E-mobilność od wielu lat jest priorytetem działalności firmy Solaris. Oferując kolejne, coraz bardziej zaawansowane technologicznie i przyjazne dla środowiska pojazdy, Solaris chętnie dzieli się wiedzą i zaprasza do wspólnej dyskusji o przyszłości bezemisyjnego transportu.
Tak było podczas tegorocznej edycji konferencji #SolarisTalks gdzie specjaliści firmy Solaris opowiadali o wieloletnim doświadczeniu związanym z wdrażaniem e-mobilnych rozwiązań w europejskich miastach. Rozmawiano o rozwoju technologii wodorowych, a także o specyfice usług posprzedażowych w obszarze pojazdów elektrycznych i wodorowych.
Podejście holistyczne
Przedstawiciele producenta podczas prezentacji na konferencji #SolarisTalks zwracali uwagę, że w rozwoju miejskiego transportu emisyjnego konieczne jest podejście holistyczne, a problemem o największym znaczeniu jest rozwój odpowiednio wydajnej infrastruktury ładowania. W jego rozwiązaniu muszą aktywnie uczestniczyć nie tylko floty, ale również przedstawiciele dostawcy autobusów. Wymagane jest maksymalne skoncentrowanie na analizie zbieranych danych, optymalizacji procesów, szybkim reagowaniu na pojawiające się problemy i bieżącym monitorowaniu osiągów flot.
Zwrócono również uwagę na znaczenie obsługi posprzedażnej zapewnianej przez pracowników firmy Solaris. Każda technologia napędowa stosowana w autobusach tej marki, a więc silniki zasilane olejem napędowym, gazem CNG, autobusy typu BEV czy FCEV, wymagają odmiennego podejścia do pojawiających się problemów. Kluczem okazuje się ścisły kontakt z klientem i przygotowanie odpowiednich rozwiązań jeszcze w fazie przygotowania kontraktu do realizacji. W praktyce eksploatacyjnej nieoceniona staje się możliwość zdalnego rozwiązywania problemów i wprowadzania modyfikacji czy aktualizacji systemowych. Usługi te realizowane są za pośrednictwem własnego systemu telematycznego eSConnect i technologii OTA (Over The Air Update).
Producent w najbliższym czasie planuje uruchomienie Centrum Kompetencji Solaris, w ramach którego funkcjonować będzie m.in. Akademia Solarisa zajmująca się szkoleniami operatorów flot, kierowców i mechaników, będą również usługi warsztatowe, Centrum ma być również forum wymiany informacji między ekspertami.
Gościem specjalnym konferencji #SolarisTalks była Alisa Meyer, reprezentująca dział Alternative Drives w Regionalverkehr Köln (dział napędów alternatywnych w przedsiębiorstwie transportu regionalnego w Kolonii). Z perspektywy praktyka i operatora transportu publicznego w Kolonii, eksploatującego już 52 autobusy z wodorowymi ogniwami paliwowymi i 2 stacje tankowania wodoru, opowiedziała o wyzwaniach związanych z wprowadzeniem i funkcjonowaniem autobusów wodorowych w metropolii.
Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach:
“W nowoczesnych miastach zrównoważony transport publiczny powinien być cichy, czysty i bezpieczny. Mobilność elektryczna wydaje się pod tym względem rozwiązaniem idealnym. Autobusy z napędem elektrycznym nie emitują niemal żadnych zanieczyszczeń, zapewniają wysoką wygodę podróżowania, a dzięki niskiemu poziomowi hałasu poprawiają jakość życia w miastach. W firmie Solaris mocno wierzymy w to, że mobilność elektryczna jest również w stanie sprostać wyzwaniom wynikającym z postępującej urbanizacji. Czysty, cichy i bezpieczny transport miejski w znaczący sposób przyczynia się do powstawania zdrowszych, bardziej przyjaznych miast, a obniżona emisja substancji toksycznych obniża ryzyko zdrowotne dla przyszłych generacji.
Wobec zachodzących na świecie niekorzystnych zmian klimatycznych musimy się zmieniać. Musimy zmieniać nasze schematy postępowania i musimy zmieniać się sami. Konieczne jest zakończenie ery paliw kopalnych. W tym kontekście transport jest sektorem krytycznym. Na nas jako przedstawicielach branży spoczywa odpowiedzialność, aby wziąć aktywny udział w transformacji w kierunku czystszego środowiska.
Postęp jest już olbrzymi i mamy gotowe do wykorzystania rozwiązania technologiczne. Solaris jako producent autobusów bezemisyjnych jest na czele tych zmian i nadal zamierza pozostać kluczowym graczem, a nawet przyspieszyć, wnosząc jeszcze większy wkład w tę transformację, jeszcze ściślej współpracując z czołowymi interesariuszami i naszymi klientami.
Możliwość zaprezentowania nowego pojazdu w portfolio bezemisyjnych autobusów miejskich Solaris to dla mnie prawdziwy zaszczyt. Nad Urbino 18 hydrogen pracowaliśmy przez długi czas, była to duża inwestycja, ale teraz z dumą mogę zaprezentować rozwiązanie końcowe: fantastyczny pojazd, który pomoże w zrównoważonym rozwoju miast w całej Europie. Mam nadzieję, że spodoba się on naszym klientom w takim samym stopniu, jak podoba się nam.”