
Organizacja dostaw kurierskich
Firmy kurierskie zajmują się przewozem przesyłek, które mają dotrzeć do adresatów bezpiecznie i szybko. Są to m.in. dokumenty, elektroniczne nośniki danych czy zamówienia ze sklepów internetowych, jak książki, urządzenia elektroniczne, sprzęty AGD, ubrania. Ponadto kurierzy przewożą żywność oraz przesyłki nietypowe: rośliny, zwierzęta, leki, kwiaty. Przewóz żywności odbywa się zarówno ze sklepu do indywidualnych odbiorców, jak i od dostawców do restauracji (np. produkty regionalne z odległego miejsca). Wyspecjalizowane firmy kurierskie oferują przewóz przedmiotów wymagających specjalnych warunków (np. termicznych, wilgotnościowych itp.).
W ofercie większości firm kurierskich znajdziemy liczne usługi dodatkowe, takie jak śledzenie statusu/położenia paczki za pomocą strony internetowej bądź aplikacji mobilnej, odbiór nadawanej paczki przez kuriera ze wskazanej lokalizacji, obsługę celną, dodatkowe ubezpieczenie obejmujące przesyłki nietypowe bądź szczególnie cenne. Schemat działania firmy kurierskiej (tzw. drogę paczki) przedstawiono na rysunku.
Podstawą sprawnego działania systemu dostaw przesyłek jest odpowiednia liczba terminali przeładunkowych (tzw. hubów) oraz ich rozmieszczenie. W przypadku firm kurierskich w skali Polski jest to zazwyczaj sieć kilku dużych terminali (tzw. węzłowych). W hubach przesyłki są sortowane (często sortowanie jest zautomatyzowane). Pomiędzy hubami przesyłki transportowane są dużymi pojazdami realizującymi tzw. fracht liniowy. Drugim poziomem są sortownie lokalne, gdzie trafiają paczki dostarczone z najbliższego hubu. Paczki są ponownie sortowane i przydzielane właściwym kurierom dostarczającym je do adresatów.

Polskie realia
W tym miejscu warto zastanowić się nad paroma problemami branży kurierskiej w warunkach polskich. Jednym z nich jest czas pracy kierowców, problem spotykany częściej w mniejszych firmach niż dużych międzynarodowych korporacjach. Duża część samochodów kurierskich to pojazdy o dmc. poniżej 3,5 t, a więc nie podlegające rejestracji czasu pracy kierowcy. A przecież kurierzy są tak samo kierowcami zawodowymi jak ich koledzy z dużych ciężarówek i autobusów. Kierowcy prowadzący pojazd służbowy są co prawda zobowiązani do wypełniania kart drogowych, a ich czas pracy regulowany jest przez prawo pracy, jednak taki system w praktyce nie pozwala na kontrolę nadużyć.