Spada liczba wypadków z udziałem ciężarówek

fot. Profesjonalni Kierowcy

W ciągu dziesięciu lat liczba wypadków z udziałem samochodów ciężarowych spadła ponad dwukrotnie, choć liczba tych aut ciągle rośnie – wynika z raportu opracowanego na potrzeby akcji społecznej „Profesjonalni kierowcy”.

W 2015 roku w Polsce ciężarówki brały udział w 3377 wypadkach drogowych. Przed dekadą podobnych zdarzeń było 7635. To oznacza spadek aż o 54 proc. Liczba wypadków z udziałem samochodów ciężarowych maleje, pomimo że z roku na rok ciężarówek w kraju przybywa. W 2006 roku było ich w Polsce ponad 2,1 mln, a w 2014 roku już ponad 3 mln. Systematycznie spada również liczba wypadków, w których zawinił kierowca ciężarówki i to w tempie znacznie większym niż liczba wszystkich wypadków drogowych (spadek o ponad 60 proc., w porównaniu do 54 proc. ogółem). Kierowcy samochodów ciężarowych odpowiadali w 2015 roku za niespełna 5 proc. wszystkich wypadków na polskich drogach. Dla porównania – w 2006 roku było to prawie 9 proc. Za mniejszą liczbą wypadków idzie także mniejsza liczba rannych i zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierowców samochodów ciężarowych. Z danych wynika, że w 2006 roku z ich winy zginęło 496 osób. W 2015 było to niemal trzy razy mniej – 176.

Firmy transportowe zaczynają kłaść bardzo duży nacisk nie tylko na ekonomię przewozów, ale też na pełną edukację związaną z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Coraz częściej organizują swoim kierowcom szkolenia, na których bezpieczeństwo jest głównym tematem – mówi Michał Proc z Volvo Trucks Polska, partnera akcji „Profesjonalni kierowcy”.

Logotyp akcji Profesjonalni Kierowcy

Z pewnością na wzrost bezpieczeństwa wpłynęła znaczna poprawa jakości polskich dróg. Eksperci dostrzegają też, że zmieniają się sami kierowcy. Maleje liczba osób, która do branży transportowej trafia przypadkowo. Kierowcy dojrzeli, na drogach mniej jest zachowań niebezpiecznych, mniej złośliwości. Ważne jest również to, że w podnoszenie kwalifikacji kierowców zawodowych angażują się firmy z branży motoryzacyjnej. Przykładem jest trwająca od maja tego roku ogólnopolska akcja „Profesjonalni kierowcy” zorganizowana przez czterech liderów rynku: Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Michelin. W jej ramach młodzi kierowcy ciężarówek, którzy nie mają jeszcze doświadczenia, mogą bezpłatnie doskonalić swoje umiejętności.