Światowa premiera: w pełni elektryczny, nowy Fuso eCanter

FUSO eCanter 2016 r. (fot. Daimler)

Fuso Canter E-CELL zmienia się w Fuso eCantera: nowa nazwa oznacza trzecią generację pierwszego na świecie lekkiego samochodu ciężarowego z napędem czysto elektrycznym i stanowi w krótkiej serii ważny krok na drodze ku produkcji seryjnej.

eCanter różni się technicznie w dużym stopniu od poprzednika i korzysta z bogatych doświadczeń zdobytych podczas testów pojazdów drugiej generacji prowadzonych z udziałem klientów, a także z obniżonych kosztów technologicznych akumulatorów i podzespołów. Zostanie zaprezentowany podczas targów pojazdów użytkowych IAA 2016.

Fuso eCanter ze swoim lokalnie bezemisyjnym napędem nie tylko odciąży centra miast od emisji spalin i hałasu, ale także będzie ekonomicznie atrakcyjną alternatywą dla silnika wysokoprężnego. Ze względu na obniżone koszty technologiczne, eCanter w momencie wprowadzenia na rynek będzie mógł być oferowany w konkurencyjnej cenie, która dzięki niższym kosztom eksploatacji w stosunku do porównywalnego silnika wysokoprężnego umożliwi klientom amortyzację w ciągu mniej niż trzech lat.
W nowym modelu eCanter zastosowanie znajduje nowy, synchroniczny silnik elektryczny z magnesami stałymi o imponującej mocy 185 kW i momencie obrotowym 380 Nm. Moc przenoszona jest na oś tylną w sprawdzony sposób za pomocą jednostopniowej skrzyni biegów.

Samochód, który swoją premierę świętuje na targach IAA, wyróżnia się pojemnością akumulatorów wynoszącą 70 kWh. W zależności od zabudowy, załadunku i profilu zastosowania, jego zasięg wynosi ponad 100 km bez stacjonarnego ładowania. Akumulatory dzielą się na pięć pakietów: jeden pośrodku ramy bezpośrednio za kabiną oraz po dwa kolejne z lewej i prawej strony ramy. Są to chłodzone wodą akumulatory litowo-jonowe. W parze z nimi idą wysoka trwałość, duża wydajność (przede wszystkim przy wysokich temperaturach zewnętrznych) oraz kompaktowa konstrukcja pakietów. Na uwagę zasługuje doskonały bilans masowy modelu eCanter: nośność podwozia 7,49-tonowej ciężarówki wynosi 4,63 t na zabudowę i ładunek.
Dla planowanej małej serii przewidziane są indywidualne pakiety od trzech do sześciu zestawów akumulatorów po 14 kWh. Umożliwia to dopasowanie Fuso eCantera do poszczególnych wymagań klientów w zakresie zasięgu, ceny i masy. Koncepcja ta opiera się na założeniu poczynionym podczas testów z udziałem klientów, że niektórzy z nich potrzebują mniejszego zasięgu, a za to większej ładowności, podczas gdy inni mogą zrezygnować z dużej ładowności na rzecz większego zasięgu (więcej zestawów akumulatorów).

Równie zindywidualizowane są możliwości ładowania: 80 procent pojemności w ciągu jednej godziny z użyciem prądu stałego i stacji szybkiego ładowania lub alternatywnie 100 procent w ciągu siedmiu godzin z użyciem prądu zmiennego. W przyszłości będzie możliwe szybkie ładowanie z mocą 170 kW, co oznacza 80 procent pojemności akumulatora w ciągu pół godziny. Ładowanie odbywa się za pomocą znormalizowanej wtyczki Combo 2 (zwanej także wtyczką CCS).
Wyniki rocznych testów praktycznych z udziałem elektrycznego Cantera drugiej generacji pokazują, że można tutaj zaoszczędzić około 1000 Euro na 10 000 km w porównaniu do pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. Dodatkowym atutem są niższe o około 30 procent koszty serwisowania, czyniące Fuso ekonomicznym rozwiązaniem dla klientów: planowana cena sprzedaży umożliwia amortyzację dodatkowych kosztów zakupu w ciągu mniej niż trzech lat. Dzięki temu pojazdy te sprawdzają się w codziennej eksploatacji w krótkodystansowym transporcie dostawczym oraz w transporcie śródmiejskim.

Swoją premierę światową Fuso eCanter świętuje na targach IAA jako zapowiedź małej serii, która będzie dostępna dla klientów w Europie, USA i Japonii od 2017 r. Pojazd wystawowy wyróżnia atrakcyjnie zindywidualizowany design, reflektory LED oraz specjalnie skonstruowana osłona przednia i zderzak, a także nowo zaprojektowane wnętrze z centralnym, wyjmowanym tabletem z funkcjami „connectivity”. Szeroka, komfortowa kabina polakierowana jest w kolorze niebieski metalik, podobnie jak pełne osłony boczne. Szklana podłoga zabudowy kufrowej pojazdu targowego pozwala oglądać układ napędowy i akumulatory.
Podczas gdy powyższe elementy designu ukazują przyszłość Fuso eCantera, zastosowane w nim rozwiązania techniczne odpowiadają już modelowi z małej serii.