Holenderski DAF konsekwentnie modernizuje swoje samochody ciężarowe, aby ich użytkownikom zapewnić jeszcze większą rentowność eksploatacji. Jakie efekty przynosi to w praktyce, mogliśmy ocenić podczas imprezy Ride&Drive zorganizowanej pod koniec kwietnia w nadmorskiej miejscowości Sitges niedaleko Barcelony. Byliśmy tam na zaproszenie DAF Trucks Polska.
Wszystkie nowe rozwiązania oraz modernizacje wprowadzane w pojazdach DAF wpisują się w założenia filozofii DAF Transport Efficiency, która oparta jest na kompleksowej ofercie produktów i usług, a jej celem jest zapewnienie jeszcze wyższego zwrotu z każdego kilometra przez obniżenie kosztów i optymalizację dostępności pojazdów. W filozofii DAF Trucks to człowiek za kierownicą jest tym, który podnosi rentowność firmy, zatem najważniejsze innowacje powinny właśnie jemu ułatwiać pracę i czynić ją bardziej efektywną.
DAF LF – model roku 2016
Modele serii LF wykorzystywane w transporcie dystrybucyjnym (dostępne w zakresie 7,5–19 t dmc.) doczekały się w bieżącym roku wielu interesujących technicznie i istotnych z punktu widzenia użytkownika ulepszeń. Wśród najważniejszych zmian należy wymienić modernizację 4,5-litrowego silnika Paccar PX-5 (moc 112–157 kW/152–213 KM). Udoskonalone oprogramowanie i lepsze zarządzanie temperaturą i powietrzem w układzie dodatkowego oczyszczania spalin dało w efekcie zużycie paliwa niższe o 5%. Wydłużono również okresy między procedurami regeneracji filtra DPF. Większy z silników stosowanych w modelach LF – Paccar PX-7 o pojemności skokowej 6,7 dm3 (moc 164–231 kW/223–314 KM) – jest teraz dostępny również ze zautomatyzowaną 12-biegową skrzynią biegów ZF AS Tronic. W porównaniu ze standardową 6-biegową skrzynią biegów przekładnia ta pozwala zwiększyć limit dmc. zestawu nawet do 32 t. Ponadto niższa prędkość obrotowa silnika na poszczególnych biegach pozwoliła (np. 1350 obr/min zamiast dotychczasowych 1630 obr/min przy 85 km/h na 12 biegu) na dalsze obniżenie zużycia paliwa (do 2%), a także poziomu hałasu.
Jedną z największych zalet pojazdów serii LF z roku modelowego 2016 jest dostępność 7 nowych opcji rozstawów osi. W wersjach 7,5–12 t dmc. to: 5,7 m, 6,10 m, 6,4 m i 6,7 m, LF 14–16 t dmc. to 6,7 m, LF 19 t dmc. to 6,9 m. Umożliwia to lepsze dopasowanie pojazdu do określonego zastosowania. Przy maksymalnym rozstawie osi 6,9 m można wykonać zabudowę o długości maksymalnej 9 m i uzyskać również znaczny wzrost objętości przewożonego ładunku. Zwiększony rozstaw osi pozwala zamontować zbiorniki paliwa o łącznej pojemności do 1240 l w wersjach 19-tonowych, co jest niespotykane w sektorze transportu dystrybucyjnego. Zasięg takiego pojazdu na jednym zbiorniku sięga nawet 3700 km.
Aby poprawić właściwości aerodynamiczne i obniżyć zużycie paliwa, DAF LF otrzymał nowe spoilery. Spoiler dachowy jest dostępny do wysokich i niskich zabudów. Spoiler dachowy i nowe spoilery zakabinowe są teraz lepiej dopasowane do zabudów o szerokości od 2,5 do 2,55 m. Nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia nawet do 4% niższe zużycie paliwa w porównaniu z dotychczas stosowanym rozwiązaniem.
Specjalnie z myślą o transporcie chłodniczym w silniku PX-5 nowego DAF-a LF przygotowano przyłącze zasilające kompaktowy generator Frigoblock (chłodzony płynem, 22,5 kW). Opcjonalnym wyposażeniem są też nowe tylne światła LED (montowane również w samochodach z serii CF i XF). Ich zalety to nie tylko elegancki wygląd, dobrze doświetlają również zakręty, są energooszczędne, a ich czas eksploatacji powinien pokrywać się z okresem użytkowania pojazdu.