Sprzedaż samochodów dostawczych w 2020 – liderem Renault Master

Od dwóch lat Renault Master jest na polskim rynku najchętniej kupowanym samochodem dostawczym – w 2020 r. zarejestrowano 7452 samochody (fot. Renault)

W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 59 649 nowych samochodów dostawczych do 3,5 t dmc. Był to spadek sprzedaży o 14,6% w stosunku do roku 2019 r. i choć nie tak dotkliwy jak w przypadku samochodów ciężarowych (–27%), to także w tym segmencie pandemia koronawirusa odcisnęła swoje złowrogie piętno.

Prezentowane w dalszej części artykułu dane liczbowe w odniesieniu do Unii Europejskiej pochodzą z danych publikowanych przez ACEA, czyli Zrzeszenie Europejskich Producentów Samochodowych. Wszystkie szczegółowe wyniki sprzedaży w Polsce zaczerpnięto z raportów publikowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego PZPM przygotowanych na podstawie danych dostarczonych przez Centralną Ewidencję Pojazdów MSW.

Niesłabnącą popularnością wśród użytkowników dostawczaków cieszy się oferowany przez Fiat Professional model Ducato. W ubiegłym roku do klientów trafiły 6134 nowe samochody (fot. Fiat Professional)

W Polsce – w większości spadki
Przypomnijmy, że w 2019 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 t dmc. osiągnęła poziom 69 872 szt. – był to historycznie rekordowy wynik. Rok temu prognozowano lekkie osłabienie popytu, ale podobnie jak w większości działów gospodarki pandemia koronawirusa i związane z nią konsekwencje stworzyły nową, zaskakującą przeważnie niekorzystnie, rzeczywistość. To, że mimo wszystko rynek dostawczaków stracił jedynie 14,6%, zawdzięczamy prawdopodobnie temu, że te samochody okazały się doskonałymi narzędziami do realizacji bezpiecznych dostaw bezpośrednio do odbiorców i prowadzenia działalności usługowej w okrojonym zakresie.

Skład czołowych producentów na czele stawki w zasadzie nie uległ zmianie, doszło jednak do zmiany lidera. Została nim firma Renault, która sprzedając 8926 samochodów (spadek sprzedaży o 9,7% r/r, udział w rynku 15%), pokonała swojego tradycyjnego rywala, czyli Fiata. Włoska marka, sprzedając 8019 samochodów, odnotowała największy spośród liczących się producentów spadek sprzedaży – było to aż 32,7%. Na najniższym podium znalazł się Ford (7910, spadek 6,2% r/r). Mercedes-Benz poprawił swoją pozycję o jedno miejsce – zarejestrowano bowiem 7158 nowych samochodów dostawczych z gwiazdą na masce, o 8,8% więcej niż w 2019 r. Zamykający pierwszą piątkę Volkswagen sprzedał 5567 dostawczaków – o 23,4% mniej niż przed rokiem. Większość marek odnotowała w ubiegłym roku słabsze wyniki niż w 2019 r. – wyjątkiem są Toyota (+60,7% r/r, 3034 szt.), MAN (+18,4%, 919 szt.) oraz Mitsubishi (46,5% r/r, 337 szt.).

Podobnie jak w 2019 r. najchętniej kupowanym samochodem dostawczym było Renault Master – zarejestrowano 7452 szt. (spadek sprzedaży 4,6% r/r), dużą popularnością cieszy się nadal Fiat Ducato (6134 szt., wzrost sprzedaży o 11,9% r/r), Mercedes-Benz Sprinter (5873 szt., wzrost sprzedaży o 13,1% r/r), Iveco Daily (4289 szt., spadek sprzedaży o 18,1% r/r) oraz Ford Transit (3078 szt., spadek sprzedaży o 8% r/r). W tabeli przedstawiono pierwszą dziesiątkę modeli w rankingu rejestracji nowych samochodów dostawczych.

Najpopularniejsze modele pod względem liczby rejestracji nowych samochodów dostawczych w Polsce w 2020 r. do 3,5 t dmc. (dane wg PZPM)

Pozycja Model Ogółem, szt. Udział, % Zmiana, % r/r Zmiana pozycji r/r
1 Renault Master 7 452 12,5 -4,6
2 Fiat Ducato 6 134 10,3 11,9
3 Mercedes-Benz Sprinter 5 873 9,8 13,1 +1
4 Iveco Daily 4 289 7,2 -18,1 –1
5 Ford Transit 3 078 5,2 -8,0 +1
6 Peugeot Boxer 2 884 4,8 -12, +2
7 Volkswagen Crafter 2 288 3,8 -33,7 –2
8 Ford Transit Custom 1 777 3,0 -7,8 +5
9 Citroёn Jumper 1 563 2,6 -24,7 +2
10 Volkswagen Transporter 1 541 2,6 -19,1 +4
RAZEM 1-10 36 879 61,83 -7,1
Pozostałe 22 770 38,17 -24,5
RAZEM 59 649 100 -14,6  
Na popularności zyskuje Mercedes-Benz Sprinter – w ubiegłym roku liczba rejestracji wzrosła o 13,1% do poziomu 5783 szt. przy ogólnym spadku na rynku wynoszącym 14,6%. Mecedes-Benz Vans w grudniu ub.r. zapowiedział nową generację elektrycznego modelu eSprinter o rozszerzonej liczbie wariantów nadwozi (fot. Mercedes-Benz Vans)