GAMRECYCLING – pojazd do czyszczenia kanalizacji z funkcją recyklingu

Fot. GAMON TRUCKS

Firma GAMON TRUCKS przygotowała nowy produkt – GAMRECYCLING – samochód do czyszczenia kanalizacji z funkcją recyklingu. O szczegółach dotyczących nowego pojazdu opowiada nam Sebastian Jaśko, product manager prowadzący projekt GAMRECYCLING.

Sebastian Jaśko (Fot. GAMON TRUCKS)

GAMON TRUCKS z tym produktem wchodzi w nowy obszar zastosowań. Jak Wasz pojazd lokuje się na tle konkurencji?
Sebastian Jaśko: W naszej branży spotykamy 3 systemy recyklingu. Pierwszy z nich jest zbliżony konstrukcyjnie do naszego rozwiązania, drugi bazuje na kaskadach, w których sam przepływ powoduje wytrącanie osadów, a trzeci to system hybrydowy łączący oba wspomniane rozwiązania. Poprzez wcześniejsze badanie rynku chcieliśmy wyeliminować w naszym samochodzie to, na co narzekali klienci, eksploatując samochody z różnymi rozwiązaniami. W stosunku do istniejących wprowadzaliśmy ulepszenia i staraliśmy się wykorzystać jak najlepsze rozwiązania. Przykładem jest przesuwny tłok mający dwie uszczelki, dzięki czemu jest on bardzo szczelny i stabilny w przemieszczaniu się. Kolejnym atutem jest również zastosowanie pompy wielotłoczkowej, która ma nieskomplikowaną budowę, a ponadto można ją naprawić we własnym zakresie, gdyby w przyszłości zaistniała taka potrzeba. Wielofunkcyjny wysięgnik z wciągarką główną tworzy jeden zespół, co umożliwia wspólne prowadzenie węża, a to znacznie ułatwia pracę operatorowi.
Nasz system jest bardzo prosty w obsłudze, a jego praca i samoczyszczenie działa w trybie automatycznym. Konserwacja po pracy, przy tym typie recyklingu, jest zdecydowanie szybsza i prostsza, gdyż podnosząc dennicę, już mamy dostęp do kraty oraz do filtra bębnowego.

Jak można w skrócie opisać zasadę działania waszego systemu recyklingu?
Samochód jadąc na miejsce pracy zabiera ze sobą kilka tysięcy litrów wody. Po wpuszczeniu węża ciśnieniowego i ssącego zaczyna się czyszczenie kanału. W trakcie tej operacji brudna woda jest cały czas odsysana i pompowana do zbiornika osadu. Gdy w samochodzie zaczyna brakować czystej wody, uruchomiony zostaje system recyklingu i praca może trwać dalej.
Recykling polega na tym, że woda po wykonaniu swojej pracy, czyli po oczyszczeniu kanału, wraz z osadem zostaje zassana z powrotem do zbiornika i przefiltrowana. Oczyszczona woda zostaje pompą podajnikową przerzucona do komory wody czystej i zostaje powtórnie wykorzystana: powtórnie trafia do kanału. Obieg samochód – kanał zostaje zamknięty. Są pewne straty, ale w dużych miastach ogromnym problemem jest to, aby po 1–2 godzinach pracy opuścić miejsce i jechać na drugi koniec miasta po kolejną partię czystej wody. Niekiedy droga, którą samochód musi w tym celu pokonać, zajmuje zdecydowanie więcej czasu niż samo oczyszczanie kanału.

Czy w takim razie Wasz samochód jest samowystarczalny?
W pewnym sensie można tak powiedzieć. Jak wcześniej wspominałem, wyjeżdżając do codziennej pracy lub na awarię samochód zabiera ze sobą wodę, którą możemy pobrać z hydrantu, a także ze zbiorników otwartych czy też wykorzystać tę, która znajduje się już w kanale, czyli miejscu pracy – co już czyni go niezwykle uniwersalnym. Praca układem wodnym z recyclingiem pozwala kilkakrotnie wydłużyć czas pracy bez konieczności dobierania czystej wody z zewnątrz. Podczas pracy możemy także zwiększać pojemność komory osadu poprzez przestawianie przesuwnej przegrody, co pozwala nam na odessanie wielu metrów sześciennych osadu.

Czy konieczność posadowienia tak specjalistycznej zabudowy na podwoziu samochodu ciężarowego narzuca na nie jakieś specjalne wymogi?
Stosujemy ramę pośrednią. Oczywiście przy jej konstruowaniu muszą być spełnione wymagania producenta podwozia. Zdecydowaliśmy się na samochód marki Mercedes-Benz, ponieważ jego producent oferował wzmocnione podwozia do zabudów takiego rodzaju. W tym przypadku mamy wzmocnioną ramę podwozia i wzmocnione zawieszenie, po to by można było zabudować nadwozie o relatywnie dużym ciężarze. Napęd pasowy jest wyprowadzony od odsilnikowej przystawki odbioru mocy. Przystawka po uruchomieniu pracuje w trybie ciągłym, generując maksymalny moment min. 2000 Nm. Koła pasowe są uruchamiane przez sprzęgła pneumatyczne. Takie rozwiązanie jest najlepsze dla tego typu samochodów – uzyskujemy natychmiastowe przełożenie o dużym momencie napędowym.

Więcej o samej firmie  pod tym linkiem

Pojazd GAMRECYCLING w szczegółach
Wykorzystano 3-osiowe podwozie Mercedes Benz Actros z silnikiem o mocy 450 KM. Na podwoziu został zamontowany zbiornik. W środku znajduje się ruchoma przegroda sterowana pneumatycznie, która pozwala na wydzielenie komory osadu i jej zmianę w zależności od preferencji pracy nad kanałem.

Fot. GAMON TRUCKS

Na zbiorniku o pojemności użytkowej 10 m3, wykonanym ze stali nierdzewnej, zamontowana została kaseta, w której znajduje się 18 m węża ssawnego DN125. Za transport węża do kanału odpowiada wielofunkcyjny wysięgnik teleskopowy połączony z wciągarką główną – całość jest zamontowana na dennicy tylnej. Wciągarka główna pomieści 160 m węża. Jest również wciągarka pomocnicza

Fot. GAMON TRUCKS
Fot. GAMON TRUCKS

Samochód, poza ruchomą przegrodą, jest wyposażony w wielostopniowy system odzysku wody. Ma on odseparować z wody wyciąganej z kanału wszystkie zanieczyszczenia większe niż 0,2 mm. Odpowiada za to od 3 do 5 stopni czyszczenia. Pobierana z kanału woda przepływa przez kratę zgrubną o 10-milimetrowych oczkach, podciśnieniowy filtr odśrodkowy wychwytujący zanieczyszczenia o średnicy do 0,5 mm oraz baterię 2 hydrocyklonów wychwytującą zanieczyszczenia o wielkości do 0,2 mm. Ich gradację można regulować poprzez zastosowanie dysz. Po przejściu przez baterię hydrocyklonów woda przez osadnik wpływa do komory wody czystej, w której znajduje się jeszcze filtr kaskadowy. Po przejściu przez kaskadę oczyszczona w ten sposób woda jest pobierana przez pompę (na zdjęciu po lewej).

 

Fot. GAMON TRUCKS

Panele sterujące umieszczone z prawej strony pojazdu pozwalają na precyzyjną kontrolę wszystkich funkcji roboczych (na zdjęciu po lewej).

Układ ssący tworzy pompa o wydatku 2500 m3/h zamontowana z lewej strony za panelami ochronnymi. Wykorzystywana do recyklingu wielotłoczkowa pompa ciśnieniowa ma wydatek 400 l/min przy ciśnieniu 200 bar. Cały osprzęt zabudowy napędzany jest za pośrednictwem przekładni pasowych (zdjęcie poniżej)

.

 

Fot. GAMON TRUCKS