Rusza produkcja seryjna elektrycznych modeli DAF XD i XF Electric [galeria zdjęć]

Fot. DAF Trucks

Firma DAF Trucks rozpoczyna seryjną produkcję w pełni elektrycznych pojazdów DAF XD i XF Electric. Nowe układy napędowe wraz z aerodynamiczną konstrukcją pojazdów pozwalają na uzyskanie zasięgu przekraczającego 500 km na jednym ładowaniu przy zerowym poziomie emisji. Ich produkcja rusza w połowie listopada (46. tydzień) bieżącego roku, a już po europejskich drogach jeździ 300 ciężarówek.

Serie pojazdów DAF XD Electric i XF Electric bazują na seriach XD i XF i zapewniają tę samą jakość, wydajność, bezpieczeństwo i komfort kierowcy.

Fot. DAF Trucks

Układy napędowe

Nowe modele DAF XD Electric i DAF XF Electric są napędzane silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi: PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2, które gwarantują moc od 170 kW / 230 KM do 350 kW / 480 KM.

Układy napędowe są niezwykle kompaktowe i składają się z dwóch oddzielnych silników elektrycznych oraz centralnej, zintegrowanej trzybiegowej skrzyni biegów. Przekładnia planetarna zapewnia dobór odpowiedniego przełożenia przez cały czas, a podczas pracy przy częściowym obciążeniu (jeśli to możliwe) aktywowany jest tylko jeden z dwóch silników elektrycznych w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Gdy potrzebna jest większa moc lub moment obrotowy, na przykład podczas przyspieszania, jazdy w pagórkowatym terenie lub hamowania regeneracyjnego, druga część układu napędowego jest natychmiast włączana z zachowaniem odpowiedniej płynności. Kompaktowe rozwiązanie z dwoma układami przekładni obiegowych jest również znacznie lżejsze niż konwencjonalna skrzynia biegów. Maksymalizuje to ładowność pojazdu ciężarowego, jednocześnie zapewniając szybką i niezwykle komfortową zmianę biegów.

PACCAR EX-D1: XD Electric

Układ napędowy PACCAR EX-D1 stosowany w modelu DAF XD Electric przeznaczony jest do eksploatacji solo przy dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 29 t. Dostępne są trzy warianty mocy: 170 kW (230 KM), 220 kW (300 KM) oraz 270 kW (370 KM) – każdy z nich cechuje się maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 1500 Nm. Silniki mogą być łączone z 2–5 akumulatorami o łącznej pojemności brutto od 210 kWh do 525 kWh. Układy napędowe PACCAR EX-D1 idealnie nadają się do zastosowań takich jak zaopatrywanie sklepów, odbiór kontenerów lub odpadów. Maksymalna moc hamowania regeneracyjnego w przypadku wszystkich wariantów układów napędowych PACCAR EX-D1 wynosi 270 kW.

Fot. DAF Trucks
Fot. DAF Trucks
Fot. DAF Trucks
Fot. DAF Trucks

PACCAR EX-D2: XD i XF Electric

W przypadku bardziej wymagających i specjalistycznych zastosowań firma DAF oferuje mocniejszy silnik elektryczny PACCAR EX-D2. Jest on dostępny w modelach XD i XF Electric i oferowany w wariantach o mocy 270 kW (370 KM), 310 kW (420 KM) oraz 350 kW (480 KM). Układy napędowe tego typu zapewniają imponujący moment obrotowy wynoszący 2400 Nm i są przeznaczone do zestawów o znamionowej masie całkowitej do 50 t. Układ napędowy dostarczany jest z co najmniej trzema, a maksymalnie pięcioma akumulatorami o pojemności brutto od 315 kWh do 525 kWh. Silnik PACCAR EX-D2, który cechuje się mocą hamowania regeneracyjnego wynoszącą 350 kW, to optymalny wybór do cięższych zastosowań i transportu długodystansowego.

Fot. DAF Trucks
Fot. DAF Trucks
Fot. DAF Trucks
Fot. DAF Trucks
Typ pojazdu Silnik elektryczny Moc wyjściowa silnika Moment obrotowy Liczba akumulatorów Pojemność akumulatorów brutto
DAF
XD Electric
PACCAR EX-D1 170 kW (230 KM) 1500 Nm Od dwóch do pięciu 210–525 kWh
220 kW (300 KM) 1500 Nm Od trzech do pięciu 315–525 kWh
270 kW (370 KM) 1500 Nm Od trzech do pięciu 315–525 kWh
DAF
XD ElectricDAF
XF Electric
PACCAR EX-D2 270 kW (370 KM) 2400 Nm Od trzech do pięciu 315–525 kWh
310 kW (420 KM) 2400 Nm Od czterech do pięciu 420–525 kWh
350 kW (480 KM) 2400 Nm Od czterech do pięciu 420–525 kWh

Modułowe akumulatory dostosowane do potrzeb

Aby optymalnie dopasować pojazdy elektryczne do potrzeb i zastosowań klienta, firma DAF oferuje szeroką gamę konfiguracji akumulatorów – od dwóch do pięciu zestawów. To jest ważne szczególnie gdy pojazd ciężarowy pokonuje ograniczoną liczbę kilometrów dziennie, każdego wieczoru wraca do bazy i może być tam ładowany. Takie podejście zmniejsza masę pojazdu i zwiększa jego ładowność.

Jednakże opcja z pięcioma akumulatorami pozwala na przejechanie ponad 500 km na jednym ładowaniu bez emisji spalin. Przy optymalnym planowaniu trasy i ładowania modele XD i XF Electric mogą w praktyce pokonywać do 1000 km dziennie na napędzie elektrycznym, co czyni je odpowiednimi do transportu długodystansowego.

Ten imponujący zasięg to w dużej mierze zasługa wysoko wydajnych układów napędowych PACCAR EX-D1 i EX-D2 – w połączeniu z inteligentnym systemem zarządzania energią akumulatorów firmy DAF, który rozdziela zgromadzoną energię między układ napędowy a inne podzespoły w celu osiągnięcia maksymalnej wydajności.

Wyjątkowo aerodynamiczna konstrukcja pojazdów ciężarowych jest również istotnym czynnikiem wpływającym na ich imponującą energooszczędność i zasięg. Aerodynamiczna, zwężana kabina z zaokrąglonymi narożnikami i przednią szybą, a także brak widocznych szczelin i łączeń paneli, zapewniają minimalny opór powietrza, co bezpośrednio przekłada się na możliwie najniższe zużycie energii. Niezwykle ważną rolę odgrywają także fartuchy boczne, deflektory, owiewki, aerodynamiczna płyta dolna pod kabiną oraz cyfrowe kamery zastępujące lusterka.

Fot. DAF Trucks

Zalety akumulatorów LFP

W modelach DAF XD i XF Electric nowej generacji, DAF stosuje wyłącznie najnowszą generację akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Akumulatory te nie zawierają kobaltu ani niklu i charakteryzują się długim okresem użytkowania. Oprócz tego mogą być ładowane do 100% pojemności za każdym razem.

Stosowane przez firmę DAF akumulatory LFP z chłodzeniem cieczą, które są objęte ośmioletnią gwarancją, cechują się także wysoką stabilnością termiczną, co zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu ogniwa akumulatorów mogą być rozmieszczone blisko siebie, co gwarantuje oszczędność miejsca.

Nowa generacja pojazdów XD Electric i XF Electric jest przystosowana do szybkiego ładowania z wykorzystaniem mocy do 325 kW. Trzy akumulatory można naładować od 0% do 80% w nieco ponad 45 minut. Nawet maksymalna konfiguracja z pięcioma akumulatorami może zostać w pełni naładowana w ciągu dwóch godzin. Jest również dostępna opcjonalna ładowarka pokładowa umożliwiająca ładowanie prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW. Zapewnia to elastyczność użytkowania pojazdu także w sytuacjach, w których szybkie ładowanie prądem stałym (DC) nie jest dostępne.

Montaż zabudów

Dzięki elastycznemu i modułowemu rozmieszczeniu akumulatorów na ramie podwozia pojazdy DAF XD Electric i XF Electric nowej generacji zapewniają taką samą, wiodącą w swojej klasie łatwość montażu zabudów, co wszystkie pozostałe modele. Rozmieszczenie akumulatorów można idealnie dopasować do planowanego zastosowania pojazdu, pozostawiając odpowiednią przestrzeń na montaż, np. zabudowy z załadunkiem bocznym lub podpór dźwigu. Opcjonalnie dostępny jest również układ e-PTO o napięciu 650 V (25 kW i 90 kW), który może zasilać poszczególne podzespoły, np. elektryczny układ chłodniczy.

W przypadku modelu DAF XD 6×2 ze skrętną tylną osią wleczoną (FAN) dostępny jest pakiet Bolt & Play, specjalnie zaprojektowany do montażu zabudowy z załadunkiem bocznym służącej do odbioru odpadów. W tym przypadku podwozie jest fabrycznie wyposażone w układ e-PTO, specjalne uchwyty montażowe do zabudowy oraz złącza do sterowania jej funkcjami. Pakiet Bolt & Play ułatwia pracę zarówno dealerowi, jak i producentowi zabudów. Optymalna integracja zabudowy z podwoziem zapewnia najwyższą jakość i gwarantuje niezwykle szybką dostępność pojazdu.

Fot. DAF Trucks

Bezpieczeństwo

Innowacyjna konstrukcja kabiny znacząco przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa. Dzięki dużej przedniej szybie, nisko umieszczonym dolnym krawędziom szyb oraz przydatnym opcjom, takim jak okno krawężnikowe, DAF Digital Vision System oraz funkcja DAF Corner View, pojazdy gwarantują niezrównaną bezpośrednią i pośrednią widoczność. Układ DAF City Side & Turn Assist zwiększa bezpieczeństwo w obszarach miejskich, aktywnie ostrzegając kierowcę o obecności szczególnie narażonych użytkowników dróg w pobliżu pojazdu ciężarowego.

Fot. DAF Trucks

Komfortowa kabina

Dostęp do przestronnej kabiny jest ułatwiony dzięki dwóm (XD) lub trzem (XF) optymalnie rozmieszczonym stopniom. Ergonomicznie zaprojektowana deska rozdzielcza jest wyposażona w czytelne i konfigurowalne wyświetlacze cyfrowe. Zarówno kierownica, jak i fotel mają szeroki zakres regulacji. Udoskonalona konstrukcja podwozia, dopracowana kabina oraz zawieszenie przednie i tylne gwarantują wyjątkową wygodę modeli DAF XD i XF Electric.

Dostępna jest również funkcja jazdy z użyciem jednego pedału, wykorzystywana zarówno do przyspieszania, jak i hamowania. Dolny zakres ruchu pedału jest przeznaczony do przyspieszania, a górny zakres służy do kontrolowania i regulowania hamowania regeneracyjnego. Przycisk hamowania regeneracyjnego na dźwigni na kolumnie kierownicy jest używany do włączenia trybu jazdy z wykorzystaniem jednego pedału oraz wyboru odpowiedniego poziomu siły hamowania (33%, 66% lub 100% całkowitej siły hamowania).

Delikatne akcenty

Mimo że pojazdy te mają niemalże identyczny wygląd jak ich odpowiedniki z silnikiem wysokoprężnym, subtelne niebieskie akcenty na osłonie chłodnicy i reflektorach sprawiają, że wersje elektryczne wyróżniają się na tle innych modeli. Wnętrze pojazdów wyposażono w przyciągającą wzrok cyfrową tablicę przyrządów, specjalnie zaprojektowaną z myślą o szybkim podglądzie parametrów układu napędowego pojazdu elektrycznego, takich jak zużycie energii, status ładowania, zasięg, moc wyjściowa i regeneracja. Opcjonalny system nawigacji dla pojazdów ciężarowych pokazuje również lokalizacje dostępnych publicznych stacji ładowania.

Fot. DAF Trucks

Rozpoczęcie dostaw

Modele XD Electric i XF Electric są dostępne jako ciągniki siodłowe oraz podwozia w konfiguracji 4×2 pod zabudowę. Dodatkowo dostępne są też podwozia 6×2 pod zabudowę z kierowaną osią pchaną lub kierowaną osią wleczoną, co zapewnia większą ładowność oraz lepszą manewrowość. Oferta konfiguracji osi z elektrycznym układem napędowym będzie dalej rozszerzana w 2026 roku.

Każdy, kto korzysta z naszych nowych elektrycznych pojazdów ciężarowych, od razu zauważy, że wersje te były integralną częścią procesu opracowywania nowej generacji pojazdów DAF XD i XF od samego początku” – mówi Bart Bosmans, członek zarządu odpowiedzialny za marketing i sprzedaż i dodaje: „Układ napędowy i koncepcja pojazdu tworzą doskonałe połączenie, szczególnie w przypadku intensywnej dystrybucji, do której te nowe elektryczne pojazdy ciężarowe są przeznaczone. Oprócz tych wiodących w swojej klasie pojazdów oferujemy pełen pakiet usług wspierających firmy transportowe w procesie transformacji energetycznej: specjalistyczne szkolenia dla kierowców, szczegółowe planowanie tras, dostarczanie stacji ładowania i systemów magazynowania energii oraz niezbędne informacje na naszej internetowej platformie do zarządzania flotą PACCAR Connect. To połączenie produktów i usług sprawia, że DAF jest idealnym partnerem w procesie transformacji energetycznej”.