Novol i technologie lakierowania nowych pojazdów. Wizyta w lakierni Bodex

Dzięki efektywnej współpracy firm Bodex i Novol klienci mogą liczyć na to, że ich naczepy mają estetyczną, trwałą i skutecznie chroniącą przed korozją powłokę lakierniczą (fot. D. Piernikarski)

Specjalistyczna linia Industrial Coating Systems to produkt firmy Novol szeroko wykorzystywany przez producentów pojazdów użytkowych. Do lakierowania swoich naczep stosuje je firma Bodex.

W nowej hali produkcyjnej firmy Bodex, oddanej do użytku w 2020 r., mieści się spawalnia i bardzo nowoczesna lakiernia: dwie zaawansowane, przemysłowe kabiny lakiernicze z centrami wentylacyjno-grzewczymi umiejscowionymi na dachu, innowacyjna kuchnia lakiernicza do przygotowania mieszanek, zaplecze techniczne, pneumatyczne platformy lakiernicze 3D, centralne odpylanie oraz komorę do strumieniowej obróbki ściernej. Nowa lakiernia Blowtherm pozwala firmie Bodex nanosić powłoki lakiernicze zgodnie z najnowszymi standardami dla tej gałęzi sektora przemysłowego.

Firma Novol jako wieloletni partner Bodexu dostarcza materiały lakiernicze z linii produktowej Industrial Coating Systems i współpracuje również przy realizacji procesów technologicznych.

W oddanej do użytku w 2020 r. nowej hali produkcyjnej firmy Bodex znalazły się dwie przemysłowe kabiny lakiernicze z komorą do strumieniowej obróbki ściernej, przygotowane przez Blowtherm Polska (fot. NOVOL)
Wszystkie powierzchnie muszą zostać poddane szlifowaniu, dopiero po tym możliwe jest rozpoczęcie właściwego nanoszenia powłok lakierniczych (fot. NOVOL)

Skuteczne zabezpieczenie
Do nowej lakierni trafiają przede wszystkim skrzynie ładunkowe wywrotek aluminiowych. Przed aplikacją poszczególnych warstw lakieru konstrukcja, którą niemal w całości tworzą elementy aluminiowe, musi zostać starannie przygotowana. Aby zapewnić prawidłowy przebieg procesu technologicznego, wszystkie powierzchnie muszą zostać poddane szlifowaniu. Dopiero po tym możliwe jest rozpoczęcie właściwego nanoszenia powłok lakierniczych. Aluminiowe skrzynie naczep Bodex lakierowane są w procesie trójwarstwowym. Pierwszą warstwę tworzy specjalny podkład reaktywny (Protect 340 AL Wash Primer), który jest aplikowany na aluminium. Jego właściwości to przede wszystkim bardzo dobra przyczepność chemiczna i mechaniczna. Co równie ważne, podkład bardzo dobrze zabezpiecza antykorozyjnie aluminium przed utlenianiem. Produkt ten jest aplikowany pod niskim ciśnieniem ze względu na swoją niską lepkość.

Następnym produktem tworzącym drugą warstwę jest wypełniający podkład akrylowy, który służy przede wszystkim do likwidacji niewielkich ubytków, jakie znajdują się na powierzchni konstrukcji. Podkład ten to Protect 321 o bardzo dobrej rozlewności, doskonałym wypełnieniu i krótkim czasie schnięcia. Przyczepność do gruntu reaktywnego jest bardzo wysoka, jednocześnie podkład ten dodatkowo zabezpiecza antykorozyjnie podłoże aluminiowe. Po wysuszeniu podkładu mechanicznie usuwane są ewentualne wtrącenia, które powstały podczas aplikacji powłoki.

Ostatnią warstwę tworzy dwuskładnikowy poliuretanowy lakier nawierzchniowy Novopur 1090, charakteryzujący się wysokim połyskiem i bardzo dobrą odpornością mechaniczną. W przypadku aluminiowych naczep wywrotek Bodex stosowany jest najczęściej kolor RAL 9006 – popularnie określany jako srebrny. Produkt ten został specjalnie przygotowany, aby ułatwić aplikację partnerom firmy Novol. Od czasu jego wprowadzenia na rynek kilka lat temu nie pojawiały się żadne niepokojące sygnały dotyczące sposobu nakładania powłok czy ich ostatecznej jakości. Oczywiście Bodex nie wykonuje wyłącznie skrzyń aluminiowych w kolorze srebrnym. Lakierowane są również konstrukcje innego rodzaju, w różnych kolorach.

Schematyczne przedstawienie trójwarstwowej powłoki stosowanej w lakierowaniu aluminiowych wywrotek Bodex

Do aplikacji systemów Novol wykorzystywane są urządzenia dostarczone przez firmę Sames-Kremlin, które są ulokowane w odrębnym pomieszczeniu – tzw. kuchni farb. Pozwala to zarówno na dużą oszczędność materiałów, jak i skrócenie czasu przygotowania gotowej mieszaniny do aplikacji. Wszystkie materiały znajdują się w dużych, oddzielnych pojemnikach, a połączone z nimi urządzenie dozujące powoduje zmieszanie poszczególnych składników w określonych proporcjach. Pozwala to na uniknięcie wszelkiego rodzaju błędów w proporcjach mieszanki. Błędy te mogą mieć wpływ na jakość wykonywanej powłoki.

Efekt całego wymalowania poddany jest krytycznej ocenie samych lakierników. Jeśli jest on zadowalający, skrzynię wywrotki można przygotować do dalszego montażu.

Do aplikacji systemów Novol wykorzystywane są urządzenia dostarczone przez firmę Sames-Kremlin, które są ulokowane w odrębnym pomieszczeniu – tzw. kuchni farb (fot. NOVOL)

Firma Novol od czterdziestu lat rozwija system produktów dla lakiernictwa samochodowego: od szerokiej gamy materiałów lakierniczych aż do zaawansowanych systemów doboru kolorów. Rozwinięciem tych doświadczeń jest specjalistyczna linia Industrial Coating Systems adresowana do klientów przemysłowych, tj. producentów kontenerów, konstrukcji stalowych, maszyn rolniczych, naczep, ram, autobusów, a także wagonów osobowych oraz towarowych.

Industrial Coating Systems
Systemy farb stosowanych w segmencie pojazdów użytkowych charakteryzują się specjalnymi właściwościami fizykochemicznymi, pozwalającymi powłokom lakierniczym na pracę w ekstremalnych warunkach klimatycznych oraz przy dużych obciążeniach mechanicznych. Industrial Coating Systems to pełna technologia wymalowań przemysłowych, na którą składają się lakiery, podkłady antykorozyjne, szpachlówki oraz materiały uzupełniające. W ramach oferty Industrial Coating Systems znajdują się technologie lakierowania nowych pojazdów oraz technologie naprawcze starych powłok. Potwierdzeniem jakości wyrobów są liczne certyfikaty wystawione przez instytuty badawcze w całej Europie.

Wykorzystanie Industrial Coating Systems do lakierowania powierzchni pojazdów użytkowych to wiele zalet dla producenta pojazdu i użytkownika końcowego, wśród nich m.in.:
– wysoka wydajność z niskim nakładem pracy podczas nanoszenia powłok,
– szybkie czasy schnięcia umożliwiające malowanie w systemie „mokro na mokro”,
– wykorzystanie materiałów o najwyższej jakości potwierdzone certyfikatami,
– wieloletnie zabezpieczenie antykorozyjne,
– znakomita odporność na działanie promieniowania UV i zmienne warunki atmosferyczne,
– wysokie parametry mechaniczne i odporność chemiczna powłoki.

Novol współpracuje ściśle z producentami pojazdów użytkowych. Realizowane są wspólne projekty, na bieżąco odbywają się konsultacje. Każdy klient jest traktowany indywidualnie, systemy powłok lakierniczych i związane z ich nanoszeniem procesy technologiczne są opracowywane z uwzględnieniem specyficznych cech każdej linii produktowej przy bezwzględnym poszanowaniu obowiązujących przepisów dotyczących ograniczania emisji lotnych związków organicznych. Novol szkoli również załogi w prawidłowym wykorzystaniu materiałów, co pozwala na uzyskanie maksymalnej wydajności produkcji, wysokiej jakości powłok, a także zmniejszenie emisji LZO i poprawę ochrony środowiska.

Autor: Dariusz Piernikarski

Ruchome pneumatyczne platformy lakiernicze 3D ułatwiają dostęp do szlifowanych i lakierowanych powierzchni naczepy (fot. NOVOL)
Naczepy aluminiowe Bodex lakierowane są w procesie trójwarstwowym przy użyciu systemu Novol Industrial Coating Systems (fot. NOVOL)