Rynek dostaw ekspresowych podporządkowany jest jednej, naczelnej zasadzie. Jest to oczywiście jak najkrótszy czas realizacji zlecenia.
W przypadku stosunkowo niewielkich odległości, do kilkuset kilometrów, dostawa ekspresowa zawsze oznacza co najwyżej jeden dzień. Rozwijający się dynamicznie za sprawą rozwoju handlu internetowego rynek przesyłek kurierskich stał się jednym z ważniejszych odbiorców samochodów użytkowych.
Historycznie usługi kurierskie związane są bardzo silnie z pocztą. Przesyłanie paczek funkcjonowało już w starożytnym Rzymie, ale dopiero w XX w. wraz z rozwojem motoryzacji i sieci dróg, a później także lotnictwa, zyskaliśmy możliwość nadawania przesyłek, które w krótkim (jednodniowym) terminie docierają do adresata w dowolnej części kraju, a nawet kontynentu. Podobnie jak pierwotnie również współcześnie dalekie odległości (np. między krajami, kontynentami) przesyłki pokonują na zasadzie frachtu liniowego. Kiedyś do dyspozycji była poczta konna, później kolejowa i morska. Obecnie paczki przewozi się koleją, samolotami bądź dużymi samochodami ciężarowymi. Za dostarczenie przesyłki do lokalnego adresata odpowiadają kurierzy, czyli posłańcy wykorzystujący samochody dostawcze i dystrybucyjne. Historia działalności firm kurierskich sięga początków XX w., a pierwsze przedsiębiorstwo tego rodzaju założono w USA i funkcjonuje ono do dziś pod marką UPS (United Parcel Service). W Polsce nowoczesne usługi kurierskie funkcjonują od niedawna, konkurencja dla Poczty Polskiej w przesyłaniu paczek istnieje dopiero od 1982 r.