DAF Transport Efficiency w praktyce

fot. D.Piernikarski

Holenderski DAF konsekwentnie modernizuje swoje samochody ciężarowe, aby ich użytkownikom zapewnić jeszcze większą rentowność eksploatacji. Jakie efekty przynosi to w praktyce, mogliśmy ocenić podczas imprezy Ride&Drive zorganizowanej pod koniec kwietnia w nadmorskiej miejscowości Sitges niedaleko Barcelony. Byliśmy tam na zaproszenie DAF Trucks Polska.

Wszystkie nowe rozwiązania oraz modernizacje wprowadzane w pojazdach DAF wpisują się w założenia filozofii DAF Transport Efficiency, która oparta jest na kompleksowej ofercie produktów i usług, a jej celem jest zapewnienie jeszcze wyższego zwrotu z każdego kilometra przez obniżenie kosztów i optymalizację dostępności pojazdów. W filozofii DAF Trucks to człowiek za kierownicą jest tym, który podnosi rentowność firmy, zatem najważniejsze innowacje powinny właśnie jemu ułatwiać pracę i czynić ją bardziej efektywną.

DAF LF – model roku 2016
Modele serii LF wykorzystywane w transporcie dystrybucyjnym (dostępne w zakresie 7,5–19 t dmc.) doczekały się w bieżącym roku wielu interesujących technicznie i istotnych z punktu widzenia użytkownika ulepszeń. Wśród najważniejszych zmian należy wymienić modernizację 4,5-litrowego silnika Paccar PX-5 (moc 112–157 kW/152–213 KM). Udoskonalone oprogramowanie i lepsze zarządzanie temperaturą i powietrzem w układzie dodatkowego oczyszczania spalin dało w efekcie zużycie paliwa niższe o 5%. Wydłużono również okresy między procedurami regeneracji filtra DPF. Większy z silników stosowanych w modelach LF – Paccar PX-7 o pojemności skokowej 6,7 dm3 (moc 164–231 kW/223–314 KM) – jest teraz dostępny również ze zautomatyzowaną 12-biegową skrzynią biegów ZF AS Tronic. W porównaniu ze standardową 6-biegową skrzynią biegów przekładnia ta pozwala zwiększyć limit dmc. zestawu nawet do 32 t. Ponadto niższa prędkość obrotowa silnika na poszczególnych biegach pozwoliła (np. 1350 obr/min zamiast dotychczasowych 1630 obr/min przy 85 km/h na 12 biegu) na dalsze obniżenie zużycia paliwa (do 2%), a także poziomu hałasu.
Jedną z największych zalet pojazdów serii LF z roku modelowego 2016 jest dostępność 7 nowych opcji rozstawów osi. W wersjach 7,5–12 t dmc. to: 5,7 m, 6,10 m, 6,4 m i 6,7 m, LF 14–16 t dmc. to 6,7 m, LF 19 t dmc. to 6,9 m. Umożliwia to lepsze dopasowanie pojazdu do określonego zastosowania. Przy maksymalnym rozstawie osi 6,9 m można wykonać zabudowę o długości maksymalnej 9 m i uzyskać również znaczny wzrost objętości przewożonego ładunku. Zwiększony rozstaw osi pozwala zamontować zbiorniki paliwa o łącznej pojemności do 1240 l w wersjach 19-tonowych, co jest niespotykane w sektorze transportu dystrybucyjnego. Zasięg takiego pojazdu na jednym zbiorniku sięga nawet 3700 km.

DAF LF w opcjonalnej wersji Silent przy uruchomionym trybie cichym w trakcie jazdy jest rzeczywiście bardzo cichy, zmiany biegów następują przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co nieco odbija się na dynamice rozpędzania, ale w trakcie jazd dystrybucyjnych – zwłaszcza nocą, gdy natężenie ruchu nie jest tak duże – nie ma to tak dużego znaczenia
DAF LF w opcjonalnej wersji Silent przy uruchomionym trybie cichym w trakcie jazdy jest rzeczywiście bardzo cichy, zmiany biegów następują przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co nieco odbija się na dynamice rozpędzania, ale w trakcie jazd dystrybucyjnych – zwłaszcza nocą, gdy natężenie ruchu nie jest tak duże – nie ma to tak dużego znaczenia
Włączenie trybu cichego następuje przez wciśnięcie specjalnego przycisku na desce rozdzielczej
Włączenie trybu cichego następuje przez wciśnięcie specjalnego przycisku na desce rozdzielczej

 

 

 

 

 

 

 

Aby poprawić właściwości aerodynamiczne i obniżyć zużycie paliwa, DAF LF otrzymał nowe spoilery. Spoiler dachowy jest dostępny do wysokich i niskich zabudów. Spoiler dachowy i nowe spoilery zakabinowe są teraz lepiej dopasowane do zabudów o szerokości od 2,5 do 2,55 m. Nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia nawet do 4% niższe zużycie paliwa w porównaniu z dotychczas stosowanym rozwiązaniem.

Specjalnie z myślą o transporcie chłodniczym w silniku PX-5 nowego DAF-a LF przygotowano przyłącze zasilające kompaktowy generator Frigoblock (chłodzony płynem, 22,5 kW). Opcjonalnym wyposażeniem są też nowe tylne światła LED (montowane również w samochodach z serii CF i XF). Ich zalety to nie tylko elegancki wygląd, dobrze doświetlają również zakręty, są energooszczędne, a ich czas eksploatacji powinien pokrywać się z okresem użytkowania pojazdu.