Firmy transportowe, które wymagają jeszcze większej ładowności lub przestrzeni ładunkowej, mogą wybrać model CF Silent, wyposażony w 10,8-litrowy silnik MX-11 o mocy od 210 kW (286 KM) do nawet 320 kW (435 KM). Na najbardziej wymagających czeka DAF XF Silent z oszczędnym 435-konnym silnikiem MX-11. W modelach DAF CF i XF w wersji Silent dodatkowym elementem tłumiącym hałas jest specjalna obudowa skrzyni biegów.
Wszystkie wersje Silent dostępne są w różnych konfiguracjach. DAF może dostarczyć np. nowy model LF Silent jako podwozie pod zabudowę 4×2 z kabiną dzienną, wydłużoną kabiną dzienną lub kabiną sypialną oraz z pełną gamą dostępnych rozstawów osi. Modele DAF CF i XF w wersji Silent są dostępne jako podwozia pod zabudowę lub ciągniki wyposażone w różnorodne wersje kabin, podwozia o różnej długości i z różnymi konfiguracjami osi.
Trzyosiowy DAF CF z wydajnym silnikiem PX-7
DAF może obecnie dostarczać różne modele pojazdów z serii CF Euro VI z silnikiem PX-7 w wersji z trzema osiami. Pozwala to połączyć dużą ładowność samochodu 3-osiowego z wydajnością sześciocylindrowego silnika o pojemności 6,7 l i mocy 208 kW (283 KM) lub 231 kW (314 KM). Manualna skrzynia biegów z dziewięcioma przełożeniami stanowi wyposażenie standardowe, a zautomatyzowana 12-biegowa skrzynia biegów AS Tronic jest dostępna jako wyposażenie opcjonalne. Trzyosiowe modele CF do jeszcze cięższego transportu są oczywiście nadal dostępne w połączeniu z silnikiem MX-11 i MX-13.

Nowy w ofercie jest model CF z silnikiem PX-7 wyposażony w oś wleczoną o nośności 7,5 t z pojedynczym ogumieniem (FAR 6×2). Oś jest za 13-tonową osią napędową. W tym przypadku pozwoliło to na zwiększenie ładowności netto do prawie 19 t i dopuszczalnej masy całkowitej zestawu do 32 t. Dostępne są również wersje do ciężkich zastosowań wyposażone w oś wleczoną z ogumieniem bliźniaczym (FAS 6×2). Nowe wersje z tylną osią wleczoną spisują się doskonale w wymagających zastosowaniach, takich jak regionalna i miejska dystrybucja produktów spożywczych, materiałów budowlanych, produktów chłodzonych i żywego inwentarza.
Samochody z serii CF z silnikiem PX-7 są również oferowane w 3-osiowych wersjach z kierowaną osią wleczoną (7,5 t, FAN 6×2) – zapewnia to większą ładowność i dodatkowo maksymalną zwrotność i niewielki promień skrętu. Wszystkie nowe modele z tylną osią wleczoną są dostępne z kabinami dziennymi, sypialnymi i Space Cab.
DAF XF – jeszcze doskonalszy
Ulubiony przez polskich (i nie tylko) przewoźników) ciągnik DAF XF pojawia się w nowej wersji niskopodłogowej, z siodłem na wysokości zaledwie 910 mm. Daje to możliwość łączenia z naczepami typu mega o objętości ponad 100 m3 bez przekraczania maksymalnej dopuszczalnej wysokości zestawu wynoszącej 4 m. Wysokość siodła wynoszącą 910 mm uzyskano, montując sprzęg siodłowy w niskiej wersji o wysokości 140 mm – o 22 mm mniej niż w przypadku siodła o wysokości 162 mm stosowanego w dotychczasowych wersjach ciągników niskopodłogowych. Wysokość siodła została dodatkowo obniżona poprzez montaż opon niskoprofilowych. Na osiach tylnych stosowane są opony o rozmiarze 315/45 R22,5. Z przodu stosowane są opony w dotychczasowym rozmiarze 355/50 R22,5 lub w nowym – 375/45 R22,5. Te ostatnie zostały opracowane w ramach współpracy firm DAF i Goodyear i będą dostępne wyłącznie w ofercie firmy DAF w nadchodzącym roku. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest to, że przód ciągnika będzie nieznacznie obniżony ze względu na opony o mniejszym rozmiarze. W rezultacie można uzyskać więcej miejsca między ramą podwozia a przodem naczepy, co ma ogromne znaczenie podczas manewrowania w dokach załadunkowych oraz podczas wjazdów na promy i zjazdów z nich.
Do uzyskania wysokości siodła wynoszącej zaledwie 910 mm konieczne było zmodyfikowanie geometrii osi tylnej: zmieniono drążki reakcyjne, wsporniki i jarzma, nieco przeniesiono punkty mocowania na ramie. Niejako przy okazji – oprócz obniżenia wysokości siodła zoptymalizowano stabilność naczepy w osi wzdłużnej. Nowe ciągniki niskopodłogowe CF i XF oferowane są z rozstawem osi 3,8 m i z 8-tonową osią przednią z zawieszeniem parabolicznym lub pneumatycznym. Ponieważ XF Low Deck z siodłem o wysokość 910 mm jest rzeczywiście bardzo nisko zawieszoną ciężarówką o niewielkim prześwicie, w kabinie zamontowano przycisk automatycznego zwiększania wysokości zawieszenia – jest uruchamiany przed pokonywaniem większych nierówności czy progów zwalniających. Powyżej prędkości 30 km/h zawieszenie obniża się samoczynnie.
Równolegle z nowymi wersjami niskopodłogowymi firma DAF Trucks opracowała również nowe spoilery dachowe i zakabinowe dla kabin XF Space Cab i Super Space Cab. Poprawiona aerodynamika połączenia z naczepą pozwala ograniczyć zużycie paliwa o 1,5%.
Autor: Dariusz Piernikarski
Fot. D. Piernikarski, DAF Trucks
