W czerwcu br. jako pierwsza redakcja przywitaliśmy w Polsce elektryczny ciągnik siodłowy Renault Trucks gamy T E-Tech i mieliśmy niepowtarzalną okazję wybrać się nim na krótką przejażdżkę.
Pojazd, którym jeździliśmy, to model Renault Trucks T E-Tech 4×2 napędzany przez 3 silniki elektryczne o łącznej mocy 490 kW (666 KM) i momencie obrotowym 2400 Nm. Źródłem energii są akumulatory litowo-jonowe NCA. Samochód wyposażono w 6 pakietów baterii po 90 kWh chłodzonych cieczą, o łącznej pojemności 540 kWh, rozmieszczonych po 3 po lewej i po prawej stronie ramy. Zasięg pojazdu w optymalnych warunkach przekracza 300 km, a pełne naładowanie baterii (złącze CCS2) możliwe jest w czasie do 2,5 godz. Przy mocy ładowania 250 kW DC, a w godzinę od 20% do 80%. Dla obniżenia masy pojazd wyposażono w aluminiowe felgi Alcoa Dura-Bright.
Nie umknęło nam, że elektryczna Tetka wyposażona jest w nowości z modelu 2024, czyli nową kierownicę z większą liczbą przełączników, nowy wirtualny kokpit zastępujący tradycyjne wskaźniki, większy ekran multimedialny, obrotowy stolik, lodówkę, grubszy materac Serenite z pamięcią kształtu oraz na zewnątrz kamerę cofania (automatycznie zamykaną) i boczne radary.
Pojazd jest wyposażony w systemy wspomagające kierowcę, m.in. zaawansowany system hamowania awaryjnego AEBS, system ostrzegający o obiektach w martwym polu podczas ruszania z miejsca, system monitoringu martwego pola wokół pojazdu po jego obu stronach, Driver Alert System (DAS) ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, system kontroli niezamierzonej zmiany pasa ruchu (LDWS), system rozpoznający znaki drogowe (ISA) i system monitoringu ciśnienia w ogumieniu TPMS.
Cenne przewidywanie
Bogaci w wiedzę o tym, co na pokładzie, ruszyliśmy w trasę. Pełny moment obrotowy i moc dostępna jest od zera. Pokonaliśmy w sumie 80-kilometrową trasę zestawem z naczepą Wielton Curtain Master, obciążoną dokładnie 21,8 t ładunku. Jechaliśmy trasą szybkiego ruchu, ze wzniesieniami i rzecz jasna korkami na zjazdach. A to pojazd, który lubi korki.
Na starcie mieliśmy baterie naładowane w 95-procentach i zasięg 305 km. Warto pamiętać, że odzysk energii następuje, gdy poziom naładowana baterii spadnie poniżej 95%. Jechaliśmy w trybie Eco (co oznacza zmniejszony pobór energii) ze średnią prędkością 80 km/h. Odczyty z wyświatlacza w trakcie jazdy wyglądały następująco: 94% naładowania baterii i 276 km zasięgu. Po 43 min jazdy było 87% i zasięg 256 km. Co ważne, w trakcie jazdy na tempomacie tryb Pulse and Glide (tzw. żeglowanie) utrzymywał prędkość pojazdu w okolicach ustawień tempomatu (+2/ –2 km/h) i aktywował funkcję Optiroll, czyli tzw. wolne koło, i wtedy notowaliśmy zerowe zużycie energii.
Średnie zużycie energii zmniejszało się ze 130 kWh na 103 kWh. Na zakończenie naszej jazdy testowej odnotowaliśmy średnie zużycie 96,8 kWh na 100 km. Po pokonaniu ok. 80 km wróciliśmy z bateriami naładowanymi w 80% i zasięgiem 353 km. Auto było gotowe do dalszej jazdy i kolejnych testów.
Samochód wspomagany tempomatem Optivision sprawnie przewidywał odzyskiwanie energii – korzystał ze zwalniacza, maksymalnie dostosowując się do otoczenia. Trasę, jaką przejechaliśmy, można wykorzystać do przejazdów wahadłowych, np. fabryka–magazyn.
Kilka danych technicznych
Renault Trucks T E-Tech 4×2 to ciągnik siodłowy z akumulatorowym napędem elektrycznym. Rozstaw osi pojazdu wynosi 3900 mm, jego masa własna w wyposażeniu standardowym to 10 603 kg, natomiast dopuszczalna masa całkowita to 18 000 kg.
Pojazd jest wyposażony w skrzynię biegów Optidriver o 12 przełożeniach z funkcją ECO Cruise i Optiroll, trybami pracy Eco dla mniejszego zużycia energii. Strategią zmiany biegów zarządza system Optivision współpracujący z GPS i mapami topograficznymi. Oś napędowa P13170-E z jednostopniową przekładnią główną o przełożeniu 2,64 i blokadą mechanizmu różnicowego (załączenie możliwe przy prędkościach < 10 km/h). Nośność osi tylnej to 13 000 kg, oś przednia ma nośność 8000 kg. Z przodu zawieszenie pneumatyczne ze wzmacnianym drążkiem stabilizatora, z tyłu zawieszenie pneumatyczne na 4 miechach powietrznych.
Wygodna kabina
Kabina ciągnika T E-Tech ma przód wysunięty o 110–115 mm oraz zmodyfikowane promienie naroży, co korzystnie wpływa na właściwości aerodynamiczne. Spoilery międzyosiowe mają dodatkowe osłony zmniejszające zaburzenia przepływającego powietrza. Kabina sypialna ma 4-punktowe zawieszenie pneumatyczne.
Leżanka dolna ma długość 2009 mm i szerokość 609 mm (790 mm w pozycji poszerzonej), a wymiary leżanki górnej to 1958×650 mm. Pod leżanką dolną w centralnym położeniu jest lodówka o pojemności 24 l oraz dwa schowki – jeden z nich z dostępem również z zewnątrz pojazdu. Instalacja elektryczna w kabinie przygotowana jest do podłączenia kuchenki mikrofalowej i/lub ekspresu do kawy (bezpiecznik 50 A).
Autor: Katarzyna Biskupska