,,Mamy pociąg do ekologii” – inauguracja połączenia intermodalnego Karsznice – Rotterdam – Wielka Brytania [galeria zdjęć]

Fot. D. Piernikarski

15 maja br. na terminalu PKP Cargo w Karsznicach, firmy Agromex oraz DFDS zainaugurowały regularne połączenie intermodalne Polska – Holandia – Wielka Brytania. Wydarzenie odbyło się pod hasłem ,,Mamy pociąg do ekologii”, a miejscem był nowo otwarty terminal logistyczny w Zduńskiej Woli – Karsznicach.

Ten port multimodalny docelowo będzie w stanie obsługiwać ok. 1000 kontenerów dziennie i do 500 tys. kontenerów rocznie.

Port Multimodalny PKP Cargo Zduńska Wola – Karsznice otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości, a hasło wydarzenia ‘Mamy pociąg do ekologii’ stanowi wyraz naszej oferty dla klientów i partnerów biznesowych. To także manifest naszego zaangażowania w rozwój niskoemisyjnych rozwiązań transportowych, które zyskują coraz większą popularność w polskim sektorze produkcyjnym i transportowym” – powiedział Jacek Fraszka, założyciel oraz prezes zarządu Agromex.

Terminal intermodalny w Karsznicach rozlokowany jest na powierzchni 13 h, znajdują się tam 2 bocznice kolejowe po 800 m długości. Docelowo będzie można tam obsługiwać do 500 tys. kontenerów rocznie (fot. miastozdrona.pl)

Podczas uroczystości uczestnicy mieli okazję zapoznać się z nowoczesnymi pojazdami zasilanymi paliwami alternatywnymi, takimi jak ciągniki siodłowe napędzane LNG i bioLNG oraz ciągniki siodłowe z napędem elektrycznym, a także obejrzeć naczepy wyposażone w systemy huckepack, umożliwiające transport kieszeniowymi wagonami kolejowymi.

Fot. D. Piernikarski

W wydarzeniu uczestniczyło wielu polityków, przedstawicieli władz regionalnych i lokalnych, firm DFDS oraz Agromex będących głównymi klientami tego terminala oraz partnerów biznesowych.

Fot. D. Piernikarski

Agromex i DFDS dekarbonizują transport

Firma Agromex jest głównym operatorem połączenia, dzięki któremu w efektywny, bezpieczny i ekologiczny sposób będzie mogła przewozić ładunki swoich klientów. Trasa obejmuje połączenie kolejowe pomiędzy Karsznicami w Polsce a Rotterdamem (Holandia), transport drogowy pomiędzy Rotterdamem a terminalem DFDS w Vlaardingen. Następnie DFDS obsługuje połączenie promowe do portu w Immingham i Felixstowe w Wielkiej Brytanii.

Pociąg składający się z 14 wagonów został załadowany naczepami należącymi do firm Agromex i DFDS i wyruszył z Karsznic do Rotterdamu (fot. D. Piernikarski)
Fot. D. Piernikarski

Poza odcinkami początkowymi i końcowymi, przewóz na właściwym odcinku Karsznice – Rotterdam realizowany jest przez kolej, co w znaczący sposób przekłada się na redukcję emisji gazów cieplarnianych (ponad 80% redukcja dla odcinka kolejowego). Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne do transportu towarów suchych w temperaturze otoczenia.

Pierwszy transport wyruszył już 10 kwietnia, natomiast podczas uroczystej inauguracji 15. maja zestawiono skład, w którym 36 naczepami załadowano 18 platform kolejowych. Skład ten, w obecności zebranych gości wyruszył w drogę do Rotterdamu. Plan operacyjny zakłada wykorzystanie 2 pociągów intermodalnych tygodniowo z przejazdem w obie strony oraz niezawodną przepustowością przez cały rok.

Fot. D. Piernikarski
Fot. D. Piernikarski

Agromex jeździ na Wieltonkach

Agromex to rodzinna firma działająca od ponad 30 lat w branży transportowej, specjalizująca się w międzynarodowym oraz krajowym transporcie drogowym oraz intermodalnym. Zespół firmy to 160 doświadczonych pracowników. Flota spółki składa się łącznie z 120 pojazdów i 180 naczep, w tym znaczna jej część to naczepy Mega przystosowane do transportu intermodalnego. Od 2021 r. flota Agromexu wykorzystuje ciągniki Iveco z silnikami zasilanymi LNG (bioLNG).

Flota Agromexu wykorzystuje ciągniki Iveco S-Way NP z silnikami zasilanymi LNG (bioLNG) Fot. D. Piernikarski

Ostatnio firma Agromex po raz kolejny zakupiła pojazdy marki Wielton. Zamówienie dotyczy 94 naczep kurtynowych typu mega z systemem intermodalnym oraz 12 rozsuwanych naczep podkontenerowych. Odbiory pojazdów zaplanowano do końca 2024 r. Łącznie do tej pory spółka zakupiła ponad 200 pojazdów wieluńskiego producenta.

Fot. D. Piernikarski

Przeznaczona do transportu kombinowanego naczepa Curtain Master Mega z systemem Intermodalnym (typu hukepack) sprawdzi się w mieszanym transporcie towarów wielkogabarytowych i ładunków wymagających szczelności, trwałości i dużej pojemności załadunkowej, jak napoje, opony, sprzęt AGD czy pojemniki gitterbox. Naczepy Curtain Master Mega mają wysokość wewnętrzną 3 m, a ich całkowita kubatura wynosi około 100 m3. Niska masa własna naczep tego typu (od 6300 kg) oraz możliwość wykorzystania w transporcie intermodalnym istotnie wpływają na obniżenie kosztów eksploatacji.

Fot. D. Piernikarski

Curtain Master Mega to pojazd przystosowany do transportu intermodalnego (drogowo–kolejowo–promowego) dzięki wzmocnionej ramie i rozłącznemu zawieszeniu pneumatycznemu, a także zastosowaniu specjalistycznych rozwiązań, jak np. składany belka przeciwwjazdowa i podnoszone osłony boczne. Są także wzmocnienia do załadunku pionowego umożliwiające przeładunek pionowy, tj. 4 punkty chwytania (grab handles) rozmieszczone zgodnie z normą UIC 596-5, wzmocniona tablica przyłączeniowa, chroniona dodatkowymi odbojami gumowymi. Tylne obrzeże naczepy chronione jest rolkowymi odbojami narożnymi, a 8 uchwytów promowych na podwoziu umożliwia mocowanie naczepy na promie, zwiększając możliwości jej wykorzystania.

Fot. D. Piernikarski
Fot. D. Piernikarski
Fot. D. Piernikarski

Flotę firmy AGROMEX zasilą także naczepy podkontenerowe Wielton Container Master R2, które mogą być rozsuwane mechanicznie lub za pomocą systemu pneumatycznego. Są to naczepy lekkie (od 4810 kg), wykonane z wytrzymałej stali typu S700. Trzy konfiguracje ramy umożliwiają transport szerokiego wachlarza kontenerów, w tym 20’’, 2×20’’, 30’’, 40’’, a także 45’’ bez zezwoleń. Model ten wyposażony jest w przykręcane stalowe podesty oraz dodatkowe oboje na linii zamków. Przód i tył naczepy są wysuwane, a w standardzie dostępne są dwie pozycje sworznia i wysokości siodła (1090 mm, 1170 mm). Kontenery 20-stopowe mogą być rozładowywane zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu.

Autor: Dariusz Piernikarski

Fot. D. Piernikarski