Targowa przestrzeń komunalna

Ciągnik Iveco Stralis zasilany metanem i naczepa marki STAS o pojemności 92 m3 z ruchomą podłogą (fot. R.Pawliszko)

Tegoroczne Międzynarodowe Targi Technologii i Produktów dla Zrównoważonego Rozwoju i Usług Komunalnych Pol-Eco-System, czyli dawniejsze targi Poleko, Komtechnika i Gmina, odbyły się w dniach 11−14 października 2015 r. w Poznaniu.

Goście targów mogli odwiedzić wiele różnych stoisk (na nich prezentowały swoje produkty, oprócz polskich, także firmy z Austrii, Czech, Francji, Holandii, Kanady, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Szwajcarii, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch) – zakres tegorocznej ekspozycji to m.in. gospodarka odpadami i recykling, gospodarka wodno-ściekowa, utrzymanie czystości i porządku oraz konserwacja terenów zielonych (gospodarka komunalna), transport zrównoważony, produkty i usługi dla samorządów.

Jedną z dodatkowych atrakcji był City Truck Show, czyli pokazy pojazdów komunalnych odbywające się na terenie zewnętrznym. Zaprezentowane pojazdy przyczyniają się na co dzień do tego, by polskie miasta i wsie były czyste oraz przyjazne dla ich mieszkańców.

W artykule przedstawiamy kilka najciekawszych, z naszego punktu widzenia, produktów pokazanych na targach.

Napędzany alternatywnie

Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszył się zestaw ciągnik Iveco Stralis zasilany metanem z naczepą marki STAS (pojazd na co dzień użytkowany przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie) – zaprezentowany na terenie otwartym przez firmę PTM.

Ciągnik Iveco Stralis CLNG Natural Power z silnikiem Cursor 8 CNG Euro VI, przystosowany do zasilania skroplonym gazem ziemnym (LNG), rozwija moc maksymalną 243 kW (330 KM) i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm. Oprócz umieszczonych po lewej stronie pojazdu 4 butli wysokociśnieniowych zawierających po 70 l gazu w formie sprężonej (CNG) ciągnik jest wyposażony w znajdujący się po prawej stronie 500-litrowy zbiornik kriogeniczny na gaz ziemny w stanie ciekłym (LNG). Dostawy skroplonego gazu ziemnego LNG zapewnia firma Cryogas M&T Poland. Korzystając wyłącznie z CNG, Stralis może przejechać powyżej 100 km, a z gazu skroplonego (LNG) około 600 km.

Z kolei naczepa STAS występująca w zestawie to model MF typu Eco Floor o pojemności 92 m3 i ładowności 25 t. Skrzynia naczepy jest wykonana ze specjalnych, opatentowanych profili dolnych, górnych i narożnych, podłogę stanowi spawana kratownica wykonana z gęsto rozmieszczonych aluminiowych belek poprzecznych oraz 21 kwadratowych profili zamkniętych z teflonowymi ślizgami, po których przemieszczają się deski aluminiowe. Boki naczepy wykonane są z paneli bocznych o szerokości 600 mm i grubości 30 mm, spawanych automatycznie na całej wysokości od strony wewnętrznej. Dzięki wykorzystaniu aluminium o wysokiej wytrzymałości i nowoczesnej konstrukcji naczepy możliwe było znaczne obniżenie masy własnej pojazdu, dzięki czemu zwiększyły się jego możliwości załadowcze do ponad 26 t. Dzięki wyposażeniu naczepy w hydraulicznie otwierany dach i hydraulicznie otwieraną klapę tylną czas potrzebny na załadunek i rozładunek uległ skróceniu. System Cargo Floor umożliwia wyładunek poziomy, co przy pojemności 92 m3 jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem w porównaniu z klasycznym wywrotkami tylnozsypowymi.

Nowe Iveco Eurocargo o dmc. 12 t, wyposażone w 6-cylindrowy silnikiem Tector 7 o mocy 206 kW (280 KM) (fot: R.Pawliszko)
Nowe Iveco Eurocargo o dmc. 12 t, wyposażone w 6-cylindrowy silnikiem Tector 7 o mocy 206 kW (280 KM) (fot. R.Pawliszko)

Nowy gracz na rynku

Spółka Pojazdy Komunalne Gamon (należąca do grupy PolCab) istnieje na rynku od połowy 2014 r. i zajmuje się projektowaniem, wykonywaniem i montażem na podwoziach samochodów specjalistycznych urządzeń służących do: hydrodynamicznego czyszczenia kanalizacji, czyszczenia wpustów i studzienek ulicznych oraz transportu nieczystości płynnych.

O filozofii marki opowiedział nam Bartłomiej Mryka, product development manager w firmie Pojazdy Komunalne Gamon: „Stworzyliśmy własny produkt w oparciu o znane rozwiązania konstrukcyjne, które są praktyczne i sprawdzone, a przede wszystkim dobre i dostosowane do polskich warunków – polski system kanalizacyjny ma trochę inną specyfikę niż np. niemiecki. Nowe pojazdy projektujemy tak, by pracowały jak najdłużej i jak najwydajniej – żeby ich operatorzy nie musieli co chwilę jeździć z nimi na przeglądy, bo trzeba coś przeczyścić, zmodernizować albo wymienić. Naszymi klientami są głównie polskie firmy. W 2016 r. planujemy wprowadzić na rynek nowe modele naszych pojazdów w wersji jeszcze bardziej zmodernizowanej (wyświetlacze LCD, systemy sterowania radiowego itp.), które będą też w większym stopniu dostosowane do potrzeb klientów zagranicznych”.

Na targach firma zaprezentowała zabudowę ciśnieniowo-kanalizacyjną PCK-7 przeznaczoną do mycia i udrażniania wodą pod wysokim ciśnieniem kanałów o średnicy od 50 do 800 mm, z możliwością jednoczesnego odsysania nieczystości do zbiornika osadu. Zbiornik o pojemności 7 tys. l (jest to niestandardowe rozwiązanie przygotowane w odpowiedzi na zamówienie klienta) jest dzielony na dwie części – tę przeznaczoną na wodę czystą (pojemność 3 tys. l) i drugą, na osad, o pojemności 4 tys. l. Węże ciśnieniowe zawieszone są na bębnie dużym na tylnej dennicy oraz bębnie małym montowanym z boku ramy pojazdu. Odsysanie nieczystości odbywa się dzięki podciśnieniu wytworzonemu przez kompresor o wydatku 1000 m3/h. Układ wysokociśnieniowy zbudowany jest z pompy wysokociśnieniowej o wydatku 330 l/min i ciśnieniu roboczym 170 bar.