Żabka Polska, lider sieci convenience, testuje jak podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów sprawdza się w pełni elektryczny e-Crafter.
Postępujące zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie powietrza i smog, a także hałas w centrach miast wymagają konkretnych działań, nie tylko władz, ale także firm oraz mieszkańców. Żabka Polska i marka Volkswagen Samochody Użytkowe, dwie firmy z siedzibą w Poznaniu, postanowiły zrealizować wspólny projekt, który ma ograniczyć negatywny wpływ działalności transportowej na otoczenie. Żabka przez kolejnych kilka tygodni testować będzie elektryczny samochód dostawczy e-Crafter, który pozwoli zredukować poziom zanieczyszczeń i hałasu w centrum miasta.
Żabka, to największa w Polsce sieć typu convenience, licząca blisko 5700 sklepów. Każdego dnia stawia czoła wyzwaniom w obszarze logistyki, a dotyczy to w szczególności dużych miast, gdzie placówki sieci zlokalizowane są w centralnych punktach, takich jak główne ulice, kompleksy biurowe czy galerie handlowe.
e-Crafter
Testowany przez Żabkę e-Crafter to nowoczesny samochód zeroemisyjny, który dzięki swoim atrybutom bezpośrednio wpływa na redukcję hałasu i smogu w miastach. Dodatkowo, zgodnie z przepisami prawa, takie auto może korzystać z bezpłatnych parkingów i buspasów, co przy dużym natężeniu ruchu w centrach miast pozwala na oszczędność czasu i przyspieszenie transportu.
E-Crafter jest ponadto wyposażony w szereg systemów asystujących kierowcy i wpływających na komfort oraz bezpieczeństwo podczas jazdy, a jego konstrukcja pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Rozwój floty samochodów elektrycznych na drogach i korzystanie z nich przez duże firmy z różnych branż to ważny element zrównoważonego transportu miejskiego.
Samochody elektryczne są przyszłością logistyki miejskiej i choć póki co nie są jeszcze widoczne w centrach miast, to z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że o elektromobilności powinniśmy mówić już teraz. Bo to właśnie teraz rozpoczynają się zmiany, które wpłyną na wygląd dostaw ostatniej mili, czyli dostaw do finalnego klienta. Chcąc aktywnie kształtować rozwój elektromobilności w segmencie samochodów dostawczych czujemy się odpowiedzialni za edukowanie i odpowiadanie na pytania związane z samochodami elektrycznymi. Zależy nam na pokazaniu, że samochody elektryczne to najlepsze rozwiązanie dla logistyki miejskiej. Dlatego prowadzimy stały dialog z naszymi Klientami, instytucjami i władzami miast. Test e-Craftera w Żabka Polska jest kolejną współpracą, która pozwoli nam lepiej poznać potrzeby naszych klientów i branży handlu detalicznego – sklepów convenience. Opinia przedstawicieli i kierowców Żabka Polska na temat zastosowania elektrycznego Craftera w ich codziennej pracy jest dla nas ważna, by jeszcze lepiej wspierać optymalizację procesów logistycznych – zaznacza Piotr Łakomy, Dyrektor Marki Volkswagen Samochody Użytkowe.
„Zielona” Żabka
Żabka od lat mocno rozwija infrastrukturę logistyczną, a jej sklepy obsługiwane są obecnie przez pięć centrów logistycznych. Firma wprowadza też szereg innowacyjnych proekologicznych rozwiązań w obszarze logistyki, w tym optymalizację procesów poprzez automatyzację (np. automatyczne ładowanie baterii, monitorowanie chłodnictwa), zakończyła też instalację oświetlenia LED w centrach logistycznych i akumulatorowni dla wózków z systemem zarządzania bateriami. Żabka stawia ponadto na oszczędność energii dzięki nowoczesnym urządzeniom chłodniczym w sklepach, opakowania marek własnych poddawane są recyklingowi, a ze składu produktów private labels wykluczany jest olej palmowy. Realizuje również program „Naturalnie Razem” zachęcający do ekologicznych postaw oraz wspierający franczyzobiorców sklepów w segregacji, a także stawia w pobliżu sklepów, m.in. w Poznaniu, samoobsługowe stacje naprawy rowerów. Żabka wdrożyła również System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001.