Iveco Daily 2021: model najnowszej generacji

Fot. Iveco

Na początku czerwca 2021 r. firma Iveco przedstawiła kolejne wcielenie swojego bestselleru jakim jest oczywiście model Daily. Prezentacja dla sieci dealerskiej oraz mediów branżowych odbyła się w formie wydarzenia cyfrowego, transmitowanego na platformie Iveco Live Channel.

Patrząc na historię sprzedaży tego modelu – a zaczęła się jeszcze w 1978 r. – i jego niewątpliwie duży sukces rynkowy można zgodzić się ze stwierdzeniem, które padło ze sceny podczas premiery modelu najnowszej generacji: Iveco Daily stało się marką w ramach samej marki Iveco. Daily jest europejskim liderem w segmencie dostawczych podwozi pod zabudowę (> 22% udziału), a dzięki 7-tonowej wersji także w kategorii lekkich samochodów ciężarowych (udział > 54%).

Producent zapewnia, że pod względem innowacyjności nowe Iveco Daily obecnie nie ma konkurencji na rynku, jest to samochód najlepszy w swojej klasie pod względem komfortu i bezpieczeństwa, wszechstronności i dostosowania do specyfiki zadań transportowych. Na uwagę zasługuje także znaczne obniżenie całkowitego kosztu posiadania oraz konsekwentnie rozszerzane portfolio usług Iveco ON.

Samochód zachował swoje podstawowe atuty, czyli wszechstronność, solidność konstrukcji, trwałość oraz wydajność, które od lat zapewniają mu czołową pozycję w swoim segmencie. Teraz dzięki innowacyjnym i zorientowanym na klienta rozwiązaniom w zakresie zdolności adaptacyjnych oraz łączności staje się jednym z najbardziej innowacyjnych pojazdów w segmencie samochodów dostawczych i lekkich użytkowych

Fot. Iveco

Inteligentne zawieszenie AIR-PRO
Nowe Iveco Daily opcjonalnie można wyposażyć w pneumatyczne zawieszenie AIR-PRO, które adaptuje się do warunków użytkowania, zapewniając wysoki komfort, płynność i bezpieczeństwo jazdy, ważne zarówno dla kierowcy, jak i ładunku. Moduł stałej regulacji tłumienia (CDC) w zawieszeniu AIR-PRO reaguje na nierówności nawierzchni, co 10 ms ustalając optymalne ciśnienie w każdym amortyzatorze. Ograniczenie wibracji o 25% przyczynia się do zapewnienia najwyższego komfortu jazdy. Zawieszenie AIR-PRO dostosowuje się do obciążenia pojazdu, zmniejszając przechyły nadwozia na zakrętach nawet o 30%, co podnosi bezpieczeństwo kierowcy i ładunku.

Charakterystyką pracy zawieszenia AIR-PRO może sterować również kierowca. Ma on do wyboru ustawienie Soft dla najwyższego komfortu, Load dla optymalnych właściwości jezdnych i ograniczenia kołysania w pełni obciążonego pojazdu, oraz Auto, w którym system sam dobiera najwłaściwsze parametry. Do sterowania systemem AIR-PRO służy obrotowy przełącznik na desce rozdzielczej oraz nowa, intuicyjna grafika na ekranie TFT. Zawieszenie AIR- PRO ułatwia załadunek i rozładunek, bo zmiana wysokości podwozia zajmuje niespełna 10 s. Funkcja zapamiętywania wysokości umożliwia zapisanie wybranej przez kierowcę konfiguracji.

Kierowcy nowego Daily pomaga pionierski cyfrowy asystent Iveco Driver Pal, umożliwiając interakcje z pojazdem oraz innymi kierowcami, a także korzystanie ze skomunikowanych usług poprzez polecenia głosowe Alexa firmy Amazon (fot. Iveco)

Iveco Driver Pal z Amazon Alexa
Kierowcy nowego Daily pomaga pionierski cyfrowy asystent Iveco Driver Pal, umożliwiając interakcje z pojazdem oraz innymi kierowcami, a także korzystanie ze skomunikowanych usług poprzez polecenia głosowe Alexa firmy Amazon.

Asystent Iveco Driver Pal ma specjalna funkcję MYIveco opracowaną wspólnie z Amazon Web Services, która umożliwia kierowcy sprawdzanie informacji o stanie technicznym pojazdu, obsługę systemu nawigacji, wezwanie pomocy drogowej oraz korzystanie ze wskazówek dotyczących stylu jazdy sprzyjającego obniżeniu zużycia paliwa i poprawie bezpieczeństwa na drodze. Iveco Driver Pal zapewnia również łatwy dostęp do skomunikowanych usług Iveco ON, które aktywnie i skutecznie wspierają biznes klienta.

Drugą specjalną funkcją jest MYCOMMUNITY służąca do komunikowania się z innymi kierowcami. Mogą oni wymieniać się radami i informacjami na temat utrudnień w ruchu i innych zdarzeń na trasie, aby uniknąć nieplanowanych postojów i opóźnień. Wiadomości tłumaczone są obecnie na kilka języków obsługiwanych przez Alexę, a ich lista jest stale rozbudowywana.

Nowa przekładnia manualna
W nowym Daily wprowadzono nową 6-biegową przekładnię manualną, która zapewnia doskonałe wrażenia z jazdy oraz charakteryzuje się płynną pracą i precyzją zmiany przełożeń. Komfort jej wielogodzinnego użytkowania docenią zwłaszcza kierowcy pracujący głównie w mieście. Nowa przekładnia przyczynia się także do obniżenia całkowitego kosztu posiadania pojazdu – współpracuje z silnikiem o pojemności 2,3 l za pośrednictwem takiego samego sprzęgła, jak w pojazdach z silnikami 3-litrowymi, co poprawia wytrzymałość zespołu napędowego w najtrudniejszych warunkach i zwiększa jego trwałość nawet o 18%. Nowa skrzynia biegów praktycznie nie wymaga wymiany oleju — okres międzyprzeglądowy wydłużono do 350 000 km, co pozwala na obniżenie kosztów serwisu i napraw nawet o 4%.

W nowym Daily zastosowano nowe fotele, w których środkowe sekcje siedziska i oparcia są wypełnione pianką z pamięcią kształtu – pianka dopasowuje się do sylwetki, umożliwiając równomierne rozłożenie masy, co zwiększa komfort i zapobiega bólowi pleców (fot. Iveco)

Nowe fotele
W nowym Daily zastosowano zupełnie nowe fotele, w których środkowe sekcje siedziska i oparcia są wypełnione pianką z pamięcią kształtu. Pianka dopasowuje się do sylwetki, umożliwiając równomierne rozłożenie masy. Maksymalny nacisk na ciało kierowcy został zmniejszony nawet o 30%. Zapewnia to najwyższy komfort i zapobiega bólowi pleców. Boczne sekcje pogrubiono 15-milimetrową pianką o zwiększonej gęstości, aby poprawić trzymanie boczne, a tym samym bezpieczeństwo i wrażenia z jazdy. Wyższe osoby mogą liczyć na większy komfort, dzięki wydłużonemu o 20 mm i grubszemu o 15 mm siedzisku, które oferuje lepsze podparcie ud. Przeprojektowane dźwignie regulacji fotela oraz bok fotela ułatwiają częste wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Tradycyjnym atutem Iveco Daily decydującym o jego wszechstronności jest bogata oferta silników o osiągach zoptymalizowanych pod kątem wydajnej realizacji różnych zadań transportowych (fot. Iveco)

Gama silników dobrana do specyfiki eksploatacji
Tradycyjnym atutem Iveco Daily decydującym o jego wszechstronności jest bogata oferta silnikowa. Do wyboru są 2 silniki, zoptymalizowane pod kątem wydajnej realizacji różnych zadań transportowych. Silnik F1A o pojemności 2,3 l i mocy od 116 do 156 KM (od 85 kW do 115 kW) jest dostępny z homologacją Euro 6-D Final oraz Euro VI-E. Trzylitrowy silnik F1C rozwija moc od 160 do 207 KM (od 118 kW do 152 kW). Silnik F1A wyróżnia się umiarkowanym zużyciem paliwa, obniżonym nawet o 6% w porównaniu z poprzednim modelem (cykl WLTP).

Zastosowanie nowej przekładni manualnej pozwoliło na zwiększenie momentu obrotowego o 15%, co poprawia osiągi nowego Daily w wymagających warunkach oraz zwiększa wszechstronność przy montowaniu zabudowy z przystawką odbioru mocy. Nowy Daily może być również napędzane 3-litrowym silnikiem zasilanym CNG o mocy 136 KM (100 kW) i maksymalnym momencie 350 Nm. Podwójny układ oczyszczania spalin z selektywną redukcją katalityczną został całkowicie przeprojektowany, dzięki czemu nie zajmuje więcej miejsca niż w poprzednich modelach.

Oczywiście nowe Iveco Daily zachowało legendarnie wszechstronne możliwości zabudowy nadwozia.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Premiera nowego Daily odbyła się w formie wydarzenia cyfrowego pod hasłem Go Smart, transmitowanego na platformie Iveco Live Channel. (fot. Iveco)