TEST: Arocs 4145 8×6: po prostu do pracy

Bohater testu: Mercedes-Benz Arocs 4145 AK 8x6 z półokrągłą wywrotką tylnozsypową Elbo W1R o pojemności ok. 18 m3. Podłogę zabudowy wykonano z trudnościeralnej stali Hardox 450 o grubości 6 mm, burty z wysokowytrzymałej stali Strenx 700 o grubości 5 mm (Fot. D. Piernikarski)

Jeszcze jesienią ubiegłego roku mieliśmy okazję przetestować Mercedesa Arocsa 4145 AK 8×6. Na takim podwoziu zabudowano półokrągłą wywrotkę tylnozsypową.

Mercedes-Benz Arocs jest „kompletnym” samochodem budowlanym: jego cechy konstrukcyjne wyraźnie wskazują na to, że pojazd ten został opracowany z myślą o najtrudniejszych terenowych warunkach jazdy i nie zawsze delikatnej eksploatacji przez jego użytkowników. Arocs dostępny jest z pełnym zakresem konfiguracji układu jezdnego: 4×4, 6×4, 6×6, 8×4, 8×4 (lekki), 8×6 oraz 8×8 (te dwie ostatnie wersje w odmianie Grounder). W standardzie znajduje się wiele dobrze znanych opcji wyposażenia, jak np. wspomagania przy ruszaniu pod górę, blokada przed staczaniem się ze wzniesienia, kompensacja obciążenia osi przedniej, odłączalny (terenowy) ABS, 4 typy układów wydechowych, oszczędne i ekologiczne silniki Euro VI drugiej generacji, różne warianty skrzyń biegów (manualne, zautomatyzowane, z turbosprzegłem) oraz różne warianty kabin.

Przód samochodu jest solidnie zabezpieczony przed uszkodzeniami: stalowy zderzak, kraty ochronne na reflektorach, wahliwie zawieszony najniższy stopień wejściowy (Fot. D. Piernikarski)

Modele Arocs Grounder zostały fabrycznie przystosowane do realizacji szczególnie trudnych zadań – zastosowano w nich wzmocnioną i bardzo stabilną ramę z podłużnicami o grubości aż 9 mm, wykonaną z wysokowytrzymałej stali drobnoziarnistej. W pojazdach tych montowane są również wzmacniane wielopiórowe resory paraboliczne o sztywnej charakterystyce – pozwalające nie tylko na pewną eksploatację w trudnych warunkach terenowych, ale również na obciążenia nieco większe od normatywnych. Także pozostałe elementy zawieszenia, czyli amortyzatory i stabilizatory, zostały specjalnie dobrane pod kątem większej obciążalności i stabilności jazdy.

Budowlany specjalista

Mercedes-Benz Arocs 4145 AK 8×6/4 (wersja Grounder) o rozstawie osi wynoszącym 4550 mm to podwozie przygotowane do realizacji wymagających zadań w transporcie budowlanym materiałów sypkich. Samochód ma bardzo solidny układ napędowy ze stałym napędem osi nr 1, 3 i 4 z możliwością blokad mechanizmów różnicowych – odpowiada za to stale załączona skrzynia rozdzielcza VG2800-3W (przełożenia 1,45–1,04) z biegami terenowymi. Źródło napędu to podstawowy silnik Mercedesów segmentu ciężkiego, czyli 6-cylindrowy OM 471 Euro VI/C z układem wtryskowym common-rail, generujący maksymalną moc 330 kW (449 KM) i moment obrotowy 2200 Nm. Przez dwutarczowe sprzęgło suche strumień mocy trafiał do manualnej skrzyni biegów G 260-16 o 16 przełożeniach o rozpiętości 11,7-0.69. Tylne osie napędowe wyposażono w zwolnice w piastach kół, przełożenie przekładni głównej wynosiło 4,83. Osiągi silnika i konfiguracja układu napędowego w większości sytuacji wystarczają do tego, by skutecznie wyratować załadowany samochód niemal z każdej trudnej sytuacji, oczywiście z niewielką pomocą blokad mechanizmów różnicowych.

Ułatwieniem podczas kontroli załadunku i rozciągania plandeki (zwijana na ścianie bocznej) są uchwyty na dachu kabiny, stopień wejściowy nad błotnikiem oraz drabinka na ścianie przedniej skrzyni (Fot. D. Piernikarski)

Zgodnie z tabliczką znamionową maksymalna masa techniczna samochodu to 41 t, jednak na drogach publicznych, jak każdy samochód 4-osiowy, Arocs ma dopuszczalną masę całkowitą ograniczoną do 32 t. Bez ładunku kompletne podwozie wraz z wywrotką Elbo waży całkiem sporo – 16 025 kg, ale to wciąż są pokaźne rezerwy ładowności: prawie 16 t lub 25 t, jeśli samochód nie będzie się pojawiać na drogach publicznych.