obie napędzane przez silniki Cursor 13 o mocy 510 KM (375 kW), napęd na koła w jednym z pojazdów przenosiła zautomatyzowana skrzynia HI-TRONIX ( TraXon) o 12 przełożeniach, w drugim – manualna skrzynia ZF Ecosplit o 16 biegach; masę maksymalną pojazdów producent określa na 41 t. Przygotowano również statyczną prezentację niezabudowanego podwozia T-WAY AD410T51 oraz ciągnika X-WAY AS440X53T z dołączanym napędem osi przedniej HI-TRACTION klasyfikowanego w kategorii ON+. Pojazdy te posłużyły jako eksponaty podczas warsztatów produktowych, na których omówiono najważniejsze szczegóły konstrukcyjne oraz ofertę usług cyfrowych Iveco.

Oczywiście w zależności od modelu, konfiguracji czy też po prostu wielkości samochodu przygotowano różne trasy, dostosowując ich poziom trudności do realnych możliwości i kierując się typowymi zakresami wykorzystania poszczególnych pojazdów.

Fot. D. Piernikarski

Właściwe przygotowanie do pracy na budowie i w terenie to np. segmentowy, wytrzymały stalowy zderzak łatwy w naprawie, wahliwe dolne stopnie wejściowe do kabiny, osłony reflektorów, blachy chroniące spód podwozia, solidny zaczep do holowania, opony budowlane o terenowej rzeźbie bieżnika: elementy te znajdziemy zarówno w modelach Iveco X-WAY, jak i T-WAY

Fot. D. Piernikarski

Praktyczne elementy wyposażenia wywrotki: stopień na błotniku kabiny oraz drążek – uchwyt na dachu ułatwiają inspekcję skrzyni ładunkowej i zakładanie plandeki na ładunek.

Fot. D. Piernikarski

Oferta usług cyfrowych
Ważnym produktem w obszarze usług posprzedażnych Iveco są różne pakiety, których zadaniem jest maksymalizowanie efektywności wykorzystania pojazdów przez użytkowników, zwiększenie ich poziomu satysfakcji i lojalności wobec marki Iveco. Ponadto stała łączność z pojazdami znajdującymi się w ruchu pozwala producentowi na zbieranie danych eksploatacyjnych i po ich analizie dalsze doskonalenie produktów i usług. W przypadku pojazdów budowlanych i komunalnych szczególnie sprawdzają się usługi cyfrowe realizowane w ramach pakietu Uptime i związane z redukcją przestojów, utrzymaniem pojazdu w sprawności i obsługą proaktywną.

Użytkownicy samochodów S-WAY, X-WAY lub T-WAY mogą na swoich smartfonach zainstalować aplikację Easy Way, która daje im wgląd w podstawowe informacje związane np. ze stylem jazdy kierowcy, stanem technicznym pojazdu, ustawieniami oświetlenia, ogrzewania i klimatyzacji w kabinie. Easy Way pozwala również połączyć się z centrum wsparcia technicznego Iveco, a po wprowadzeniu odpowiedniego kodu nadesłanego z centrum technicznego na bezprzewodową aktualizację oprogramowania.

Każdy podłączony pojazd jest monitorowany przez centrum techniczne (Control Room). Aktywne usługi łączności umożliwiają proaktywny serwis na podstawie powiadomień wynikających z monitorowania stanu głównych podzespołów pojazdu. Specjaliści Iveco zawiadamiają użytkownika o konieczności interwencji serwisowej, co może przełożyć się na ograniczenie ilości nieplanowanych przestojów pojazdu.

Bezpośrednim wsparciem kierowcy na trasie może być z kolei DRIVER PAL, czyli możliwość wykorzystania aplikacji Alexa – zarówno poprzez ofertę standardową, jak i przygotowane z myślą o Iveco umiejętności (tzw. alexa skills) MYIVECO SKILL.

Autor: Dariusz Piernikarski

Silnik Cursor 13 o mocy maksymalnej 510 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm, współpracujący ze zautomatyzowaną skrzynią biegów HI-TRONIX, skuteczny wielostopniowy wydechowy hamulec silnikowy oraz intarder – czy na placu budowy, czy jako wywrotka w kamieniołomie samochód skutecznie zweryfikuje hasło „Potraktuj go źle” (Treat it bad) (fot. Iveco)