Mercedes-Benz Arocs 6×6 na targach obronnych IDEX w Abu Zabi

Fot. Daimler Truck Polska

Daimler Truck planuje zwiększyć dostawy pojazdów militarnych reagując na zwiększony popyt w sektorze obronnym. Za realizację tej strategii odpowiada Mercedes-Benz Special Trucks – jednostka biznesowa w strukturach Daimler Truck.

W planach jest powiększenie oferty produktów, kwalifikacja sieci dystrybucyjnej i serwisowej oraz rozszerzenie partnerstwa. “Krok po kroku rozwijamy naszą działalność w sektorze obronnym. Opracowaliśmy w tym celu jasną strategię zgodnie z motto „Grow and Invest”. Zawarte w ubiegłym roku umowy i duża liczba przekazanych pojazdów podkreślają, że nasze rozwiązania logistyczne są dostosowane do potrzeb różnych klientów i różnych scenariuszy zastosowania podkreśla Franziska Cusumano, Head of Mercedes-Benz Special Trucks.

Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje część swojego portfolio obronnego na targach IDEX w Abu Zabi w dniach 17-21 lutego 2025 r. na stoisku 08-D48.

Pojazdy Daimler Truck w segmencie obronnym

Mercedes-Benz Special Trucks oferuje kompletne pojazdy w różnych wariantach od Euro III do Euro VI, od Unimoga i Zetrosa o wysokiej dzielności terenowej po typoszeregi samochodów ciężarowych Atego, Actros i Arocs oraz ciężkie ciągniki siodłowe z wyposażeniem dodatkowym.

Daimler Truck dzięki sieci dealerów i serwisów od lat ściśle współpracuje z lokalnymi partnerami i producentami zabudów w Afryce, Arabii i Azji. Dzięki regionalnemu centrum „Bliski Wschód/Afryka” w Dubaju producent zapewnia dostępność pojazdów i części zamiennych.

Na targach bezpieczeństwa i obrony IDEX w Abu Zabi zaprezentowane zostaną cztery pojazdy militarne zaprojektowane specjalnie z myślą o wytrzymałej eksploatacji w warunkach wysokich temperatur i dużego zapylenia i piachu. Będą to dwie ciężarówki typoszeregu Zetros Offroad, ciężki ciągnik siodłowy Arocs i zmienne podwozie do zabudów chronionych (FGA).

Mercedes-Benz Arocs 4042 AS 6×6

Pokazany na targach IDEX 2025 Mercedes-Benz Arocs 4042 AS 6×6, to ciągnik siodłowy odpowiedni do ciężkiego transportu terenowego, np. transportu z naczepą ponadnormatywną lub cysterną. Wyposażony jest w ogumienie bliźniacze i podwójną wciągarkę linową, która może być również wykorzystywana do wyciągania uszkodzonych pojazdów oraz do załadunku i rozładunku na naczepie niskopodwoziowej.

Arocs 4042 AS 6×6 wyposażono w silnik 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny OM 460 spełniający normę emisji spalin Euro III o pojemności skokowej 12,8 l i mocy 310 kW (421 KM). Skrzynia biegów Mercedes-Benz Powershift 3 przełącza się w pełni automatycznie, zapewniając oszczędny styl jazdy. Opcjonalnie można skorzystać z trybu manualnego.

Trzyosiowy Arocs 4042 AS 6×6 ma długość 8200 mm, szerokość 2500 mm i wysokość 3500 mm przy rozstawie osi 4200 mm. Ma dmc. 40 t ( 9 t na osi przedniej i 2 x 16 t na obu osiach tylnych) i masę całkowitą zestawu drogowego 250 t.

Wyposażenie specjalne wersji militarnej obejmuje m.in. luk dachowy, światła maskujące, które minimalizują widoczność podczas jazdy nocą oraz układ regulacji ciśnienia w oponach z bezstopniową regulacją ciśnienia w celu zwiększenia dzielności terenowej.

Typoszereg militarnego Arocsa

Pojazd Mercedes-Benz Arocs można skonfigurować w różnych wariantach napędu, wielkościach kabin i ich wyposażenia. Taka indywidualna konfiguracja umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych wymagań użytkownika i warunków zastosowania. Mocne silniki, wysoce wytrzymałe komponenty napędu oraz solidna konstrukcja podwozia i zawieszenia zapewniają wysoką zdolność do jazdy terenowej.

Arocs jest dostępny z wydajnymi silnikami Euro VI o pojemności skokowej od 7,7 l (moc 175 kW / 238 KM) do 15,6 l (moc 460 kW / 625 KM). Umożliwia to transport ciężkich ładunków o masie całkowitej zestawu do 250 t. W sytucji eksploatacji w kraju o niższych wymaganiach dotyczących emisji spalin lub gorszej jakości paliwa, Arocs dostępny jest również z certyfikatem emisji spalin Euro III i Euro V.

Opcjonalnie można zamontować turbosprzęgło z retarderem co umożliwia płynne przenoszenie mocy nawet przy wysokim obciążeniu. Dla kierowcy oznacza to większy komfort jazdy podczas ruszania i zatrzymywania oraz bardziej precyzyjne manewrowanie z wejściowymi momentami obrotowymi do 3000 Nm i pełnym wykorzystaniem mocy silnika aż do granicy Traction Limit.