30 września 2025 r. premiera nowych pojazdów z rodziny Mercedes-Benz eActros

Zapowiedź premierowego pojazdu ciężarowego marki Mercedes-Benz (fot. Daimler Trucks)

30 września 2025 r. Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy zaprezentuje rozszerzoną ofertę akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych eActros drugiej generacji. Nowe warianty przygotowano na bazie modelu Mercedes-Benz eActros 600.

Premierowo pokazane zostaną m.in. ciągniki siodłowe i podwozia z różnymi rozstawami osi, modele z dwoma zespołami akumulatorów oraz nowe wersje kabiny ProCabin na bazie sprawdzonej konstrukcji wykorzystanej w modelu Actros L. Wszystkie nowe konfiguracje łączą nowoczesną technologię napędu z wysoką efektywnością energetyczną.

Parę słów o modelu eActros 600

Mercedes-Benz Trucks świętował wprowadzenie na rynek seryjnego modelu eActros 600 w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth pod koniec listopada 2024 r. Dostawy do klientów rozpoczęły się w już grudniu 2024 r., a obecnie pojazdy eActros 600 są codziennie użytkowane na drogach w ponad 15 krajów europejskich. Możliwości tego pojazdu elektrycznego były wielokrotnie testowane w warunkach rzeczywistych. eActros 600 nagrodzono m.in. tytułem „Międzynarodowy Samochód Ciężarowy Roku 2025”. Nagroda ta jest najważniejszą nagrodą w branży, przyznawaną co roku przez organizację International Truck of the Year (IToY), składającą się z 24 europejskich dziennikarzy zajmujących się samochodami użytkowymi.

Pojazd wyróżnia m.in. wysoka pojemność akumulatora wynosząca ponad 600 kWh oraz nowa, wydajna oś z napędem elektrycznym umożliwiają eActrosowi 600 osiągnięcie zasięgu 500 km [1] bez ładowania pośredniego. Zasięg ten osiągany jest w bardzo realistycznych i praktycznych warunkach przy całkowitej masie zespołu pojazdów wynoszącej 40 t, która może być znacznie przekroczona w zależności od stylu jazdy i rodzaju trasy. eActros 600 pokona nawet ponad 1000 km dziennie jeśli będzie dostęp i możliwość ładowanie podczas postojów.

W modelu eActros 600 zamontowano trzy pakiety akumulatorów, każdy o pojemności 207 kWh[2], co daje łączną pojemność 621 kWh. Akumulatory są oparte na technologii ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Inżynierowie Mercedes-Benz Trucks zaprojektowali eActrosa 600 tak, aby spełniał te same wymagania dotyczące trwałości pojazdów i komponentów, co porównywalny konwencjonalny Actros do transportu dalekobieżnego. Oznacza to do 1,2 mln km w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania stan naładowania akumulatora powinien nadal wynosić ponad 80%. W przeciwieństwie do innych technologii ogniw akumulatora ponad 95% zainstalowanej pojemności można wykorzystać również w technologii LFP. Umożliwia to większy zasięg przy takiej samej pojemności akumulatora. Pojazd jest technicznie przystosowany do całkowitej masy zespołu pojazdów do 44 t. eActros 600 ze standardową naczepą ma w UE ładowność około 22 t. Istnieją sytuacje, w których prawo krajowe dopuszcza większą ładowność.

[1] Zasięg został określony wewnętrznie w określonych warunkach testowych, po przygotowaniu wstępnym ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu 40 t w temperaturze zewnętrznej 20°C w transporcie dalekobieżnym i może odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.

[2] Pojemność znamionowa nowego akumulatora, na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych. Może się ona różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.

Fot. Daimler Trucks