Maksymalna masa zestawu z nowym modelem Arocs SLT 4463 AS 8×6 to 1000 ton, a gdy pojazd jedzie w konwoju w kombinacji push-pull, gdzie sprzęgniętych jest z sobą więcej ciężarówek, łączna masa zestawu może znacznie przekraczać 1000 ton. Wtedy Arocs może być czołowym pojazdem konwoju, jak i również „pchającym” z tyłu ciągnikiem.
Ta unikalna ciężarówka wyposażona w silnik o mocy 625 KM właśnie trafiła do firmy Viktor Baumann GmbH, która specjalizuje się w transporcie ekstremalnie ciężkich ładunków. Pojazd będzie sprzęgnięty w konwoju do transportu ciężkich, niepodzielnych elementów, takich jak wymienniki ciepła czy transformatory energetyczne.
„Dzięki obecności takiej ciężarówki w naszej flocie nie ma już praktycznie ładunku, który byłby dla nas zbyt duży lub zbyt ciężki. Firmy realizujące przebudowę świetnie się spisały i umożliwiły wszystko, czego sobie zażyczyliśmy” – podsumował podczas przekazania Matthias Kirschner, szef floty samochodowej w firmie Viktor Baumann.
Pierwszy taki Arocs
Arocs SLT 4463 AS 8×6 jest jedynym pojazdem z napędem na wszystkie koła z typoszeregu Arocs wyposażonym w szeroką kabinę kierowcy. Pojazd doposażono w kabinę BigSpace, idealną dla dwuosobowej obsady. Ten ważny etap w procesie przebudowy ciężarówki zrealizowała firma Paul Nutzfahrzeuge. Ponadto w wykonaniu pojazdu uczestniczyły firmy RKG TruckService – partner kontraktowy Mercedes-Benz Trucks, fabryka Mercedes-Benz w Wörth oraz zakład Mercedes-Benz w Molsheim, specjalizujący się w przebudowach pojazdów.
Przebudowa krok po kroku
Pojazd fabrycznie wyposażono we wzmocnioną ramę i odpowiedni układ napędowy.
W największym zakładzie przebudowy pojazdów Mercedes-Benz Trucks we francuskim Molsheim wyposażono ciężarówkę w oś pchaną ze wspomaganiem ruszania poprzez sterowanie odciążaniem, dzięki czemu stała się ona pojazdem czteroosiowym 8×6. Pojazd doposażono również w sprzęg siodłowy, mechanizm przesuwny do transportu ciężkiego, sprzęgi przyczepowe do transportu ciężkiego z przodu, w tym sprzęg do transportu ciężkiego Rockinger typ 56e, i z tyłu – w tym 1000-tonowy sprzęg przyczepowy Rockinger typ RO58E. Do tego doszedł stelaż do transportu ciężkiego z dodatkowym układem chłodzenia, 900-litrowy zbiornik paliwa i układ hydrauliczny do sterowania naczepą. Po około 14 tygodniach spełniono warunki zastosowania ciągnika do transportu ciężkiego i zakończono przebudowę w Molsheim.
W firmie Paul Nutzfahrzeuge GmbH – zajmującej się zabudową i przebudową pojazdów użytkowych oraz specjalnych – zastąpiono kabinę StreamSpace o szerokości 2,3 m kabiną BigSpace o szerokości 2,5 m. Nowa kabina kierowcy ma niewielki tunel silnika o wysokości ok. 100 mm, aby ciężarówka nie przekraczała dopuszczalnej wysokości całkowitej 4 metrów. W tym celu obniżono także przednie zawieszenie pojazdu. Wymiana kabiny wymagała również adaptacji wszelkiego rodzaju elementów wyposażenia wnętrza, takich jak deska rozdzielcza, łóżko czy szuflady.
Ponadto w firmie Paul Nutzfahrzeuge zamontowano za kabiną kierowcy dodatkową wieżę ze schowkami oraz skrzynię balastową. Łącznie zamontowano na nowo lub wymieniono ok. 9500 elementów. Wykonując to specjalne zlecenie, wykorzystywano maksymalnie wiele seryjnych komponentów Mercedes-Benz Trucks, aby zachować charakter i cechy ciężarówki z trójramienną gwiazdą.
Realizacja opisanych etapów przebudowy trwała ok. 4 miesięcy. W połowie października 2023 r., niecały rok od produkcji pojazdu bazowego, specjalnie przebudowana ciężarówka powróciła do fabryka Mercedes-Benz w Wörth, i gdzie przeszła homologację przez TÜV zgodnie z §13 rozporządzenia WE w sprawie homologacji pojazdów.
Zaraz po skompletowaniu wszystkich pozwoleń nowy Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8×6 ruszy w nocną trasę w zestawie do transportu ciężkiego o masie przekraczającej 1000 ton.