Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie zamówił łącznie 12 bezemisyjnych autobusów Solaris Urbino 12 electric: 7 pojazdów zostanie dostarczonych przed końcem 2021 r., kolejnych 5 pojawi się na ulicach miasta w pierwszej połowie 2022 r. Łączna wartość zawartych umów, obejmująca elektrobusy wraz z siedmioma ładowarkami oraz obsługą posprzedażową, przekracza 32 mln zł.
Elektryczna oś napędowa zasilana będzie energią zmagazynowaną w bateriach Solaris High Power, przystosowanych do częstego i szybkiego ładowania, o całkowitej pojemności wynoszącej 116 kWh. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i, w ciągu kliku minut, przez pantograf umieszczony na dachu pojazdu. Dodatkowo na dachu znajdą się także moduły fotowoltaiczne, ułatwiające optymalizację zużycia energii w autobusie. Wraz z elektrobusami, Solaris dostarczy 7 urządzeń służących uzupełnianiu energii. Ładowarki dwuzakresowe umożliwią, w zależności od potrzeb przewoźnika, równoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW każdy pojazd lub jednego autobusu z mocą 80 kW.
Zgodnie ze złożoną ofertą, niskopodłogowe pojazdy pomieszczą na pokładzie 70 osób (w tym dla 27 są miejsca siedzące). W autobusy zainstalowanych będzie wiele udogodnień, zarówno dla kierującego pojazdem, jak i dla pasażerów, m.in. elektryczna klimatyzacja, automaty biletowe z możliwością płatności kartą oraz gotówką czy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Znajdzie się również nowoczesny system informacji pasażerskiej, m.in. system monitoringu wizyjnego oraz bramki liczenia pasażerów zwiększą komfort i bezpieczeństwo jazdy wszystkich podróżnych.
Warto dodać, że współpraca Solarisa z Lublinem sięga 1996 r., kiedy to do Lublina – jako jednego z pierwszych miast w Polsce – trafiły autobusy firmy z Bolechowa. Nie tak dawno, bo w grudniu 2019 r., ZTM w Lublinie na podstawie przetargu, zamówił w Solarisie 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 oraz 20 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric.
Przewoźnik inwestuje nie tylko w bezemisyjne pojazdy, ale i w infrastrukturę ładowania, systematycznie rozbudowując sieć ładowarek w mieście.