Wyniki sprzedaży samochodów dostawczych w 2024 r. Najchętniej kupowany model to Renault Master, drugie w kolejności – Iveco Daily

W 2024 r. zarejestrowano w Polsce 66 853 nowe samochody dostawcze do 3,5 t dmc. Było to o 3,6% więcej niż w 2023 r. Niewielkie ożywienie gospodarcze w tym segmencie z jakim w ubiegłym roku mieliśmy do czynienia, pozwoliło na zwiększenie liczebności krajowej floty dostawczaków.

Prezentowane w artykule dane liczbowe (bez rejestracji czasowych) podajemy za statystykami publikowanymi na stronach Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Pomimo iż dołożyliśmy wszelkiej staranności, aby przygotować rzetelne materiały, nie ponosimy jednak odpowiedzialności za dokładność zapisów zawartych w CEP.  Tradycyjnie prosimy więc o potraktowanie tych danych jako informacyjne, mające na celu ukazanie głównych trendów, a nie jako szczegółowych wyników sprzedaży.

UE na niewielkim plusie

W całym 2024 r. na całej terenie UE zarejestrowano 1 586 688 samochodów dostawczych (do 3,5 t dmc.), czyli o 8,3% więcej niż w 2023 r. Mimo ogólnie niekorzystnej koniunktury gospodarczej w Unii Europejskiej warto zauważyć, że na największych rynkach zaistniały zauważalne wzrosty liczby rejestracji. Na największym z nich – we Francji – zarejestrowano 379 747 pojazdów (+1,1% r/r), w Niemczech było to 281 078 szt. (+8,4% r/r), natomiast we Włoszech liczba rejestracji praktycznie się nie zmieniła: 198 517 szt. to o 0,9% więcej. Na 4. z największych rynków – w Holandii − zarejestrowano 129 878 nowych samochodów dostawczych, był to gigantyczny wręcz wzrost rejestracji o 87,4% r/r. W Hiszpanii zarejestrowano 166 157 samochodów – o 13,7% więcej niż w 2023 r. Na tym tle Polska z liczbą rejestracji nowych samochodów dostawczych, wynoszącą 66 853 (+3,6% r/r), wypada dość skromnie.

Warto także odnotować, że w 2024 r. na drogi Unii Europejskiej wyjechało 96 159 vanów z napędem elektrycznym (spadek o 9,1% r/r), co stanowiło 6,1% całkowitej floty, były także 32 282 pojazdy hybrydowe (udział w rynku 2%, spadek o 4,8% r/r). Silnik Diesla trzyma się nadal mocno – miało go 84,5% nowo zarejestrowanych w UE dostawczaków (1 340 003 szt.)

W Polsce – zgodnie z europejskim trendem

Przypomnijmy, że w 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych  do 3,5 t dmc. wynosiła 64 522. Na początku 2024 r. zakładano utrzymanie wysokiego popytu –podobnie jak w większości działów gospodarki miało trwać dalsze odrabianie strat spowodowanych przez postpandemiczną inflację. Zakładano także dalsze ożywienie popytu w segmencie dostaw ostatniej mili, czyli w naturalnym środowisku dla vanów.

Skład czołowych producentów na czele stawki w zasadzie nie uległ zmianie – liderem pozostaje firma Renault, która sprzedając 13 081 samochodów (spadek sprzedaży o 2,4% r/r) straciła nieco swój udział w rynku: z 20,7% w 2023 r. do 19,5% w 2024 r. Na drugim miejscu podium, podobnie jak w 2023 r., znalazł się Ford – klienci odebrali 9538 samochodów tej marki (+4,2% r/r), a na trzecim miejscu znalazł się Fiat sprzedając 7501 pojazdów – o 1,1% więcej niż w 2023 r., udział rynkowy włoskiego producenta w tym segmencie wyniósł 11,2%. Na 4. pozycji, podobnie jak w 2023 r., znalazła się Toyota, z której klienci odebrali 7331 samochodów – o 7,4% więcej niż w 2023 r.

Spośród pierwszych 15 producentów największy wzrost liczby rejestracji odnotowały marki Suzuki (630 szt., + 35,2% r/r) i MAN (991 szt., +27,9% r/r). Największy spadek liczby rejestracji obserwujemy w przypadku marki Ssangyong – 209 pojazdów, to o 33,2% mniej niż w 2023 r. Ogólne zestawienie rejestracji samochodów dostawczych (< 3,5 t dmc.) przedstawiamy na wykresie 1.

Wykres 1

Wykres 1. Zestawienie rejestracji nowych samochodów dostawczych (< 3,5 t dmc.) w Polsce w 2024 r. z podziałem na najważniejszych producentów.
Fig. 1. New light commercial vehicles (<3.5 t GVW) registrations in Poland in 2024, broken down by the most important manufacturers

W Polsce w 2024 r. zarejestrowano łącznie 1987 samochodów dostawczych z napędem elektrycznym – to o 23,8% mniej niż w 2023 r., gdy odebrano 2450 takich pojazdów. Hybrydowe spalinowo-elektryczne samochody dostawcze zarejestrowano w liczbie 310 (+302% r/r).

Renault Master: najchętniej kupowany samochód dostawczy w Polsce w 2024 r. (fot. Fot. K. Biskupska)
Renault Master dostępny jest również w seryjnie produkowanej wersji elektrycznej – to Master E-Tech (Fot. Renault Trucks)

Renault Master na czele

Od kilku lat najchętniej kupowanym samochodem dostawczym w Polsce pozostaje Renault Master – w 2024 r. zarejestrowano 9084 modele (spadek o 9,6% r/r), drugim co do popularności modelem było Iveco Daily (5503 szt., spadek sprzedaży o 3,2% r/r). W ubiegłym roku na podium znalazł się także Mercedes-Benz Sprinter (5333 szt., +14,4% r/r). W pierwszej piątce jest jeszcze Fiat Ducato (5260 szt., +5,8% r/r) oraz Toyota Proace City (3752 szt., wzrost sprzedaży o 3,2% r/r). Pierwszą dziesiątkę modeli w rankingu rejestracji nowych samochodów dostawczych w 2024 r. przedstawiono w tabeli poniżej.

Najpopularniejsze modele pod względem liczby rejestracji nowych samochodów dostawczych w Polsce w 2024 r. (do 3,5 t dmc.), (dane wg PZPM)

Pozycja Model Ogółem,
szt.
Udział,
%
Zmiana rejestracji,
% r/r
Zmiana pozycji,
r/r
1 Renault Master 9084 13,6 –9,6
2 Iveco Daily 5503 8,2 –3,2
3 Mercedes-Benz Sprinter 5333 8,0 +14,4 +1
4 Fiat Ducato 5260 7,9 +5,8 –1
5 Toyota Proace City 3752 5,6 +3,2 +1
6 Ford Transit 3713 5,6 –12,0 –1
7 Volkswagen Crafter 2740 4,1 +3,8
8 Ford Transit Custom 2024 3,0 +21,9 +2
9 Ford Ranger 1962 2,9 +92,2 +10
10 Renault Trafic 1952 2,9 +36,2 +3
RAZEM 1–10 41 323 61,8 +3,4
Pozostałe 25 530 38,2 +4,0
RAZEM 66 853 100 3,6
Iveco Daily – ten samochód dostawczy w 2024 r. wybrało 5503 użytkowników, co pozwoliło na zajęcie 2. miejsca w rankingu rejestracji samochodów nowych; oczywiście dostępny jest seryjny elektryczny model eDaily (fot. Iveco)