
W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 59 649 nowych samochodów dostawczych do 3,5 t dmc. Był to spadek sprzedaży o 14,6% w stosunku do roku 2019 r. i choć nie tak dotkliwy jak w przypadku samochodów ciężarowych (–27%), to także w tym segmencie pandemia koronawirusa odcisnęła swoje złowrogie piętno.
Prezentowane w dalszej części artykułu dane liczbowe w odniesieniu do Unii Europejskiej pochodzą z danych publikowanych przez ACEA, czyli Zrzeszenie Europejskich Producentów Samochodowych. Wszystkie szczegółowe wyniki sprzedaży w Polsce zaczerpnięto z raportów publikowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego PZPM przygotowanych na podstawie danych dostarczonych przez Centralną Ewidencję Pojazdów MSW.

W Polsce – w większości spadki
Przypomnijmy, że w 2019 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 t dmc. osiągnęła poziom 69 872 szt. – był to historycznie rekordowy wynik. Rok temu prognozowano lekkie osłabienie popytu, ale podobnie jak w większości działów gospodarki pandemia koronawirusa i związane z nią konsekwencje stworzyły nową, zaskakującą przeważnie niekorzystnie, rzeczywistość. To, że mimo wszystko rynek dostawczaków stracił jedynie 14,6%, zawdzięczamy prawdopodobnie temu, że te samochody okazały się doskonałymi narzędziami do realizacji bezpiecznych dostaw bezpośrednio do odbiorców i prowadzenia działalności usługowej w okrojonym zakresie.
Skład czołowych producentów na czele stawki w zasadzie nie uległ zmianie, doszło jednak do zmiany lidera. Została nim firma Renault, która sprzedając 8926 samochodów (spadek sprzedaży o 9,7% r/r, udział w rynku 15%), pokonała swojego tradycyjnego rywala, czyli Fiata. Włoska marka, sprzedając 8019 samochodów, odnotowała największy spośród liczących się producentów spadek sprzedaży – było to aż 32,7%. Na najniższym podium znalazł się Ford (7910, spadek 6,2% r/r). Mercedes-Benz poprawił swoją pozycję o jedno miejsce – zarejestrowano bowiem 7158 nowych samochodów dostawczych z gwiazdą na masce, o 8,8% więcej niż w 2019 r. Zamykający pierwszą piątkę Volkswagen sprzedał 5567 dostawczaków – o 23,4% mniej niż przed rokiem. Większość marek odnotowała w ubiegłym roku słabsze wyniki niż w 2019 r. – wyjątkiem są Toyota (+60,7% r/r, 3034 szt.), MAN (+18,4%, 919 szt.) oraz Mitsubishi (46,5% r/r, 337 szt.).
Podobnie jak w 2019 r. najchętniej kupowanym samochodem dostawczym było Renault Master – zarejestrowano 7452 szt. (spadek sprzedaży 4,6% r/r), dużą popularnością cieszy się nadal Fiat Ducato (6134 szt., wzrost sprzedaży o 11,9% r/r), Mercedes-Benz Sprinter (5873 szt., wzrost sprzedaży o 13,1% r/r), Iveco Daily (4289 szt., spadek sprzedaży o 18,1% r/r) oraz Ford Transit (3078 szt., spadek sprzedaży o 8% r/r). W tabeli przedstawiono pierwszą dziesiątkę modeli w rankingu rejestracji nowych samochodów dostawczych.
Najpopularniejsze modele pod względem liczby rejestracji nowych samochodów dostawczych w Polsce w 2020 r. do 3,5 t dmc. (dane wg PZPM)
Pozycja | Model | Ogółem, szt. | Udział, % | Zmiana, % r/r | Zmiana pozycji r/r |
1 | Renault Master | 7 452 | 12,5 | -4,6 | – |
2 | Fiat Ducato | 6 134 | 10,3 | 11,9 | – |
3 | Mercedes-Benz Sprinter | 5 873 | 9,8 | 13,1 | +1 |
4 | Iveco Daily | 4 289 | 7,2 | -18,1 | –1 |
5 | Ford Transit | 3 078 | 5,2 | -8,0 | +1 |
6 | Peugeot Boxer | 2 884 | 4,8 | -12, | +2 |
7 | Volkswagen Crafter | 2 288 | 3,8 | -33,7 | –2 |
8 | Ford Transit Custom | 1 777 | 3,0 | -7,8 | +5 |
9 | Citroёn Jumper | 1 563 | 2,6 | -24,7 | +2 |
10 | Volkswagen Transporter | 1 541 | 2,6 | -19,1 | +4 |
RAZEM 1-10 | 36 879 | 61,83 | -7,1 | ||
Pozostałe | 22 770 | 38,17 | -24,5 | ||
RAZEM | 59 649 | 100 | -14,6 |
