Tegoroczne motto firmy EWT Truck & Trailer Polska podczas targów IAA Transportation, to „We Like to Move”, co w pełni i niemal dosłownie oddaje intencje firmy, by wspólnie ze swoimi klientami utrzymać branżę transportową w ruchu.
Firma EWT Truck & Trailer Polska jest generalnym przedstawicielem Schmitz Cargobull w Polsce. Na targach IAA producent pojazdów ciężarowych Schmitz Cargobull pokazał pełną gamę swoich produktów. Cztery z nich zostały nagrodzone w konkursie branżowym International Trailer Award 2025.
O jednym z nich – czyli w pełni elektrycznej naczepie chłodni Schmitz Cargobull S.KOe COOL zwycięzcy kategorii “Body” (Nadwozie) – obszernie poniżej.
Schmitz Cargobull S.KOe Cool
Naczepa wyposażona jest w elektryczny agregat chłodniczy Schmitz Cargobull S.CUe, który został opracowany do bezemisyjnego chłodzenia i ogrzewania towarów przewożonych w chłodniach S.KO Cool. Inteligentna strategia sterowania pracą chłodni i jej agregatu S.CUe zapewnia utrzymywanie jak najwyższego poziomu naładowania akumulatora, co daje bezpieczeństwo w sytuacjach postoju (np. w korkach itp.). Komponenty elektroniki mocy są chronione wewnątrz agregatu chłodniczego. Akumulator zasilający silnik elektryczny agregatu jest instalowany na podwoziu zamiast zbiornika oleju napędowego, dzięki czemu w wariancie 34 kWh nie jest wymagana dodatkowa przestrzeń. Pozwala to np. na swobodne zainstalowanie na podwoziu skrzyń do przewożenia palet.
Naczepę wyposażono też w zelektryfikowaną oś, która m.in. odzyskuje energię podczas hamowania, a tym samym skraca czas ładowania akumulatorów podczas postoju. Klasa wydajności zelektryfikowanej osi jest precyzyjnie dostosowana do potrzeb maszyny chłodniczej.
System został też w pełni zintegrowany z telematyką Cargobull Telematics, dzięki czemu status systemu (stan naładowania akumulatora, pozostały zasięg, pozostały czas ładowania itp.) można monitorować za pośrednictwem portalu telematycznego. Rozwiązanie to jest szczególnie interesujące dla przewoźników zajmujących się transportem lokalnym dystrybucyjnym lub obsługujących głównie trasy pomiędzy różnymi centrami dystrybucyjnymi.
Rozszerzeniem możliwości jest spięcie naczepy z bezemisyjnym ciągnikiem siodłowym wyposażonym w akumulatorowy napęd elektryczny.
IAA 2024: Nowe warianty wyposażenia w chłodniach S.KO COOL i S.KOe COOL
W naczepach chłodniczych S.KO COOL i S.KOe COOL wprowadzono wiele nowych wariantów wyposażenia. Nowa wielofunkcyjna, wyjątkowo cicha i antypoślizgowa podłoga ma certyfikat PIEK. Tym samym dostawy do obszarów miejskich mogą być realizowane także we wczesnych godzinach porannych, a także późnym wieczorem.
Dodatkowy parownik dachowy zamontowano w nowym położeniu, co umożliwiło też zamontowanie drzwi roletowych. Zapewnia to jeszcze większą elastyczność załadunku i przyspiesza za- i rozładunek na rampach. W pełni izolowane pianką rury agregatu chłodniczego zapewniają pełną izolację i dodatkową ochronę przed uszkodzeniami. Nadwozie jest także łatwiejsze w czyszczeniu. Zmiana położenia dodatkowego parownika i idealnie wyrównana ścianka działowa pozwalają uniknąć zaburzeń w przepływie powietrza, zapewniając optymalną cyrkulację i umożliwiając efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.
Odnowiono certyfikację wyposażenia zabezpieczającego zgodnie ze standardami określonymi przez TAPA TSR 1. Aby sprostać rygorystycznym wymaganiom w zakresie ochrony drogich i wrażliwych towarów podczas transportu, system alarmowo-komunikacyjny został połączony z systemem TrailerConnect, który uruchamia alarm dźwiękowy w przypadku nieupoważnionego dostępu do naczepy. Oprócz dźwiękowego systemu alarmowego elektroniczny system ryglowania drzwi TL4 zapewnia ochronę ładunku przed nieupoważnionym dostępem. System ryglowania TL4 jest dostępny wyłącznie w połączeniu z systemem telematycznym TrailerConnect. Za pośrednictwem portalu użytkownicy mogą definiować miejsca załadunku i rozładunku, w których system blokowania drzwi automatycznie odblokowuje naczepę po przybyciu na miejsce lub blokuje ją przy wyjeździe. Obszary ochrony (geofence) wystarczy skonfigurować tylko raz. Co więcej, po zamknięciu drzwi naczepy można aktywować ogólną automatyczną blokadę za naciśnięciem przycisku w portalu TrailerConnect lub w aplikacji beSmart. Nowy opcjonalny immobilizer chroni naczepę przed kradzieżą lub nieupoważnionym ruchem. Po zaparkowaniu immobilizer włącza się w ciągu kilku sekund, a koła pojazdu zostają zablokowane. Immobilizer może zostać aktywowany lub dezaktywowany wyłącznie przez kierowcę na miejscu za pomocą kodu PIN lub przez użytkownika zdalnego w portalu TrailerConnect.
Chłodnia S.KO została również wyposażona w nową aerodynamiczną skrzynię ładunkową, znaną jako EcoPack. Dzięki specjalnej aerodynamicznej konstrukcji skrzynia zapewnia lepszy przepływ powietrza, co przekłada się na oszczędność paliwa. Jednocześnie zapewnia dodatkową przestrzeń do przechowywania, szczególnie na koła zapasowe i materiały do mocowania ładunku. Oprócz korzyści aerodynamicznych EcoPack przekonuje także niską masą własną oraz szybką i łatwą obsługą. Pojawiła się także nowa kamera cofania, która zapewnia większe bezpieczeństwo i upraszcza manewry cofania. Pozwala to uniknąć uszkodzeń podczas zbliżania się do ramp. Kamera działa bezprzewodowo poprzez Bluetooth, więc nie wymaga połączeń kablowych.
Nowa kratka ochronna w ściance cyrkulacyjnej zapobiega zasysaniu przez agregat odpadów, liści czy brudu, zapobiegając zabrudzeniu agregatu chłodniczego S.CU. Czyszczenie jest uproszczone, ponieważ brud nie dostaje się już za ściankę cyrkulacyjną, a gromadzi się na podłodze w pobliżu ściany cyrkulacyjnej i można go łatwo usunąć.