Lublin inwestuje w dalszy rozwój floty bezemisyjnych pojazdów. Przedstawiciele Zarządu
Transportu Miejskiego (ZTM) w Lublinie oraz zarządu firmy Solaris, podpisali 5 grudnia 2019 r. trzy umowy na dostawę łącznie 20 autobusów elektrycznych oraz 15 trolejbusów. Wartość zawartych umów przekracza 106 mln złotych.
Wśród nowych pojazdów zamówionych przez ZTM znajduje się 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 oraz 20 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric. Ich dostawy rozłożone są na okres od listopada 2020 r. (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 r. (10 trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych). Prowadzone inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 25% próg udziału pojazdów elektrycznych w całej flocie, będąc w ścisłej
czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. W 2021 r. ta proporcja zmieni
się diametralnie osiągając 50% udziału elektryków w komunikacji miejskiej.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone będą w baterie Solaris High Power o pojemności 116
kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać
będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Proces kilkuminutowego uzupełniania baterii nastąpi poprzez
zamontowany na dachu pantograf, z kolei w nocy ładowanie nastąpi poprzez złącze plug-in na terenie
zajezdni. Na dachu znajdą się także panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii
przez różne systemy autobusu.
Gdzie będą zlokalizowane ładowarki?
Solaris oprócz pojazdów wybuduje i zainstaluje także infrastrukturę służącą uzupełnianiu energii.
Cztery ładowarki pantografowe o mocy 450 kW każda, przeznaczone do szybkiego ładowania
w trakcie dnia umiejscowione zostaną na pętli Choiny oraz w zajezdni przy ul. Grygowej. Również
na terenie zajezdni przy ul. Grygowej stanie 10 ładowarek stacjonarnych umożliwiających
jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW oraz 2 ładowarki mobilne o mocy 40 kW.
Zamawianych 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 również wyposażonych zostanie
w baterie Solaris High Power, o pojemności 58 kWh. Umożliwiają one poruszanie się pojazdu poza
siecią trakcyjną, np. w przypadku braku prądu lub konieczności zmiany trasy. Możliwe staje
się również wyznaczanie nowych linii bez konieczności budowy sieci zasilającej. Poprzez
automatyczny odbierak prądu, w który wyposażone zostaną trolejbusy, energia będzie napędzać
trolejbus oraz ładować baterie z wykorzystaniem systemu o nazwie In-Motion-Charging. W każdym
z pojazdów zainstalowany będzie silnik trakcyjny o mocy 240 kW.
Wszystkie dostarczane autobusy i trolejbusy wyposażone zostaną w elektryczną klimatyzację miejsca
pracy kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej. Całość oświetlenia wykonana zostanie w przyjaznej
środowisku i ekonomicznej technologii LED. Do dyspozycji pasażerów oddane będą ładowarki
USB umożliwiające podładowanie np. telefonu. Nad bezpieczeństwem podróżujących czuwać będzie
system kamer rejestrujących obraz wewnątrz pojazdów oraz przed i za nim.
Warto podkreślić, że współpraca Solarisa oraz MPK sięga roku 1996, gdy do Lublina – jako jednego z pierwszych miast – trafiło 146 autobusów i trolejbusów różnych długości marki Solaris, w tym pierwsze w Polsce niskopodłogowe przegubowe trolejbusy.