
Daimler Truck, jeden z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych, zaprezentował swoją drogę do zrównoważonego transportu. Szczególną uwagę poświęcono kwestiom dekarbonizacji i cyfryzacji.
Główną atrakcją targową Daimler Truck jest akumulatorowo-elektryczny samochód ciężarowy Mercedes-Benz eActros 600. Producent pragnie, aby jego nowy elektryczny flagowiec zdekarbonizował transport dalekobieżny, odpowiadający w dwóch trzecich za emisję dwutlenku węgla z transportu ciężarowego.

Uroczyste rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa 600 w fabryce Mercedes-Benz w Wörth Daimler Truck zaplanował na listopad br. Pierwsze egzemplarze eActrosa 600 dla klientów mają zostać wyprodukowane i zarejestrowane jeszcze w 2024 r. Ważną rolę w tym procesie odegrają także zakłady Daimler Truck w Mannheim, Kassel i Gaggenau. Będą one dostarczać komponenty do akumulatorowo-elektrycznego napędu eActrosa 600, takie jak oś elektryczna, komponenty przekładni czy komora przednia (ang. front box), znajdująca się w miejscu byłej komory silnika spalinowego – łącząca szereg elementów wysoko- i niskonapięciowych.
Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck: „Naszą wizję zrównoważonego transportu przyszłości przedstawiliśmy już przed laty. Targi IAA Transportation 2024 przebiegają dla nas zdecydowanie pod znakiem realizacji tej wizji. Dostarczamy naszym klientom seryjne ciężarówki akumulatorowo-elektryczne w ilościach odpowiadających ich zapotrzebowaniu”.

Karin Rådström, prezes Mercedes-Benz Trucks: „Dzięki swemu zasięgowi 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora, nasz eActros 600 jest poważną alternatywą dla samochodu ciężarowego z napędem wysokoprężnym. Wysoka wydajność energetyczna uczyni eActrosa 600 także pojazdem dochodowym dla operatorów flot. Teraz niezbędne jest współdziałanie polityków, branży energetycznej i przemysłu w przyspieszeniu rozbudowy publicznej infrastruktury ładowania”.
Od chwili rozpoczęcia sprzedaży pod koniec ubiegłego roku Daimler Truck otrzymał już ponad 2000 zamówień na eAcrosa 600, a liczba deklaracji intencji jest również czterocyfrowa.

Pragnąc uczynić elektromobilność łatwą w zastosowaniu i dochodową dla swoich klientów – także w aspektach wykraczających poza sam zakup elektrycznych ciężarówek – wraz z rozpoczęciem targów IAA Daimler Truck promuje w Europie nową markę TruckCharge. Pod tą nazwą firma integruje wszystkie swoje oferty związane z infrastrukturą elektryczną i ładowaniem samochodów ciężarowych, tzn. usługi doradcze, ofertę w zakresie urządzeń oraz eksploatację zelektryfikowanych baz operacyjnych, zarówno dla spedytorów jak i przedsiębiorstw przemysłowych. Częścią tej oferty są m.in.: Fleetboard Charge Management – usługa umożliwiająca całościową kontrolę wszystkich interakcji zachodzących między akumulatorowo-elektrycznymi ciężarówkami we flocie a należącymi do firmy stacjami ładowania, karta Charging Card, pozwalająca bezgotówkowo regulować należności za ładowanie na trasie, i oferta finansowania infrastruktury ładowania.

Kolejnymi atrakcjami Daimler Truck na targach IAA są: w pełni elektryczna śmieciarka FUSO Next Generation eCanter, Mercedes-Benz GenH2 Truck z wodorowym ogniwem paliwowym oraz premiera targowa nowej ciężarówki Mercedes-Benz Actros L o udoskonalonej aerodynamice.

Premiera targowa: Actros L
Mercedes-Benz Trucks utrzymuje pozycję branżowego stymulatora także w segmencie ciężarówek z napędem konwencjonalnym – dlatego na targach IAA Transportation swoją premierę targową świętuje nowy Actros L. Actros L odznacza się futurystycznym designem i udoskonaloną aerodynamiką, ma wiele komfortowych rozwiązań, wyposażany jest w oszczędne silniki oraz oferuje wysoką dynamikę jazdy i najnowsze systemy asystujące. Wydłużony przód pojazdu i inne rozwiązania poprawiające aerodynamikę umożliwiają obniżenie zużycia paliwa nawet o trzy procent.
Dostępny teraz dla niektórych modeli zoptymalizowany układ przeniesienia napędu, oparty na skrzyni biegów G291-12 i tylnej osi RAR 2.278d, zapewnia m.in. znacznie lepsze wrażenia z jazdy, szczególnie podczas przyspieszania na wzniesieniach, i niższą prędkość manewrową, a dzięki obniżonej przejazdowej prędkości obrotowej przy 80 km/h jazda jest cichsza i przyjemniejsza. Układ ten przyczynia się też do dalszego obniżenia zużycia paliwa.

Perspektywy dla pojazdów opartych na oprogramowaniu
Oprócz dekarbonizacji transportu Daimler Truck kieruje także wzrok w przyszłość cyfrowej transformacji, chcąc odegrać wiodącą rolę na drodze do wprowadzenia pojazdów opartych na oprogramowaniu. Najnowsze generacje samochodów ciężarowych, jak przykładowo eActros 600 i Actros L, już mają doskonaloną ewolucyjnie architekturę mechatroniczną. Pozwala ona na 20-krotnie szybsze niż dotychczas przetwarzanie danych. Oprócz rozszerzenia zakresu funkcji w najnowszych systemach bezpieczeństwa, np. Active Brake Assist 6 czy Active Sideguard Assist 2, umożliwia to także zwiększenie komfortu kierowcy i łączność sieciową.
Przykładem niech będzie Multimedia Cockpit Interactive 2 czy funkcja Connected Traffic Warnings, która rozpoznaje ostrzeżenia o niebezpieczeństwach i przekazuje je pojazdom znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie. Wiele z tych funkcji będzie można w przyszłości aktywować w ciężarówce zdalnie, „over-the-air” – a więc bez wizyty w warsztacie. Do pełnego wykorzystania potencjału oprogramowania oraz wykonania możliwego skoku technologicznego konieczne będzie zmniejszenie liczby zdecentralizowanych urządzeń sterujących z ich różnymi systemami operacyjnymi oraz zredefiniowanie od podstaw architektury mechatronicznej.
W związku z tym Andreas Gorbach, Członek Zarządu Daimler Truck odpowiedzialny za technologię, w ramach Daimler Truck IAA Media Night zaprezentował firmową wizję rozwoju wysoce inteligentnych, opartych na oprogramowaniu pojazdów użytkowych w perspektywie około dziesięciu lat. Ta nadchodząca rewolucja technologiczna ma się dokonać w Daimler Truck we wszystkich markach pojazdów i rodzajach napędów.
Andreas Gorbach: „Przyszłość samochodu ciężarowego będzie bezemisyjna i oparta na oprogramowaniu. Dlatego na nowo zdefiniujemy naszą architekturę pojazdu i we współpracy z Volvo Group chcemy stworzyć standard przemysłowy: szczupłą i wysoce wydajną architekturę wraz z dedykowanym systemem operacyjnym. W ten sposób kładziemy podwaliny pod oparte na oprogramowaniu pojazdy użytkowe, które zaoferują naszym klientom niespotykany dotąd poziom bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności. Po wykonaniu wielu ewolucyjnych kroków uczynimy więc wkrótce rewolucyjny skok – i napiszemy kod dla przyszłości samochodu ciężarowego”.
Pojazdy oparte na oprogramowaniu, z dedykowanymi aplikacjami opracowywanymi zarówno przez Daimler Truck, jak i przez klientów i oferentów zewnętrznych, zaoferują nowe funkcjonalności dla ciężarówek i autobusów, dalece wykraczające poza dzisiejsze standardy – szczególnie w obszarach bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności. Przykładowo możliwe jest, że taki pojazd zapewni jeszcze lepszą ochronę kierowcy i innym uczestnikom ruchu drogowego, rozpoznając niebezpieczeństwa jeszcze zanim dostrzegą je ludzkie zmysły.
Ponadto samochód ciężarowy przyszłości mógłby zastąpić użytkownika w wykonywaniu czynności administracyjnych i dokumentacyjnych, na przykład automatycznie przesyłając cyfrowe dokumenty przewozowe i zamówieniowe albo rezerwując miejsce parkingowe ze stacją ładowania i kabiną prysznicową czy zamawiając wcześniej ulubione danie kierowcy. Można też sobie wyobrazić, że przykładowo za pomocą odpowiedniej aplikacji w czasie swojego odpoczynku kierowca mógłby zasiąść wirtualnie do posiłku przy domowym stole, choć fizycznie znajduje się w kabinie pojazdu.
Ciężarówka oparta na oprogramowaniu mogłaby stać się aktywnym partnerem biznesowym dla przedsiębiorstw logistycznych, ponieważ wysoka moc obliczeniowa pozwala na przetwarzanie w pojeździe w czasie rzeczywistym dużych ilości danych – dotyczących np. topografii, ruchu drogowego czy aktualnych cen energii elektrycznej i wodoru na trasie – oraz ich analizowanie „over-the-air”. Umożliwi to stałą optymalizację eksploatacji pojazdu, a co za tym idzie również dodatkowe zwiększenie efektywności działalności klienta i jego sukcesu biznesowego.
Daimler Truck i Volvo Group
Fundamentem dla realizacji tej wizji ma być planowane wspólne przedsięwzięcie Daimler Truck i Volvo Group. Jego celem jest wspólne stworzenie opartej na oprogramowaniu platformy pojazdu, która stanie się standardem dla pojazdów użytkowych, a więc potencjalnie także dla innych partnerów i klientów. Konkretnym zadaniem tego joint venture będzie specyfikacja i pozyskanie centralnych, wysokowydajnych komputerów, przetwarzających duże ilości danych, które w przyszłości będą montowane w pojazdach.
Wspomniane joint venture ma także opracować system operacyjny i platformę programistyczną, na bazie której będzie można projektować zróżnicowane aplikacje dla klientów. Ponadto w przyszłości cykle rozwojowe oprogramowania i sprzętu zostaną rozdzielone, co pozwoli klientom na instalowanie i aktualizowanie oferowanych produktów cyfrowych także już po zakupie pojazdu – „over-the-air”. Dzięki temu pojazdy klientów będą mogły być aktualizowane przez długi czas.

Napędy wodorowe
Z punktu widzenia Daimler Truck, oprócz ciężarówek z napędem czysto akumulatorowym, odpowiednim rozwiązaniem mogą być także napędy wodorowe – szczególnie w wymagających elastyczności i trudnych zastosowaniach w transporcie ciężkim i dalekobieżnym. Dlatego na targach IAA Transportation 2024 zobaczyć można również „rekordzistę”: ciężarówkę Mercedes-Benz GenH2 Truck. Jej dopuszczony do ruchu drogowego prototyp z powodzeniem wykazał praktyczną użyteczność zastosowania ciekłego wodoru w drogowym transporcie towarowym, gdy w ubiegłym roku podczas #HydrogenRecordRun, w warunkach rzeczywistej eksploatacji, przejechał przez Niemcy, pokonując odcinek liczący 1047 kilometrów na jednym tankowaniu ciekłego wodoru.
Po zakończeniu intensywnych testów na torze testowym i drogach publicznych ciężarówki wodorowe Mercedes-Benz GenH2 Truck osiągnęły już zaawansowany etap rozwoju, dzięki czemu mogą wejść do eksploatacji w codziennych operacjach logistycznych w ramach różnych obszarów zastosowań. Niedawno Daimler Truck rozpoczął testy klienckie pięciu ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck z udziałem firm Air Products, Amazon, Holcim, INEOS i Wiedmann & Winz. Około roczna faza testowa umożliwi wymienionym klientom wczesne zebranie praktycznych doświadczeń w transporcie realizowanym z wykorzystaniem samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Dzięki tej współpracy zespół projektantów Daimler Truck zbierze cenną wiedzę na temat eksploatacji ciężarówek napędzanych ciekłym wodorem w warunkach rzeczywistych, uzyska informacje zwrotne dotyczące potrzeb klientów i będzie mógł je wykorzystać w pracach projektowych nad pojazdami seryjnymi.