Kongres Nowej Mobilności w Łodzi, to jedno z najważniejszych wydarzeń branży e-mobility w Europie. Dla odwiedzających przygotowano bogaty program prelekcji, debat, prezentacji i warsztatów oraz –zarówno wewnątrz EXPO jak i na terenie otwartym – ekspozycji pojazdów elektrycznych. Scania Polska prezentuje elektryczny ciągnik Scania 45R, odebrany uroczyście w czerwcu br. przez przedstawicieli firmy Schavemaker.
Pierwszy w firmie i przy okazji pierwszy w Polsce pojazd zakupiono na potrzeby kontraktu intermodalnego. Elektryczna Scania 45R będzie użytkowana na odcinku ok. 270 km pomiędzy miejscami załadunku u klienta firmy Schavemaker w okolicy Kalisza oraz Leszna a terminalem firmy w Kątach Wrocławskich.
„Po każdym »kółku« pojazd będzie ładowany przez ok. 50 minut przy użyciu szybkiej ładowarki. Co drugi przejazd nastąpi wymiana kierowców. Dzięki właściwemu zaplanowaniu pracy oraz wykorzystaniu atrybutów ciągnika Scania 45R pojazd pokona tę trasę 4 razy na dobę” – komentuje Michał Kubalok, kierownik oddziału Schavemaker Intermodal.
Pierwsza elektryczna Scania 45R w Polsce
Odebrany w czerwcu br. pojazd to Scania 45R napędzana przez silnik elektryczny o mocy 450 kW i momencie obrotowym 3500 Nm, połączone z sześciobiegową zautomatyzowaną skrzynią biegów.
Źródłem energii jest zespół akumulatorów trakcyjnych o całkowitej pojemności 624 kWh. Maksymalna moc ładowania wynosi 375 kW, co pozwala na znaczące skrócenie czasu potrzebnego na uzupełnienie energii. W połączeniu z ładowarką odpowiedniej mocy oznacza to, że godzina ładowania pozwoli zwiększyć zasięg o 270–300 km. Systemy transportowe oparte na takiej konfiguracji dzięki dyspozycyjności pojazdu są jednymi z najbardziej wydajnych. Zasięg pojazdów różni się w zależności od masy, konfiguracji oraz topografii terenu, ale 40-tonowy zestaw może pokonać do 440 km na jednym ładowaniu.
„To, że jako pierwsza firma w Polsce inwestujemy w elektryczny ciągnik Scania, nie jest przypadkowe. Decyzję tę poprzedziło wiele testów, analiz i spotkań z naszym klientem, który wspiera realizację tego projektu. Zmniejszanie wpływu naszych transportów na środowisko jest procesem ciągłym w naszej strategii zrównoważonego rozwoju. Oprócz transportu nasza firma koncentruje się na zwiększeniu wykorzystania zielonej energii w naszych budynkach poprzez instalację pomp grzewczych i paneli słonecznych” – dodał Rico Schavemaker, prezes spółek Schavemaker Group.
57 lat tradycji
Schavemaker to rodzinna firma logistyczna założona w 1967 r. w Holandii. Jest to doświadczony dostawca usług z zakresu logistyki magazynowej i przewozów na terenie Europy z wykorzystaniem różnego rodzaju środków transportu. Firma od 20 lat jest obecna również na polskim rynku. W grupie Schavemaker wykorzystywanych jest 110 pojazdów marki Scania, z tego 60 w Polsce. Współpraca pomiędzy Schavemaker a Scanią trwa nieprzerwanie od lat 70. Schavemaker stawia na rozwój zrównoważonych rozwiązań transportowych poprzez intensyfikację usług transportu intermodalnego oraz wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, takich jak fotowoltaika oraz paliwa alternatywne – HVO100 lub bioLNG.
Transport drogowy to skrawek działalności firmy Schavemaker Intermodal w Polsce, gdyż przewoźnik inwestuje w rozwój logistyki magazynowej i transport intermodalny.
„W Schavemaker nie tylko skupiamy się na redukcji emisji CO2 i na zrównoważonym transporcie, ale poważnie podchodzimy również do ekologicznego wykorzystania źródeł energii. Na naszych obiektach, w magazynach i biurach zamontowaliśmy instalacje fotowoltaiczne, które zasilają je w zieloną energię” – kontunnuje Michał Kubalok.
Jeszcze w tym roku w Kątach Wrocławskich zostaną oddane do użytku 2 szybkie ładowarki, jedna o mocy 400 kW i druga 200 kW, które w przyszłości będą mogły zasilać elektryczne reachstackery.
Schavemaker jest właścicielem i operatorem terminala kontenerowego w Kątach Wrocławskich, który jest elementem korytarza Bałtyk–Adriatyk biegnącego przez 6 państw Unii Europejskiej: Polskę, Republikę Czeską, Słowację, Austrię, Włochy i Słowenię. Korytarz ten łączy porty bałtyckie w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu z portami adriatyckimi w Trieście, Wenecji, Rawennie i Koprze. Schavemaker dysponuje również 250 kontenerami 45HC PW, które załadowane towarami klientów wysyłane są 2 razy w tygodniu pociągiem z Kątów Wrocławskich do portu w holenderskim Moerdijk. Stamtąd kontenery są rozwożone po Holandii i Belgii lub płyną dalej statkiem do Anglii i Irlandii.