DB Schenker, globalny dostawca usług logistycznych, rozpoczyna testy elektrycznego ciągnika siodłowego Renault Trucks T E-Tech. To kolejny krok firmy na drodze ku zrównoważonej logistyce. Firma stale inwestuje w innowacyjne rozwiązania transportowe, odnawialne źródła energii (80% energii zużywanej w terminalach DB Schenker w Polsce pochodzi ze źródeł odnawialnych) i niskoemisyjne produkty dla swoich klientów.
DB Schenker konsekwentnie podejmuje ambitne działania w dążeniu do zrównoważonej przyszłości branży, za co był wielokrotnie wyróżniany, m.in. Złotym Listkiem ESG Tygodnika Polityka.
“Dzięki pełnemu wsparciu producenta, przeprowadzonej analizie trasy i zaproponowanemu systemowi ładowania, zrealizowaliśmy z powodzeniem kursy pomiędzy oddziałami DB Schenker na trasie Warszawa – Łódź – Warszawa, realizując dodatkowo jeden doładunek u naszego klienta. Zgodnie z założeniami, przy pełnym obciążeniu naczepy, pokonywaliśmy na jednym ładowaniu 300 km. Prowadzone testy, mają na celu zdobycie przez DB Schenker cennego doświadczenia w zakresie wykorzystania elektrycznych pojazdów ciężarowych w regularnym ruchu pomiędzy oddziałami. Elektryfikacja pojazdów ciężkich odgrywa dla nas kluczową rolę w drodze do zeroemisyjności” – komentuje Paweł Grzelak, head of fleet management team, DB Schenker.
Ciągnik siodłowy Renault Trucks T E-Tech charakteryzuje się dynamiką i niskim zużyciem energii. Testowany pojazd ma 6 pakietów akumulatorów o łącznej pojemności 540 kWh, co pozwala na pokonanie dystansu do 300 km i do 500 km z pośrednim szybkim ładowaniem (mocą 250 kW) trwającym jedną godzinę.
“W Renault Trucks nie tylko dostarczamy pojazdy, ale również wspieramy naszych klientów na każdym etapie procesu testowego. W ramach współpracy, oferujemy kompleksowe wsparcie, które obejmuje analizę tras, we współpracy z naszymi partnerami weryfikację możliwości infrastrukturalnych oraz projektowanie systemów ładowania. Dzięki temu, nasi klienci mogą optymalnie wykorzystać potencjał elektrycznego ciągnika i osiągnąć najlepsze wyniki operacyjne” – dodał Jarosław Zwoliński, key account manager Renault Trucks Polska.
Ciągnik siodłowy ładowany jest na hubie Ekoen w Nadarzynie, pierwszym hubie w Polsce dedykowanym dla elektrycznych pojazdów ciężarowych. Hub wyposażony jest w 4 stanowiska ładowania o mocy 350 kW każde a stanowiska dopasowane są do ładowania ciągników bez konieczności odpinania naczepy.
„W ostatnich miesiącach obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój przygotowań firm transportowych do wdrożenia elektrycznych flot. Stoimy w przededniu rewolucyjnych zmian w transporcie ciężkim, gałęzi gospodarki niezwykle istotnej dla Polskiej gospodarki” – powiedział Tomasz Siedlecki, dyrektor sprzedaży i marketingu spółki Ekoen.
Renault Trucks T E-Tech, nowoczesność i ekologia
Renault Trucks T E-Tech wyposażony w 3 silniki elektryczne o łącznej mocy 490 kW (666 KM) generujące maksymalny moment obrotowy 2400 Nm. W układzie przeniesienia napędu zastosowano skrzynię biegów Optidriver zoptymalizowaną pod kątem elektrycznych układów napędowych. Komfort prowadzenia elektrycznych pojazdów Renault Trucks jest wyjątkowy za sprawą zupełnie cichego układu napędowego. Wewnątrz kabiny kierowca znajdzie bardzo wygodną pozycję za kierownicą, dzięki naszej wyjątkowej, regulowanej kolumnie kierowniczej. W pełni pneumatyczne zawieszenie kabiny oraz pneumatyczne zawieszenie na wszystkich osiach sprawi, że jazda Renault Trucks T E-Tech to czysta przyjemność.
Pojazd wyposażony jest w systemy spełniające wytyczne GSR, które obejmują szereg funkcji zapewniających bezpieczeństwo kierowcy oraz innych użytkowników dróg. Jednym z nich jest system radarów i kamer monitorujących najbliższe otoczenie wokół pojazdu, ostrzegając kierowcę o obecności pieszych, rowerzystów i innych pojazdów. Kolejną istotną funkcją systemu GSR jest system automatycznego hamowania awaryjnego (AEBS), który reaguje na zagrożenia zderzenia poprzez aktywowanie hamulców w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków. Tempomat adaptacyjny ACC utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu, automatycznie regulując prędkość pojazdu. System wspomagania ruszania pod górę przytrzymuje hamulec przez kilka sekund po zwolnieniu pedału hamulca, co ułatwia ruszanie pod górę. System (LDWS/DDAW) ostrzega o senności wyzwalając alarm dźwiękowy i wizualny na desce rozdzielczej, gdy ciężarówka zjeżdża z pasa ruchu. Natomiast system (ISA) rozpoznaje znaki drogowe i ostrzega w przypadku, gdy pojazd porusza się wyższą prędkością.