Volvo Group i Daimler Truck podpisały wiążącą umowę o utworzeniu nowego joint venture 50/50, którego celem będzie opracowanie platformy pojazdów ciężarowych definiowanych programowo (Software Defined Vehicles) i napędzanie transformacji branży. Nowa firma z siedzibą w Göteborgu w Szwecji ma na celu ustanowienie standardu branżowego. Wspólnym celem partnerów jest opracowanie systemu operacyjnego dla ciężarówek i oferowanie produktów spółki joint venture niezależnych od marki do wszechstronnego zastosowania przez innych producentów pojazdów użytkowych.
Wysoce inteligentny pojazd definiowany programowo, to ciężarówka przyszłości, która może przejąć zadania administracyjne i dokumentacyjne, np. automatycznie przesyłając dokumenty przewozowe i dostawcze w formie cyfrowej lub rezerwując miejsce parkingowe wraz ze stacją ładowania i miejscem na prysznic, a także zamawiając w przedsprzedaży ulubiony posiłek kierowcy. Zdefiniowana programowo ciężarówka może stać się aktywnym partnerem biznesowym dla firm logistycznych, ponieważ wysokowydajna moc obliczeniowa umożliwia analizę dużych ilości danych – takich jak np. topografia, ruch drogowy czy aktualne ceny energii elektrycznej i wodoru na trasie – i tym samym „bezprzewodową” optymalizację procesów w czasie rzeczywistym.
Volvo Group i Daimler Truck pozostaną konkurentami we wszystkich innych obszarach biznesowych i nadal będą różnicować swoją kompleksową ofertę produktów i usług, w tym odpowiednie różnicowane cyfrowe oferty dla swoich klientów.
„Podpisanie umowy jest dowodem naszego wspólnego zaangażowania w przewodzenie cyfrowej transformacji naszej branży. Oprogramowanie i sprzęt z tego wspólnego przedsięwzięcia będą kluczowe dla osiągnięcia bezprecedensowego poziomu bezpieczeństwa, komfortu i wydajności dla naszych klientów” — mówi Karin Rådström, CEO Daimler Truck.
Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Volvo Group, dodaje: „Łączymy siły, aby zdefiniować na nowo architekturę oprogramowania i zapoczątkować nową erę samooptymalizujących się ciężarówek. Wspólnie usuwamy złożoność, aby umożliwić naszym klientom odblokowanie wyższych poziomów łączności, bezpieczeństwa i wydajności oraz ciągłe dążenie do większej wydajności. To rewolucyjna odpowiedź na wyzwania naszego współczesnego świata i jesteśmy dumni, że wyznaczamy standardy branżowe”.
Działania joint venture będą obejmować specyfikację i zakup scentralizowanych, wysokowydajnych jednostek sterujących przeznaczonych do pojazdów użytkowych i zdolnych do obsługi dużych ilości danych. Nowa firma opracuje system operacyjny i narzędzia, które producenci pojazdów mogą wykorzystać jako podstawę do opracowania własnych, wyróżniających się cyfrowych funkcji pojazdów. W przyszłości rozdzieli to cykle rozwoju oprogramowania i sprzętu oraz umożliwi klientom bezprzewodowy zakup i zdalną aktualizację aplikacji cyfrowych, co ostatecznie zwiększy wydajność i doświadczenie klienta.
Oczekuje się, że transakcja dotycząca spółki joint venture zostanie sfinalizowana w pierwszej połowie 2025 r. pod warunkiem uzyskania wszystkich wymaganych zgód regulacyjnych.
Tłumaczenie i opracowanie: Dariusz Piernikarski