Nie do przecenienia: możliwość bezpośredniego zapoznania się z ciężarówkami DAF w różnych konfiguracjach na drogach Andaluzji w ramach testów prasowych Ride&Drive, zorganizowanych w październiku 2024 r.
Na wrześniowych targach IAA Transportation mieliśmy spektakularną premierę ognistoczerwonych Dafów określanych przez producenta jako pojazdy otwierające Nowy Rozdział (New Chapter). Niespełna 3 tygodnie później zorganizowano dziennikarskie testy Ride& Drive w okolicach Malagi, które były okazją do skonfrontowania informacji zawartych w materiałach prasowych i oczekiwań z nich wynikających z rzeczywistym produktem.
Zmiany, modyfikacje, rozszerzenia
Firma DAF Trucks modernizuje swoje pojazdy. Dzięki modyfikacjom wprowadzonym w układzie napędowym oraz optymalizacji własności aerodynamicznych modeli DAF XD, XF, XG i XG+ uzyskano zmniejszenie zużycia paliwa o 3%. Korzystny efekt uboczny jest taki, że wybrane modele pojazdów DAF nowej generacji kwalifikują się obecnie do klasy 3. w niemieckim systemie opłat autostradowych, co przewoźnikom może rocznie przynieść tysiące euro oszczędności z opłat drogowych. Obszerniej o wprowadzonych zmianach pisaliśmy w poprzednim, wrześniowym, numerze „Samochodów Specjalnych”. Przypomnijmy je w skrócie.
W silnikach PACCAR MX-11 oraz MX-13 zmieniono fazy rozrządu zgodnie z zasadą cyklu Millera (w uproszczeniu: opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i odpowiednio do tego zmodyfikowano sterowanie pracą turbosprężarek i zaworów recyrkulacji spalin. Pompa cieczy chłodzącej otrzymała podwójny napęd: elektryczny przy niskich obciążeniach oraz pasowy, gdy wymagana jest wysoka wydajność chłodzenia. Za dostarczanie paliwa do cylindrów odpowiadają wtryskiwacze najnowszej generacji. Zastosowano również dwucylindrową sprężarkę powietrza ze sprzęgłem.
Modyfikacje objęły również oś napędową SR1344 i jej przekładnię główną, której wariant o przełożeniu 2,64:1 ma szlifowane koła zębate. Wprowadzono również nowe, niskie przełożenie 2,05:1, obniżające prędkość obrotową silnika podczas jazdy autostradowej i tym samym – zmniejszające zużycia paliwa nawet o 7% we wszystkich silnikach ciągników 4×2.
W standardowych konfiguracjach wersji 4×2 i 6×2 (w zależności od rynku i zastosowania) standardowym wyposażeniem stały się: system kamer DAF Digital Vision zastępujący konwencjonalne lusterka, tempomat przewidujący oraz opony o niskich oporach toczenia, zapewniające dodatkowe 6% oszczędności paliwa. W przypadku klientów, którzy wcześniej nie zamówili tych opcji, całkowite oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji CO2 wyniosą do 9%. W ciągnikach siodłowych pakiet aerodynamiczny stał się elementem wyposażenia fabrycznego.
Wszystkie pojazdy nowej generacji DAF standardowo wyposażone są w unowocześnione i rozszerzone układy wspomagające kierowcę (ADAS). Układ hamowania awaryjnego został wyposażony w czujniki radarowe (dwa dalekiego i jeden krótkiego zasięgu) oraz kamerę, co zapewnia w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne w celu uniknięcia kolizji z niechronionymi użytkownikami dróg znajdującymi się przed pojazdem. Dodatkowy radar odpowiada za nową funkcję Drive-off Assist, która wykrywa szczególnie narażonych uczestników ruchu i ostrzega kierowcę o ich bliskości, gdy pojazd stoi lub rusza.
Nowy układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia o hamowaniu, a układ DAF Side & Turn Assist ostrzega kierowcę, gdy piesi, rowerzyści lub inne pojazdy znajdują się w martwych polach występujących na całej długości zestawu. Każdy samochód DAF został wyposażony w system Speed Limit Recognition, informujący kierowcę o aktualnych ograniczeniach prędkości i ostrzegający o ich przekroczeniu. Nowa funkcja DAF Drowsiness Detection ocenia czujność kierowcy i alarmuje go, gdy wymagana jest przerwa. Dostępne jest też przygotowanie pod blokadę alkoholową (Alcohol Interlock).
Modele DAF XD można teraz skonfigurować z 7-litrowym silnikiem PACCAR PX-7 o nowej regulacji na 310 KM (227 kW). Silnik PX-7 regulowany na moce od 230 KM do 310 KM (167–227 kW) stanowi uzupełnienie wersji z silnikiem PACCAR MX-11 o mocy od 300 KM do 450 KM (220–330 kW). Dzięki temu klienci mogą idealnie dopasować pojazd do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych w aspekcie indywidualnych zadań i wymagań.
DAF XD z silnikiem PX-7 może zostać wyposażony w nową 8-stopniową, w pełni automatyczną skrzynię biegów PowerLine (z przetwornikiem hydrodynamicznym). Przełożenia zostały zoptymalizowane pod kątem uzyskania maksymalnej wydajności pojazdu o tej wielkości i zastosowaniach. Co więcej, skrzynia zmienia biegi, utrzymując wysoki moment obrotowy silnika, co przekłada się na wygodną i sprawną jazdę. Ponadto nowa skrzynia biegów gwarantuje doskonałą zwrotność przy niskiej prędkości dzięki funkcji urge-to-move.
Konkluzja
Moim zdaniem samochody DAF otwierające nowy rozdział wyszły obronną ręką. Wprowadzone zmiany – i nie chodzi tylko o piękny kolor określany jako Flame Red (ognistoczerwony) – z pewnością zostaną pozytywnie odebrane przez klientów. DAF Trucks stawia na to, co pewne: efektywność, bezpieczeństwo i komfort kierowcy. Te atuty nowych pojazdów mają wzmocnić pozycję producenta w obecnym okresie słabszej koniunktury, a w niektórych krajach – np. w Polsce – pomóc w odzyskaniu utraconych udziałów rynkowych.
Autor: Dariusz Piernikarski