Eleport, estońska firma rozwijająca sieć ładowarek dla pojazdów elektrycznych w krajach bałtyckich i Polsce, ogłosiła strategię na rok 2024. Jej celem jest umocnienie swojej pozycji na rynku Europy Środkowej i Wschodniej i wzrost ilości punktów ładowania w Polsce.
Z ambitnymi planami inwestycji przekraczających 20 mln euro w 2024 r., Eleport zamierza znacząco rozszerzyć swoją sieć ładowarek, by na koniec roku mieć w swojej sieci ponad 1350 punktów ładowania w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Łączny budżet Eleport na rozwój sieci w kolejnych latach to ponad 100 mln euro – ponad połowa z tej kwoty zostanie zainwestowana w budowę infrastruktury w Polsce.
Eleport zobowiązuje się do rozbudowy infrastruktury ładowarek dla pojazdów elektrycznych poprzez dodanie 800 nowych punktów ładowania do istniejącej sieci liczącej 550, co przyniesie łączną liczbę ponad 1350 punktów ładowania do końca roku. Plany ekspansji stanowią znaczący wzrost o 145% w porównaniu z poprzednim rokiem, podkreślając zaangażowanie firmy Eleport w wsparcie rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych.
Eleport w Polsce
Obecnie sieć zarządzana przez Eleport w Polsce to już ponad 270 punktów ładowania, z których mogą korzystać kierowcy w 19 miastach, w tym m.in. w Warszawie, Szczecinie, Tychach czy Częstochowie. Dodatkowo spółka jest w trakcie realizacji inwestycji w 700 kolejnych lokalizacjach, w których tylko do końca br. planuje otworzyć 400 nowych punktów ładowania.
„Obecnie punkty ładowania w sieci Eleport mają moc od 22 kW do 120 kW. W ramach budowanej przez nas nowej infrastruktury koncentrujemy się na instalacji szybkich i ultraszybkich ładowarek o mocy od 150 kW do 300 kW w różnych konfiguracjach w zależności od uzyskanej mocy przyłączeniowej i potencjału lokalizacji” – podkreśla Cezary Kowalczyk, członek zarządu Eleport ds. operacyjnych.
Biorąc pod uwagę efektywność istniejącej sieci oraz bieżący przypływ nowych projektów, firma przewiduje znaczący wzrost przychodów rok do roku, sięgający około 300% w 2024 r., co odzwierciedla znaczącą ścieżkę wzrostu.
Wobec tak ambitnych planów dla firmy i prognozowanego tempa wzrostu biznesu, kluczowi udziałowcy, w tym Gren oraz współzałożyciele firmy inwestycyjnej Skype Ambient Sound Investments, postanowili wzmocnić swoje zaangażowanie finansowe w firmę.
Aby wesprzeć swoje ambitne cele i plany ekspansji, Eleport zamierza zwiększyć liczbę pracowników o 40%.
„Aktualny poziom rozwoju infrastruktury ładowania nie spełnia jeszcze rosnącego zapotrzebowania wywołanego wzrostem liczby samochodów elektrycznych. To jeden z powodów, dla których, oprócz rozwijania naszej sieci w Polsce i krajach bałtyckich, aktywnie eksplorujemy możliwości wejścia na nowe rynki i oceniamy szanse rozwinięcia naszych zrównoważonych rozwiązań transportowych w pięciu potencjalnych rynkach: Rumunii, Węgier, Chorwacji, Słowacji i Czechach” – powiedział Raul Potissep, prezes Eleportu.
Cezary Kowalczyk dodał: „Niestety tempo rozwoju naszej sieci jest zależne nie tylko od nas, a w dużej mierze od operatorów sieci dystrybucyjnych, którzy są odpowiedzialni za przyłączanie stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej. Średnio ten proces trwa co najmniej 18 miesięcy, a ostatnio coraz częściej terminy jakie słyszymy to nawet 24 miesiące. Jeżeli chcemy realnie przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce, to musimy poradzić sobie właśnie z tym wyzwaniem – to obecnie jeden z głównych hamulców rozwoju całego sektora”.
Eleport to estońska firma rozwijająca sieć ładowarek dla pojazdów elektrycznych w krajach bałtyckich i Polsce. Dzięki wsparciu Gren, będącego częścią globalnego funduszu Partners Group, Eleport planuje zwiększyć inwestycje w rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej i Wschodniej. Firma jest jednym z najszybciej rozwijających się graczy na rynku elektromobilności, dostarczając energię z odnawialnych źródeł certyfikowanych przez UE.