Opony Dunlop – gotowe na każde wyzwanie

Nowa linia ciężarowych opon Dunlop: (od lewej) SP346 na oś sterującą, SP446 na oś napędową i SP246 do naczep (fot. R. Pawliszko)

Jako jedyna redakcja z Polski zostaliśmy zaproszeni na europejską premierę najnowszej gamy opon Dunlop, która odbyła się w Luksemburgu. Nowe ogumienie jest jeszcze bardziej uniwersalne, opracowano je bowiem z myślą o zastosowaniu zarówno w transporcie dalekobieżnym, jak i regionalnym.

Nową linię opon Dunlop tworzą następujące modele: SP346 na oś kierowaną, SP446 na oś napędową oraz SP246 do naczep. Są to produkty jeszcze bardziej oszczędne, bezpieczne i ciche. Na podstawie testów przeprowadzonych w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu stwierdzono, że opony SP346 charakteryzują się przebiegami dłuższymi o 5% w przypadku opon na oś kierowaną w rozmiarze 315/80 R22,5 w porównaniu z poprzednią wersją opony SP344, a SP446 nawet o 10% w przypadku opony na oś napędową w tym samym rozmiarze w porównaniu z jej poprzedniczką – modelem SP444. Nowe opony Dunlop to również niższe zużycie paliwa (w porównaniu z poprzednimi modelami opon, czyli Dunlop SP344, SP444 i SP244) oraz większa sprawność w warunkach zimowych – opony na oś kierowaną i napędową spełniają wymagania klasyfikacji 3PMSF (Tree Peak Mountain Snowflake – płatek śniegu na tle 3 górskich szczytów) oraz mają oznaczenia M+S.

Duża gęstość zygzakowatych lameli zapewnia oponie na oś sterującą przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zwiększa przebieg (fot. Goodyear)
Duża gęstość zygzakowatych lameli zapewnia oponie na oś sterującą SP346 przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zwiększa przebieg (fot. Goodyear)
Mostki stabilizujące centralne żebra bieżnika pozwalają uzyskać większy przebieg (fot. Goodyear)
Mostki stabilizujące centralne żebra bieżnika SP346 pozwalają uzyskać większy przebieg (fot. Goodyear)

 

 

 

 

 

 

 

Sprawne kierowanie

Nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną w porównaniu z poprzednim modelem SP344 oprócz zapewnienia flotom dłuższych przebiegów i niższego zużycia paliwa zapewnia także bardzo dobrą trakcję i kontrolę w różnych warunkach drogowych.
Lepsze osiągi daje oponie nowa konstrukcja bieżnika. Dzięki niej możliwe jest także spełnienie unijnej homologacji dla opon zimowych w samochodach ciężarowych oraz wymagań oznaczenia M+S. Kluczową rolę w tym zakresie odgrywają lamele, dodatkowo pogłębione w porównaniu z modelem SP344, zwiększając elastyczność bloków bieżnika oraz umożliwiając skuteczniejsze „ubijanie” śniegu, co zapobiega utracie przyczepności.
Charakterystyka zużycia opony zachowuje właściwości bieżnika przez cały okres eksploatacji aż do chwili, kiedy opona będzie gotowa do pogłębiania. Aby pomóc w utrzymaniu wydajności operacyjnej pojazdów, od których wymaga się zwiększonej nośności, nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną jest również dostępna w wersji High Load. Ogumienie to pomaga przenosić zwiększone obciążenia osi przedniej, wynikające np. z zastosowania dodatkowego osprzętu w pojazdach spełniających normę Euro VI.