30 lat Fliegl Trailer. Historia firmy – od nowicjusza do trendsettera

Naczepy wywrotki z zabudową aluminiową to pierwszy wybór, gdy priorytetem jest optymalna ładowność. Rodzina Fliegl Revolution gwarantuje największą ładowność, większy zysk i mniejszą emisję CO2. Stożkowo ukształtowana mulda z aluminium o dużej wytrzymałości jest optymalnie dopasowana do zakrzywionego (Curved) podwozia. Wywrotki z rodziny pomimo obszernych opcji wyposażenia i pojemności 25 m³ mają masę własną poniżej 4 t (fot. J. Krasik)

Firma Fliegl Trailer, niemiecki producent pojazdów użytkowych, celebrowała 30-lecie swojego istnienia. Korzystając z zaproszenia firmy Lux-Truck – głównego importera pojazdów marki Fliegl w Polsce, mogliśmy uczestniczyć w tych obchodach. Intensywny program spotkania obejmował prezentację produktów, nowych rozwiązań technicznych oraz zwiedzanie hal produkcyjnych fabryki w Triptis. Nie mogło również zabraknąć spotkania i interesujących rozmów z właścicielami fabryki – członkami rodziny Fliegl.

Można było zobaczyć niemal wszystko, co w swojej fabryce w Triptis Fliegl projektuje, produkuje i wypuszcza na drogi – ekspozycja została podzielona na grupy (parki) tematyczne i obejmowała kilkadziesiąt przyczep i naczep różnego typu i przeznaczenia – od sprawdzonych i produkowanych w dużych ilościach naczep kurtynowych, poprzez naczepy samowyładowcze, naczepy i przyczepy niskopodwoziowe, podwozia podkontenerowe po innowacyjne rozwiązania będące jeszcze rzadkością na rynku. Ten imponujący pokaz pojazdów użytkowych przeznaczonych do najróżniejszych zadań transportowych i przewożenia najróżniejszych towarów potwierdził wysokie kompetencje techniczne Fliegl Trailer i doskonałą znajomość potrzeb rynku.

Zdjęcia będące ilustracją artykułu to subiektywny przegląd najciekawszych rozwiązań.

Pojazdy dla branży budowlanej muszą spełniać wiele wymagań – wywrotki Fliegl StoneMaster spełniają wymagania branży budowlanej: skrzynia ładunkowa ze stali Hardox 450 zaprojektowana w kształcie stożka z pochyloną ścianą przednią jest optymalnie dopasowana do podwozia typu Curved; ze wszystkimi zaletami, jakie ma stalowa konstrukcja podwozia, zakrzywione (Curved) podwozie ma prawie taką samą masę jak drogie i delikatne podwozie aluminiowe (fot. J. Krasik)

Fliegl Trailer − 30 lat w branży
W ciągu 30 lat firma Fliegl Trailer wypracowała sobie wiodącą pozycję w branży pojazdów użytkowych. „Dzisiaj jesteśmy właściwie postrzegani pozytywnie, jako innowacyjni i bardzo dynamiczni. Pracujemy nad tym, aby w przyszłości jeszcze więcej klientów odniosło korzyści z naszych rozwiązań. Każdy pojazd, który opuszcza naszą fabrykę, został zaprojektowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, przynosi więc także korzyści ekologiczne” – założyciel i dyrektor zarządzający Helmut Fliegl uważa to za największy sukces firmy, którą budował przez ponad 30 lat i uczynił z niej lidera innowacji w branży.

Chroniony patentem zintegrowany zamek Fliegl I-Lock eliminuje niepotrzebny element: zamiast dołączonego odpowiednika blokującego haczyki na panelach drzwi chwytają bezpośrednio we wgłębieniu w ramie pojazdu. Klamka zawsze pozostaje we właściwej pozycji, drzwi można natychmiast zamknąć, ryzyko uszkodzenia jest minimalne, a sam uchwyt można w razie potrzeby łatwo wymienić; I-Lock oszczędza czas, koszty naprawy i wymiany części (fot. J. Krasik)

Josef Fliegl w 1970 r. przejął gospodarstwo swoich rodziców w miejscowości Kastl koło Altötting. Nie był zadowolony z produktów swoich dostawców i dlatego zdecydował się założyć firmę zajmującą się konstruowaniem i produkcją maszyn. Nie mając niezbędnego wykształcenia kierunkowego, początkowo zatrudnił specjalistów, ale już w 1976 Josef Fliegl uzyskał dyplom konstruktora. Od tego czasu firma przyspieszyła swój rozwój, by w 1981 r. przekształcić się w spółkę Maschinenbau Fliegl GmbH – siedzibą pozostawało Kastl.

Wkrótce po zjednoczeniu Niemiec założyciel senior poszukiwał możliwości ekspansji na terenie odzyskanych landów. Szansa taka pojawiła się w miejscowości Triptis w Turyngii. 15 lipca 1991 r. był kamieniem milowym dla Helmuta Fliegla. Wraz z ojcem, Josefem Flieglem – odnoszącym sukcesy producentem pojazdów rolniczych – kupił od firmy powierniczej dawny warsztat naprawy rolniczej (LIW). Aby zapewnić sprawny rozwój rodzinnej firmy w nowym miejscu, Josef Fliegl powierzył obowiązki kierowania zakładem w Triptis swojemu 22-letniemu wówczas synowi – Helmutowi. Cel do zrealizowania: zdobyć przyczółek w nowych krajach związkowych, przenieść techniczne know-how rodziny Fliegl na ulice. Strategia ta od samego początku okazała się absolutną korzyścią dla klienta.

Pojazdy dla branży budowlanej muszą spełniać wiele wymagań – wywrotki Fliegl StoneMaster spełniają wymagania branży budowlanej: skrzynia ładunkowa ze stali Hardox 450 zaprojektowana w kształcie stożka z pochyloną ścianą przednią jest optymalnie dopasowana do podwozia typu Curved; ze wszystkimi zaletami, jakie ma stalowa konstrukcja podwozia, zakrzywione (Curved) podwozie ma prawie taką samą masę jak drogie i delikatne podwozie aluminiowe (fot. J. Krasik)
Fot. J. Krasik

Firma Fliegl Fahrzeugbau zaczynała jako nowicjusz na rynku pojazdów użytkowych i na starcie była traktowana w ten sam sposób. Początkowe próby pozyskania komponentów takich jak osie czy opony od znanych producentów spełzały na niczym. „Było to swego rodzaju embargo, które pokonaliśmy okrężną drogą” – wspomina Helmut Fliegl. Firma zmierzyła się z tym wyzwaniem, kupując komponenty przez pośredników lub siostrzanej firmy Fliegl Agrartechnik. Pierwszym pojazdem, który wyjechał z hal w Turyngii, była biała przyczepa niskopodwoziowa typu tandem z czarnymi błotnikami. Doświadczenie pojawiło się wraz z pierwszymi konstrukcjami własnymi, a wraz z doświadczeniem coraz większa pewność siebie. Firma Fliegl Fahrzeugbau wyrobiła sobie markę w branży, zaczęto ją traktować poważnie, zyskiwała coraz większą akceptację.

Dłuższe zestawy są praktyczne, bezpieczne, oszczędzają paliwo i nie powodują większego obciążenia infrastruktury – 2 dłuższe zestawy zastępują 3 konwencjonalne ciężarówki. Fliegl Trailer myśli o krok dalej i trzyma rękę na pulsie: przedłużone naczepy mogą zostać jeszcze wydłużone, pojazdy o długości 14,98 m są już dostępne w Triptis (fot. J. Krasik)

Początkowo produkowano przyczepy samowyładowcze i niskopodwoziowe, potem pojawiły się aspiracje, by stać się producentem masowym. Program produkcyjny obejmował niemal wszystkie rodzaje przyczep i naczep, na które istniał popyt – z wyjątkiem cystern i chłodni. W 2005 r. firma wyznaczyła sobie kierunek na przyszłość: produkcję naczep przeniesiono do nowo wybudowanego zakładu nr 2 (Werk 2), znajdującego się również w Triptis, w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady A9. Wraz z otwarciem nowego zakładu znacznie zwiększono moce w zakresie produkcji wielkoseryjnej. Z linii montażowej zjeżdżały naczepy burtowe i kurtynowe, podwozia kontenerowe i naczepy wywrotki.

Fliegl Blitz to nowa konstrukcja dachu do naczep kurtynowych: szyny prowadzące, gładki dach przesuwny i zintegrowany opcjonalny system podnoszenia pasów. Zamiast powszechnie stosowanych elementów z tworzyw sztucznych firma Fliegl stosuje wyłącznie drut sprężynowy – jest on znacznie bardziej wytrzymały, nie kruszy się z powodu zmęczenia materiału, wytrzymuje naprężenia i odkształcenia przez cały okres eksploatacji pojazdu, a następnie można go poddać recyklingowi. Ponadto do załadunku i rozładunku jest o 39 cm więcej miejsca, ponieważ elementy druciane można zsunąć do siebie znacznie bliżej niż elementy z tworzywa – każdy, kto ładuje i rozładowuje suwnicą, żurawiem duże, niepodzielne ładunki, doceni więcej wolnej przestrzeni (fot. J. Krasik)

W momencie rozpoczęcia produkcji nie było jeszcze wiadomo, czy inwestycja w drugi zakład dająca znaczne zwiększenie mocy produkcyjnych zostanie zamortyzowana. Jednak dzięki panującej wówczas niezwykle dobrej koniunkturze na naczepy fabryka Werk 2 w Triptis przez 3 lata pracowała na granicy swoich możliwości. Spowolnienie w roku 2008 zakład w Triptis przeżył stosunkowo dobrze, mimo że eksport standardowych pojazdów i niektórych naczep specjalistycznych z poziomu 60–90% spadł o połowę wskutek utraty zamówień pochodzących zwłaszcza z krajów Europy Środkowej. Konstruktorzy śmiało podejmowali się realizacji nawet najdziwniejszych zadań, budując pojazdy w najmniejszych detalach spełniające nawet bardzo nietypowe oczekiwania klientów. To między innymi pozwoliło firmie przetrwać kryzys – zakład nr 2 praktycznie zaprzestał produkcji typowych naczep kurtynowych czy wywrotek, za to „stary” zakład nr 1 pracował pełną parą, realizując zamówienia jednostkowe lub krótkoseryjne.

Dotychczas przewożenie 2 nadwozi wymiennych po 7,45 m na jednym podwoziu nie było możliwe –stworzenie zestawu wymiennego Fliegl Swap Train to zmienia. Nadchodzące zmiany w przepisach zwiększą dopuszczalną długość zestawu z 17,80 m do 17,88 m; wprowadzając wózek CLG, firma Fliegl sprostała wyzwaniu związanemu z połączeniem tych dwóch pojazdów w zgodny z prawem kompletny zestaw – wózek CLG jest w pełni mechaniczny i nie wymaga do działania żadnej elektroniki ani hydrauliki (fot. J. Krasik)

Konsekwentny rozwój
Jeszcze w latach 90. firma Fliegl zaczęła zwracać uwagę na aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem, który w owym czasie nie stanowił jeszcze istotnego nurtu w konstrukcji pojazdów użytkowych. Wykonano pionierską pracę w tej dziedzinie: lekka konstrukcja znalazła zastosowanie w rozwoju produktów, wprowadzono motto „Zielona Droga” (Green Road). Oszczędność masy automatycznie oznacza niższą emisję CO2. „Ludzie śmiali się z naszych przyczep z dziurami”, mówi Helmut Fliegl. „Dzisiaj nie ma na świecie pojazdu zoptymalizowanego pod względem masy bez dziur”.

Fliegl Trailer wyszedł z kryzysowych lat 2008–2009 silniejszy. Green Road i temat zrównoważonego rozwoju stały się coraz bardziej obecne w koncepcji korporacyjnej. Pojawiły się nowe, innowacyjne produkty, m.in. wywrotki ze stożkową skrzynią, zakrzywionym podwoziem i tylną ścianą membranową, zintegrowanym zbiornikiem powietrza, systemem Free Load do szybkiego załadunku i rozładunku firanek. Hitem okazała się naczepa MegaRunner 4.0 – pierwszy na rynku pojazd o rzeczywistej wysokości 4 m i 3-metrowej wysokości wewnętrznej.

Wprowadzono również na rynek serię Twin – 2-osiowe naczepy kurtynowe nie tylko obniżają opłaty drogowe, ale także koszty eksploatacji i paliwa. Kolejnymi zaletami są niska masa własna naczep, ich duża ładowność i mniejsze zużycie. Dzięki serii Twin hasło Green Road uzyskało nowy wymiar. Na początku 2017 r. Fliegl Trailer jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję na europejskim rynku pojazdów użytkowych, czego przykładem może być przejęcie austriackiego producenta Hangler specjalizującego się w zabudowach samochodów ciężarowych.

Przez 30 lat firma utrwaliła swoją pozycję na rynku, wprowadziła wiele innowacji i wypracowała sobie czołowe miejsce pod względem jakości produktów. Obecnie Fliegl Trailer jest postrzegane jako nowoczesna i bardzo dynamiczna firma. Celem bieżącym jest zwiększanie obrotów i rozszerzanie obszaru działalności.

Kompaktowa 1-osiowa naczepa Single Sattel jest przystosowana do przewozu nadwozi wymiennych typu SES 200 i sprawdza się w transporcie lokalnym oraz przy wahadłowym przewożeniu nadwozi wymiennych z jednego magazynu do drugiego. W codziennej pracy naczepa o długości 8130 mm jest bardziej użyteczna niż duży zestaw, dodatkowo można załadować nadwozia wymienne o długości 7,45 i 7,82 m oraz kontenery, dzięki czemu firma spedycyjna pozostaje elastyczna (fot. Fliegl Trailer)

Zrównoważone innowacje
Początki działalności firmy Fliegl w Triptis to produkcja pojazdów, które były wówczas najbardziej poszukiwane w nowych landach. Dość szybko uruchomiono wytwarzanie naczep i przyczep z zabudowami plandekowymi – z oczywistych względów dominowały naczepy kurtynowe. Wraz z rosnącą liczbą odbiorców zagranicznych – zwłaszcza z Rosji i krajów skandynawskich − rozpoczęto produkcję pojazdów wykorzystywanych w dłuższych zestawach członowych oraz wózków typu dolly ze sprzęgiem przyczepowym i siodłowym do ich łączenia.

Obecnie we Fliegl Trailers zwraca się uwagę na zrównoważony rozwój już na etapie projektowania i produkcji wszystkich typów pojazdów. Konstruowanie, produkcja i montaż odbywają się w jednym, centralnym zakładzie, dzięki czemu nie ma przejazdów na duże odległości, podczas których emitowany jest CO2. Linie produkcyjne stale są unowocześniane, np. na dachu hal znajduje się obecnie ponad 4000 modułów fotowoltaicznych – dzięki temu wielkoskalowemu systemowi fotowoltaicznemu i kilku blokowym elektrowniom cieplnym Fliegl wytwarza trzykrotnie więcej energii (cieplnej i elektrycznej) niż zużywa na potrzeby własnej produkcji i działów administracyjnych.

Autor: Dariusz Piernikarski

Podwozia kontenerowe muszą wytrzymać intensywne użytkowanie i presję czasu w trudnej logistyce – firma Fliegl projektuje swoje podwozia w taki sposób, aby sprostały surowym wymaganiom branży. W ofercie jest szeroka gama produktów – najlżejsze podwozie Vario niezależnie od tego, czy chodzi o kontenery 20-, 30- czy 40-stopowe, jest wyjątkowo ekologiczne i może być wykorzystywane do ograniczenia przebiegów. Innym wyjątkowym pojazdem jest lekkie i wytrzymałe podwozie z łabędzią szyją przystosowane do transportu kontenerów 45-stopowych (fot. J. Krasik)