IAA 2024: eActros 600 Ciężarówką Roku 2025 (International Truck of the Year). Produkcja rusza w listopadzie 2024

Fot. K. Biskupska

eActros 600, pierwszy ciągnik dalekobieżny Mercedes-Benz Trucks z napędem akumulatorowym, oferuje zasięg 500 km dzięki nowej baterii i elektrycznej osi napędowej. Podczas targów IAA Transportation w Hanowerze otrzymał zacny tytuł „Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2025” (International Truck of the Year).

Tytuł co roku przyznaje grono 24 europejskich dziennikarzy specjalizujących się w tematyce pojazdów użytkowych. Wyróżnienie to jest najważniejszą nagrodą w branży. W uzasadnieniu swojego wyboru jury wyraziło uznanie dla innowacyjnej całościowej koncepcji technicznej tej wysokotonażowej ciężarówki dalekobieżnej.

Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks, odebrała nagrodę z rąk Gianenrico Griffiniego, przewodniczącego jury IToY, podczas uroczystości zorganizowanej na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze.

Jesteśmy bardzo dumni i uradowani, że jury wybrało naszego eActrosa 600 «Międzynarodową Ciężarówką Roku 2025». Niemal wszyscy członkowie jury mieli już okazję testować eActrosa 600 za kierownicą na drogach całej Europy, dzięki czemu mogli osobiście przekonać się o jego doskonałych osiągach. To wyjątkowy dzień dla naszego zespołu, ponieważ tę wiodącą pozycję naszego samochodu ciężarowego zawdzięczamy niestrudzonej pracy naszych koleżanek i kolegów” – stwierdziła Karin Rådström.

Fot. Daimler

Zastosowane w pojeździe 3 pakiety akumulatorów o łącznej pojemności 621 kWh [1] umożliwiają pokonanie 40-tonowym zestawem 500 km [2] bez konieczności ładowania. To oznacza, że kierowca, zachowując zgodny z przepisami rytm pracy, jest w stanie nim przejechać w ciągu dnia trasę liczącą ponad 1000 km, korzystając z już dostępnych stacji ładowania. Drugim istotnym atutem modelu umożliwiającym taką wydajność jest nowa, zaprojektowana specjalnie, niezwykle efektywna elektryczna oś napędowa.

Akumulatory w eActrosie 600 oparte są na litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) ogniwach o długiej żywotności. Celem konstruktorów było zapewnienie elektrycznemu odpowiednikowi konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego porównywalnej wytrzymałości, tzn. przebiegu ok. 1,2 mln kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji – przy czym po tym okresie kondycja akumulatora powinna nadal wynosić ponad 80%.

Ładowanie eActrosa 600 może się odbywać poprzez gniazdo CCS z mocą do 400 kW, ale z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około 1 MW ładowanie pojazdu w zakresie 20-80% trwa ok. 30 minut.

Fot. K. Biskupska

Przetestowany na trasie o długości ponad 15 tys. km

Założenia inżynierów co do zasięgu i wydajności eActrosa 600 potwierdził zakończony w sierpniu siedmiotygodniowy test – największy w historii Mercedes-Benz Trucks. Dwa prototypowe zestawy z eActrosem 600 o masie 40 t każdy, pokonały trasę długości ponad 15 tys. km: w zróżnicowanym terenie i warunkach klimatycznych, przez 22 kraje Europy – od najdalej wysuniętego na północ Przylądka Północnego po hiszpańską Tarifę.

W trakcie przejazdu ekipy korzystały wyłącznie z publicznych stacji ładowania. Średnie zużycie energii wyniosło 103 kWh/100 km, co oznacza, że eActrosy w odpowiednich warunkach mogłyby przekroczyć zakładany zasięg 500 km o niemal kolejnych 100. Jednocześnie wydajny system rekuperacji pozwolił odzyskać ok. 25% energii.

Fot. K. Biskupska

Purystyczny design eActros 600

Wizualnym wyróżnikiem eActrosa 600 jest nowy purystyczny design: futurystyczna stylistyka, wyraziste linie i aerodynamiczny kształt. Kabina kierowcy ProCabin z przedłużonym przodem i prostą pokrywą silnika nadaje pojazdowi szczególnie nowoczesny wygląd. Ulepszona osłona podwozia i dodatkowe uszczelki poprawiają aerodynamikę. Nowoczesne reflektory LED i akcenty w kolorze ciemnego chromu dopełniają wrażenia. Wewnątrz kierowca znajdzie m.in. intuicyjny w obsłudze Multimedia Cockpit Interactive 2 – z dwoma wyświetlaczami, obsługą głosową, aplikację tachografu ułatwiającą śledzenie czasu, a także oświetlenie ambiente.

Fot. K. Biskupska

Produkcja rusza w listopadzie 2024

Produkcja ciężarówki Mercedes-Benz Trucks eActros 600 ma się rozpocząć w listopadzie br., w macierzystej fabryce koncernu Daimler Truck w Wörth. Wykorzystane w tym celu zostaną istniejące linie montażowe. Jednocześnie już od końca ub. roku można składać zamówienia na eActrosa 600 – dotychczas zamówiono już ponad 2000 egzemplarzy.

Stojąc u progu największej w historii transformacji transportu dalekobieżnego – wdrożenia do eksploatacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych – Mercedes-Benz Trucks chce zaoferować klientom nie tylko pojazd, ale całościowe rozwiązanie, obejmujące zarówno technologię, jak i usługi. Pakiet rozwiązań dla zelektryfikowanego i rentownego transportu pod nazwą TruckCharge zawiera dopasowane do indywidualnych potrzeb doradztwo w zakresie ładowania oraz infrastruktury. Zgodnie bowiem z koncepcją producenta tylko w połączeniu z kompleksowym ekosystemem – a także rozwojem infrastruktury i dofinansowaniem – nowa flagowa ciężarówka z napędem elektrycznym rzeczywiście ma szansę zrealizować postawiony przed nią cel koncernu, jakim jest dekarbonizacja transportu.

[1] Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.

[2] eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh. Ich łączna zainstalowana pojemność wynosi więc 621 kWh. Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.

Fot. K. Biskupska