Nowe opony Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA

EQMAX i EQMAX ULTRA – nowe opony Goodyear (fot. Goodyear)

W ub. roku, na listopadowych Targach Transportu i Logistyki TransLogistica Poland w Warszawie, odbyła się polska premiera najnowszej linii opon ciężarowych Goodyear EQMAX.

Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA to nowa generacja opon premium do samochodów ciężarowych. Ich światowa premiera miała miejsce na wrześniowych targach IAA Transportation 2024. Podczas targów TransLogistica Poland było zdecydowanie więcej czasu, aby nowe opony obejrzeć z bliska, dotknąć, a od ekspertów z zespołu Goodyear dowiedzieć się, dlaczego dzięki takim oponom można prowadzić biznes transportowy bardziej efektywnie.

Wykonane do 55% z ekologicznych materiałów

Opony Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA zaprojektowano z wykorzystaniem materiałów zrównoważonych oraz z naciskiem na oszczędność paliwa i wszechstronność, dzięki czemu sprawdzą się w szerokim zakresie zastosowań, od tras długodystansowych po regionalne. W zależności od rozmiaru są one wykonane do 55% z ekologicznych materiałów, takich jak np. krzemionka na bazie popiołu z łuski ryżowej (RHA). Goodyear definiuje zrównoważony materiał jako taki, który jest pochodzenia biologicznego, odnawialny lub pochodzący z recyklingu, co oznacza materiał przetworzony z odzyskanego surowca (zgodnie z ISO 14021). Zrównoważony materiał może również być produkowany z zastosowaniem praktyk promujących ochronę zasobów i/lub redukcję emisji, takich jak bilans masy ISCC PLUS (certyfikacja pozwalająca na śledzenie ilości i cech zrównoważonych materiałów o obiegu zamkniętym i/lub pochodzenia biologicznego).

Zastosowane w konstrukcji opon zaawansowane mieszanki zapewniają większy przebieg i oszczędność paliwa dzięki niższym oporom toczenia. Dzięki nowej mieszance bieżnika z większą zawartością krzemionki opony EQMAX i EQMAX ULTRA mają mieć do 20% dłuższe przebiegi oraz do 6% niższe opory toczenia (w porównaniu z poprzednim modelem, na podstawie wewnętrznych szacunków Goodyeara). Oprócz tego nowe mieszanki osnowy z dodatkiem krzemionki, wspierające ulepszenia bieżnika, pomagają obniżyć wytwarzanie ciepła, co sprzyja zmniejszeniu oporów toczenia i wydłużeniu żywotności opon.

Lepsza trakcja, większa skuteczność hamowania

Bazując na kluczowych cechach dotychczas oferowanych opon z serii FUELMAX ENDURANCE i FUELMAX PERFORMANCE, opony Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA na oś napędową mają lepszą trakcję dzięki kierunkowemu bieżnikowi o dużej głębokości. Z kolei w modelu EQMAX T ULTRA, zaprojektowanym do naczep, wprowadzono nowy wzór bieżnika z dodatkowymi lamelami, co poprawia przyczepność i skuteczność hamowania w każdych warunkach pogodowych.

Dzięki tym innowacjom opony EQMAX i EQMAX ULTRA mają niezawodne, ekonomiczne osiągi przez dłuższy okres przy mniejszym ryzyku uszkodzeń i nieregularnego zużycia, co czyni je wartościowym wyborem dla operatorów flot.

Zaprojektowane dla pojazdów elektrycznych

Opony EQMAX i EQMAX ULTRA zostały zaprojektowane z myślą o pojazdach z napędem elektrycznym (oznaczenie Electro Ready), ale można je oczywiście stosować również w pojazdach z napędem konwencjonalnym. Dzięki większej nośności w porównaniu ze standardowymi oponami tego samego rozmiaru oraz niższym oporom toczenia modele te pomagają zoptymalizować zasięg pojazdów elektrycznych, jednocześnie zapewniając solidne osiągi we wszystkich wariantach układu napędowego.

Opony Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA wyposażone są również w znaczniki identyfikacji radiowej (RFID), które pozwalają na komunikację z sieciami w chmurze na poziomie indywidualnego numeru seryjnego. Umożliwia to sprawne zarządzanie oponami i poprawia efektywność zarządzania flotą.
>Wprowadzenie opon EQMAX i EQMAX ULTRA to ważny krok Goodyeara w kierunku wspierania klientów na drodze do zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym podnoszeniu osiągów oferowanych produktów.

Fot. Goodyear

Dla zróżnicowanych potrzeb flot

Opony będą dostępne do wszystkich pozycji osi – kierowanej (S), napędowej (D) i naczepy (T), zapewniając kompleksowe rozwiązanie dla różnych konfiguracji pojazdów. Dzięki temu floty mogą maksymalizować oszczędność paliwa, minimalizując jednocześnie emisje.

Gama opon Goodyear EQMAX, obejmująca modele EQMAX S (oś kierowana) i EQMAX D (oś napędowa), zapewnia wszechstronne i zrównoważone osiągi na autostradach oraz drogach lokalnych, dzięki czemu można je stosować w różnych warunkach jazdy.

Z kolei linia opon Goodyear EQMAX ULTRA to dobre rozwiązanie dla flot, dla których priorytetem jest oszczędność paliwa i redukcja emisji CO 2 . W jej skład wchodzą modele EQMAX S ULTRA, EQMAX D ULTRA oraz EQMAX T ULTRA (oś naczepy), zoptymalizowane do użytku na autostradach, co umożliwia zrównoważony rozwój bez kompromisów w zakresie wydajności. Wszystkie opony z linii EQMAX ULTRA, niezależnie od rozmiaru i pozycji na osi, mają etykietę „A” pod względem oporu toczenia, czyli efektywności paliwowej, odzwierciedlającą zaangażowanie w redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 .

W oponach EQMAX S zastosowano wzór bieżnika żebrowego z dwoma dodatkowymi typami lameli. Lamele tworzą więcej krawędzi tnących i poprawiają przyczepność oraz hamowanie na mokrej nawierzchni. W konstrukcji barku opony zastosowano usztywnienia i głębokie rowki. Mostki usztywniające w rowkach barkowych łączą się, gdy opona toczy się przez ślad, zmniejszając zużycie i poprawiając przebieg.

Fot. Goodyear

Opony EQMAX D zostały wyposażone w 6-żebrowy wzór bieżnika z kierunkowym układem bloków oraz łącznikami barkowymi. Kierunkowy wzór poprawia przyczepność, odprowadzanie wody i zdolność samooczyszczania, natomiast łączniki barkowe stabilizują bloki, co sprzyja równomiernemu zużyciu. Dodatkowo, głęboki bieżnik zapewnia skuteczne odprowadzanie wody, gwarantując dobrą przyczepność, nawet na mokrej nawierzchni.

W oponach EQMAX S ULTRA zastosowano nową konstrukcję bieżnika z usztywnieniami barków. Mostki usztywniające w rowkach barków łączą się podczas toczenia opony, co redukuje zużycie i wydłuża jej żywotność. Dodatkowo rowki bieżnika tworzą liczne krawędzie tnące, które zapewniają lepszą przyczepność, również na mokrej nawierzchni, przez cały okres eksploatacji opony.

Opony EQMAX D ULTRA również zostały wyposażone w głęboki bieżnik, który skutecznie odprowadza wodę i zapewnia optymalną przyczepność na mokrej nawierzchni przez cały okres użytkowania. Dodatkowo większa głębokość bieżnika oraz zwiększona objętość mieszanki nośnej przekładają się na większy przebieg.

Z kolei w oponach na oś naczepową EQMAX T ULTRA zastosowano konstrukcję bieżnika z dodatkowymi ostrzami. Większa liczba ostrzy pomaga uzyskać lepszą przyczepność i hamowanie w każdych warunkach pogodowych. Opony te są oznaczone symbolem 3PMSF, co potwierdza ich przystosowanie do zimowych warunków bez znaczącego wpływu na inne parametry wydajnościowe. Nowy kształt rowków oraz karkas z dodatkową strefą elastyczności w obszarze ściany bocznej zapewniają lepsze utrzymanie rozkładu ciśnienia przy dużych siłach bocznych i bardziej równomierne zużycie bieżnika.

Przyszłościowa seria opon ciężarowych klasy premium Goodyear EQMAX dzięki ulepszonej mieszance bieżnika i nowej mieszance osnowy zmniejsza opory toczenia do 6% i zapewnia do 20% dłuższy przebieg przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji CO2.

Fot. Goodyear