ZF rozwija inteligencję pojazdów użytkowych

Fot. ZF

O wspólnych działaniach firm ZF i WABCO na rzecz przyszłej mobilności mogliśmy się dowiedzieć podczas internetowej konferencji prasowej ZF Media Talk, która odbyła się na początku października ub. r. Prezentujemy najciekawsze innowacje.

Firma ZF od lat jest wiodącym partnerem technologicznym w branży pojazdów użytkowych. Odgrywa również kluczową rolę w dążeniu branży do bardziej zrównoważonej, zintegrowanej w sieci i bezpieczniejszej przyszłości. Kładąc nacisk na działania zmierzające do redukcji emisji CO2 i poprawy standardów bezpieczeństwa, ZF znajduje się również w czołówce firm dostarczających rozwiązania umożliwiające osiągnięcie następnego poziomu automatyzacji i łączności cyfrowej pojazdów. Po przejęciu WABCO Holdings pod koniec maja 2020 r. pojawiły się dodatkowe możliwości rozwoju.

Wspólnie z WABCO firma ZF przyspiesza rozwój swojego portfolio produktów i systemów w kierunku inteligentnych pojazdów użytkowych. Obejmuje to m.in. pierwszą w branży autonomiczną funkcję sprzęgania naczepy oraz energooszczędny zestaw samochodowy z przyczepą.

Automated Coupling Assist to pierwszy zautomatyzowany asystent sprzęgania, który umożliwia samochodom ciężarowym samodzielne odnalezienie przydzielonej im naczepy i jej automatyczne przyłączenie; system steruje ciągnikiem w kierunku wzdłużnym, poprzecznym i pionowym, optymalizując manewr sprzęgania, wykorzystując pierwsze w branży algorytmy przetwarzania obrazu w pojazdach użytkowych, które umożliwiają modelowanie 3D za pomocą kamery cyfrowej (fot. ZF)

ZF i WABCO: harmonijna współpraca
Unijne wymagania wobec producentów w zakresie redukcji emisji CO2 przez nowe pojazdy użytkowe o 15% do 2025 r., a do 2030 r. o 30%, sprawiają, że firma ZF stała się ważnym partnerem dla producentów pojazdów użytkowych, ponieważ popyt na elektryczne układy napędowe w autobusach i ciężarówkach gwałtownie rośnie. Ponadto przepisy unijne wymagać będą od 2022 r. nowych homologacji systemów wspomagania kierowcy, a od 2024 r. wymagane staną się zaawansowane systemy ostrzegania o martwych punktach.

Dzięki integracji wiodących zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i oszczędzania paliwa, rozwijanych przez WABCO, z aktualną gamą technologii oferowanych przez ZF, koncern może zaoferować kompletne i unikatowe portfolio produktów producentom samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep, a także operatorom flot.

Firma WABCO jest doskonałym partnerem strategicznym dla ZF. Dzięki jej przyłączeniu szybciej osiągnęliśmy pozycję globalnego lidera, oferującego pełny zakres przyszłościowych technologii i systemów dla branży pojazdów użytkowych”− powiedział Fredrik Staedtler, szef dywizji ZF Commercial Vehicle Control. „Mobilizujemy inteligencję pojazdów użytkowych, aby mobilność i transport stały się bardziej czyste, wydajne i bezpieczne. Tym samym wspieramy naszych klientów na całym świecie” – dodał Staedtler.

Jeśli chodzi o rozwiązania dla następnej generacji pojazdów użytkowych, działamy na pełnych obrotach” – powiedział Andreas Moser, szef dywizji ZF Commercial Vehicle Technology. „Dzięki temu możemy zaprezentować takie innowacje, jak paliwooszczędny prototyp naczepy przeznaczony do energooszczędnej jazdy. Łączy on w sobie lekką konstrukcję i aerodynamikę ze zoptymalizowaną przestrzenią podwozia, oferując duże korzyści dla rozwoju przyszłych strategii elektryfikacji”.

Bezpieczne cofanie z naczepami: system wspomagania cofania Advanced-Reversing-Assist, wykorzystując kamerę, pomaga sterować pojazdem, odciążając kierowcę; inteligentne algorytmy przetwarzania obrazu HD umożliwiają monitorowanie otoczenia bez potrzeby stosowania dodatkowych czujników (fot. ZF)

ZF elektryfikuje branżę
Firma ZF przyspieszyła również swój udany program elektryfikacji pojazdów użytkowych. Oś elektryczna ZF AxTrax AVE funkcjonuje na rynku już od kilku lat, a w tym roku koncern uruchomi seryjną produkcję centralnego elektrycznego napędu CeTrax. Do 2023 r. powstanie kompletny modułowy zestaw napędu elektrycznego, przeznaczony dla autobusów i samochodów ciężarowych o do 44 t dmc. Podobnie jak w przypadku innych systemów elektrycznych ZF, będzie to rozwiązanie otwarte, co oznacza, że może być połączone z akumulatorem lub ogniwem paliwowym.

Firma ZF rozszerza również swoje kompetencje w zakresie elektryfikacji naczep z systemem eTrailer. Naczepa ta, ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, może przekształcić tradycyjny ciągnik siodłowy, z którym jest połączona, w pojazd hybrydowy, który zużywa do 16% paliwa mniej. Ponadto dzięki e-naczepie poprawia się trakcja i przyspieszenie, a jednocześnie zmniejsza się poziom hałasu i zużycie hamulców.

Paliwooszczędny prototyp naczepy ciężarowej łączy lekką konstrukcję (masa własna niższa nawet o 150 kg) i poprawione właściwości aerodynamiczne (zużycie paliwa mniejsze nawet o 7%) ze zoptymalizowaną przestrzenią podwozia – co jest istotne w przypadku platform pojazdów elektrycznych z akumulatorem lub ogniwem paliwowym (fot. ZF)

W trosce o bezpieczeństwo
Firma ZF demonstruje ponadto przyszłościowe podejście do zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów użytkowych. Nowe technologie to m.in. pierwszy w branży, zautomatyzowany asystent sprzęgania, który umożliwia samochodom ciężarowym samodzielne odnalezienie przydzielonej im naczepy i jej automatyczne przyłączenie. Przygotowano również kolejną innowację: Advanced Reversing Assist, czyli ulepszoną funkcję asystenta cofania dla ciężarówek. Oba rozwiązania pomagają zmniejszyć ryzyko wypadków, oferują zwiększone bezpieczeństwo i wydajność pracy, jednocześnie zmniejszając opóźnienia czasowe i koszty napraw, które zazwyczaj wiążą się ze szkodami związanymi z manewrowaniem.

Oś ZF AxTrax AVE jest od lat wykorzystywana m.in. w autobusach z napędem elektrycznym (fot. ZF)

W przypadku zautomatyzowanych funkcji pojazdów zaawansowane sterowanie ruchem pojazdów oparte na platformie oprogramowania WABCO ADOPT (Autonomous Driving Open Technology) zwiększa bezpieczeństwo, wydajność i produktywność operacyjną. Ramy ADOPT wykorzystują wiedzę firmy ZF w zakresie autonomicznej jazdy i sztucznej inteligencji w świecie pojazdów użytkowych, pomagając uprościć i przyspieszyć rozwój aplikacji do automatycznej jazdy dla kierowców wirtualnych (tzw. Autonomous Driving Artificial Intelligence). Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o wspieraniu zautomatyzowanych trybów jazdy poprzez zapewnienie natychmiastowych, precyzyjnych manewrów i stabilnej kontroli nad pojazdem w odpowiedzi na automatyczną jazdę w świecie rzeczywistym.

Firma ZF zwiększa również swoje możliwości w zakresie digitalizacji i łączności z pojazdami, aby lepiej obsługiwać sektor flot pojazdów użytkowych. Rozszerzona i zintegrowana oferta technologii dla samochodów ciężarowych, autobusów i naczep zapewnia firmie ZF szeroki dostęp do bogatych baz danych systemów samochodowych, co z kolei zasila jej rosnącą ofertę aplikacji i usług opartych na chmurze w celu dalszej optymalizacji wydajności i bezpieczeństwa flot samochodowych.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski

Naczepa eTrailer jest wyposażona w silnik elektryczny, dzięki czemu można przekształcić ciągnik siodłowy, z którym jest połączona, w pojazd hybrydowy, który zużywa do 16% paliwa mniej (fot. ZF)