Autobus ładowany na przystanku w ruchu miejskim? Czemu nie!

fot. Scania

Scania testuje nowy autobus z elektrycznym napędem hybrydowym. To pierwsza taka linia autobusowa z bezprzewodowym (indukcyjnym) ładowaniem na przystanku i pierwsza tego typu technologia testowana w Skandynawii.Autobus będzie obsługiwał komunikację w Södertälje.

Jak to działa? Aby doładować bezprzewodowo akumulatory, autobus musi zatrzymać się w oznaczonym miejscu nad ładowarką umieszczoną w jezdni. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie. Urządzenie do ładowania indukcyjnego jest wkomponowane w istniejącą infrastrukturę i praktycznie niewidoczne. Wystarczy 7 minut, aby autobus pozyskał energię niezbędną do pokonania całej, 10 km linii przewidzianej dla niego
w Södertälje.

fot. Scania
fot. Scania

Autobus, który Scania testuje na linii w Södertälje jest hybrydą, a zatem wykorzystuje energię hamowania do ładowania akumulatorów. Może być również ładowany przy użyciu własnego silnika o wewnętrznym spalaniu, napędzanego paliwami odnawialnymi. Wybór metody zależy od zadań, jakie wykonuje transport. Ponadto, na częstotliwość ładowania pojazdu podczas pracy wpływają rozmiar i masa akumulatorów.

Uruchomienie autobusu i przystanku ze stacją ładowania to elementy projektu badawczego, w ramach którego inżynierowie Scanii pracują nad cichym i bardziej przyjaznym dla otoczenia transportem publicznym. Koszt projektu bezprzewodowego ładownia przystankowego to około 38 milionów SEK, z czego Scania zapewnia 22 mln SEK. Szwedzka Agencja Energii przeznaczyła na badania grant w wysokości blisko 10 mln SEK. Fundusz ten został rozdzielony pomiędzy Królewski Instytut Technologiczny, Storstockholms Lokaltrafik oraz firmę Scania.