Czas na zmiany: nowy model MAN TGE Next Level 2025 [galeria zdjęć]

Choć zmiany zewnętrzne w TGE Next Level są niewielkie, to wzrok może przyciągać edycja TGE Next Level Edition z lakierem w kolorze Pale CopperMetallic (fot. MAN Truck & Bus)

MAN TGE Next Level, to pojazdy roku modelowego 2025 z obszerną aktualizacją funkcjonalną i wewnętrzną. Prezentujemy w skrócie najważniejsze nowości i modyfikacje modelu, który dziś miał swoją premierę.

MAN TGE Next Level otrzymał ulepszone systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, wzbogacono wyposażenie kabiny. Są też nowe standardowe funkcje dla kierowcy: MAN SmartLink, cyfrowy zestaw wskaźników, Keyless Go, wielofunkcyjna kierownica, elektroniczny hamulec postojowy. Zwiększono także cyberbezpieczeństwo działającego w pojeździe oprogramowania pojazdu oraz uatrakcyjniono nieco wygląd zewnętrzny wprowadzając nowe detale wykończenia. Kolejną nowością jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania.

Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpocznie się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą realizowane kolejne.

Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus

Lepsze systemy bezpieczeństwa 

Wprowadzenie nowych jednostek sterujących oraz nowych czujników radarowych i kamer umożliwiło znaczne ulepszenie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowe są na przykład funkcje ostrzegania o martwym polu widzenia i ostrzegania o konieczności ruszania. Są one obecnie standardem we wszystkich pojazdach MAN TGE o masie powyżej 3,5 t z homologacją N2 i opcjonalnie w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy wspomagania, CruiseAssist, CruiseAssist Plus i TurnAssist.

Fot. MAN Truck & Bus

Ponadto prawie wszystkie systemy zostały przeprojektowane i rozszerzono ich funkcje. Zwiększono również liczbę systemów wspomagających montowanych w standardzie. Każdy MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcję wykrywania zmęczenia, informowanie o znakach drogowych, działa inteligentny asystent prędkości, asystent hamowania awaryjnego, asystent parkowania. Standardowym wyposażeniem są również: system aktywnego utrzymania pasa ruchu, tempomat adaptacyjny i systemu monitorowania ciśnienia w oponach. Podnosi to bezpieczeństwo czynne dostawczych MAN TGE na nowy poziom.

Fot. MAN Truck & Bus

W wyposażeniu standardowym MAN TGE z homologacją N1 znalazła się poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji wypadków. Ten ostatni rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją na krótko przed, w trakcie i bezpośrednio po zderzeniu. W ten sposób dostępne są ważne dane do badania wypadków i analiz działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest nadal dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.

Fot. MAN Truck & Bus

W MAN TGE Next Level dostępna jest także cyfrowa usługa MAN ServiceCare, która zapewnia płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu a warsztatem. MAN ServiceCare to cyfrowy system zarządzania obsługą i naprawami dla użytkownika pojazdu.

Fot. MAN Truck & Bus

Wygląd zewnętrzny i napęd

Wygląd zewnętrzny TGE pozostaje praktycznie niezmieniony. Dlatego MAN Truck & Bus stworzył subtelną, przyciągającą wzrok edycję TGE Next Level Edition, która otrzymała ciekawe akcenty wizualne. Zastosowano nowy kolor lakieru Pale CopperMetallic, obudowy lusterek wykończone są w kolorze Piano Black, na narożach zderzaka przedniego listwy wykończeniowe są w kolorze srebrnym, a na osłonie chłodnicy umieszczono plakietkę „Next”. Samochód wyposażono w 17-calowe felgi aluminiowe w kolorze srebrnym lub opcjonalnie czarnym.

Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus

W obrębie układu napędowego nie nastąpiły istotne zmiany. Pozostawiono 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany ze względu na ograniczone zapotrzebowanie klientów. Standardowo dostępne są teraz trzy poziomy mocy: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM).

Cyfrowy zestaw wskaźników daje kierowcy szerokie możliwości dostosowywania układu i rodzaju wyświetlanych informacji (fot. MAN Truck & Bus)

Nowoczesny kokpit

TGE Next Level został wyposażony także w wiele nowych funkcji zwiększających komfort kierowcy. Deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana i obecnie ma wolnostojący wyświetlacz dotykowy pośrodku. Przeprojektowano także kierownicę, za pomocą której można bezpośrednio wybierać nowe systemy wspomagania. Cyfrowy zestaw wskaźników daje kierowcy szerokie możliwości dostosowywania wyświetlaczy i informacji.

Całkowicie przeprojektowana deska rozdzielcza ma wolnostojący wyświetlacz dotykowy pośrodku (fot. MAN Truck & Bus)

Rzucającą się w oczy zmianą jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty systemu informacyjno-rozrywkowego: standardowy MAN Media Van nawigacja z ekranem 10,4″, MAN Media Van Nawigacja z ekranem 10,4″ (plus funkcje opcjonalne) i MAN Media Van Nawigacja Business z ekranem 12,9″ (plus funkcje opcjonalne). Funkcje opcjonalne obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów i sterowanie głosowe. Na życzenie można zamówić indukcyjną stację ładującą. Tuner DAB, interfejs Bluetooth i MAN SmartLink do integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są montowane standardowo.

W wersji MAN Media Van Nawigacja Business ekranem ma przekątną 12,9″ (fot. MAN Truck & Bus)
Fot. MAN Truck & Bus

MAN TGE z automatyczną skrzynią biegów nie ma już dotychczasowej dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępna jest teraz niewielka dźwignia na kierownicy. Pojawił się uruchamiany przyciskiem elektroniczny hamulec postojowy z funkcją „Auto Hold”. Funkcja ta zabezpiecza pojazd przed stoczeniem się na postoju, automatycznie blokując koła bez konieczności naciskania na pedał hamulca. Odciąża to kierowcę, np. podczas jazdy. w ruchu ciągłym, podczas postoju na światłach lub na podjazdach.

Fot. MAN Truck & Bus

Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie kluczykiem. Przycisk w kokpicie służy do uruchamiania i zatrzymywania silnika bez kluczyka. Do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych dostępne są 4 porty USB-C o mocy ładowania 45 W.

Fot. MAN Truck & Bus

Systemy wspomagające w standardzie

Wraz z wprowadzeniem MAN TGE Next Level wzrosła liczba systemów wspomagających dostępnych w standardzie. Systemy wspomagania kierowcy ostrzegające o martwym polu widzenia i ostrzegające o konieczności ruszania są montowane standardowo w pojazdach TGE z homologacją N2 i są oferowane jako opcja w przypadku pojazdów TGE z homologacją N1. Standardem jest funkcja ostrzegania o martwym polu wykorzystująca czujniki radarowe do monitorowania martwego pola po prawej stronie pojazdu (opcja: monitoring obu stron).

Nowością w wyposażeniu standardowym są także systemy: asystent hamowania awaryjnego aktywny system utrzymania pasa ruchu, asystent parkowania, wykrywanie zmęczenia, informacja o znakach drogowych, inteligentny asystent prędkości i system monitorowania ciśnienia w oponach. Dostępne są także funkcje tempomatu i ogranicznika prędkości.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski

Fot. MAN Truck & Bus
Fot. MAN Truck & Bus