
Dla Grupy Raben rok 2022 był bez wątpienia bardzo dobrym rokiem. W pierwszym kwartale dołączył nowy rynek europejski – Austria. Obecnie rodzina Raben liczy już ponad 11 000 osób w 15 krajach. Pomimo licznych wyzwań operator logistyczny zanotował przychody na poziomie ponad 2 mld euro.
W 2022 r. struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała: żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%). Również zakres oferowanych usług był podobny jak rok wcześniej: dominował transport drogowy (65%), a na dalszych miejscach uplasowały się logistyka kontraktowa (11%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (3%) i 4PL (3%) i pozostałe.
“Kiedy nauczyliśmy się funkcjonowania w pandemii, wybuchła wojna na Ukrainie i dodatkowo musimy wszyscy zmagać się z wysokimi cenami paliw, a ostatnio gazu i energii elektrycznej. Szacujemy, że koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Naszą działalność mocno komplikuje i podnosi jej koszty także konieczność dostosowania się do zapisów Pakietu Mobilności” – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska.
Raben w Polsce
W ubiegłym roku na polskiej mapie Raben pojawił się kolejny punkt – operator otworzył oddział w Warszawie, a dokładniej w dzielnicy Białołęka, po praskiej stronie Wisły. W listopadzie został tam oddany do użytku magazyn przeładunkowy Raben Logistics Polska o powierzchni 7500 m2, wyposażony w 71 ramp przeładunkowych oraz innowacyjne rozwiązania wspierające energooszczędność, niską emisyjność i efektywność pracy (m.in. świetliki zapewniające dostęp do światła dziennego, oświetlenie LED sterowane czujnikami ruchu, wózki widłowe z bateriami Li-lon). Zatrudnienie znalazło w nim ok. 250 osób. Oddział jest nie tylko miejscem operacji przeładunkowych, ale także platformą międzynarodową – ruszają stamtąd ciężarówki z przesyłkami do krajów bałtyckich i Finlandii.
Podobny metraż jak obiekt na warszawskim Annopolu ma nowoczesna hala magazynowa z temperaturą kontrolowaną, należąca do Fresh Logistics Polska. Inwestycja w Grodzisku Mazowieckim została sfinalizowana w ostatnim kwartale 2022 r. W efekcie rozbudowy centrum logistyczne dysponuje 18 564 m2 powierzchni magazynowej (3 340 m2 powierzchni przeładunkowej oraz aż 15 224 m2 magazynu wysokiego składowania), z możliwością składowania prawie 23 tys. palet w temperaturze od 0 do +2°C (strefa Ultra Fresh) oraz od +2 do +6 °C. W magazynie zastosowano nowoczesną, ekologiczną instalację chłodniczą opartą na amoniaku, umożliwiającą jednocześnie dogrzewanie do 15 °C, wózki litowo-jonowe oraz samonośne stanowiska przeładunkowe (tzw. domki przeładunkowe).
Dla Fresh Logistics Polska było to pracowity rok, w którym znaczącą rolę odegrała bieżąca obsługa klientów i związane z tym wyzwania, jak również rozwijanie logistyki bez papieru (wdrożenie pierwszej fazy modelu Paperless przy wykorzystaniu standardów GS1, komunikatu DESADV). Dodatkowo spółka zrealizowała czwartą już edycję kampanii #FreshExpress, w której prezentowała swoich partnerów biznesowych, produkowany przez nich polski superfood oraz to, w jaki sposób trafia on na stoły konsumentów. Przewodnikiem w tej kulinarnej podróży był kucharz i influencer Marcin Kuc, znany jako Jaja w Kuchni. Akcja miała na celu budowanie partnerskich relacji z klientami, czego wynikiem jest bardzo wysoki wskaźnik NPS.
Raben Transport i znaczące inwestycje
Tabor spółki wzbogacił się o 115 modeli Mercedes-Benz Actros i 66 naczep marki Schmitz Cargobull, co pozwoli podnieść jakość obsługi klientów, zwiększyć bezpieczeństwo i komfort kierowców, a przy tym zmniejszyć wpływ firmy na środowisko. To jednak nie najważniejsze przedsięwzięcie, które ma przybliżyć operatora do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.
→ W tym linku o zakupie 115 modeli Mercedes-Benz i 66 naczep Schmitz Cargobull dla Raben Transport ←

Spółka dokonała również przełomowego wdrożenia zeroemisyjnych elektrycznych samochodów ciężarowych w systemie transportowym, we współpracy z Volvo Trucks i IKEA Industry. Pierwsza elektryczna ciężarówka Volvo FM wyruszyła w drogę jesienią ub. roku, w ramach fazy pilotażowej projektu. Elektryczny pojazd obsługuje wewnętrzne przepływy towarów na dystansie 12 km pomiędzy fabrykami IKEA Industry w Zbąszynku i Babimoście, tam też jest ładowany energią pochodzącą z odnawialnego źródła zewnętrznego. Kolejne elektryki są w planach.

Operator stawia także na innowacyjne i ekologiczne rozwiązania w swoich magazynach, np. obiekt w Adamowie jest w 100% obsługiwany przez wózki widłowe zasilane bateriami Li-Ion, co zapewnia szybsze ładowanie i brak emisji gazów do środowiska.
Zrównoważony rozwój
W zakresie zrównoważonego rozwoju w 2022 roku Grupa Raben działała zgodnie z ustaloną rok wcześniej strategią, uwzględniającą zagadnienia środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego (ESG). Firma dołączyła do międzynarodowej inicjatywy Science Based Target (SBTi) i wyznaczyła sobie bardziej ambitne cele dekarbonizacyjne, które następnie poddała weryfikacji. Nowe cele Grupy Raben zakładają redukcję emisji z zakresu 1 (flota własna operatora) i 2 (utrzymanie budynków i infrastruktury magazynowej) o 38,7% do 2030 roku w porównaniu do poziomu emisji w roku 2020. Dodatkowo operator zobowiązał się do 2026 roku zaangażować stałych przewoźników, odpowiedzialnych łącznie za 77% emisji w zakresie 3, w działania na rzecz klimatu i wyznaczenie przez nich własnych celów redukcyjnych zgodnych z wiedzą naukową.
Wdrażanie rozwiązań sprzyjających ochronie klimatu w już istniejących obiektach i budowanie nowych tak, by spełniały założenia niskoemisyjności, pomagają realizować cele z zakresu 2. Do poprawy w zakresie 1 przyczyniają się inwestycje w tabor spełniający normy Euro VI. W dziedzinie dekarbonizacji floty Grupa Raben uczyniła jeszcze jeden ważny krok poprzez wspomniany już wspólny projekt z Volvo Trucks i IKEA Industry.
W Polsce Raben jako partner logistyczny już po raz czwarty udzielił wsparcia Szlachetnej Paczce w czasie Weekendu Cudów, kiedy zorganizowana pomoc trafiła do najbardziej potrzebujących w okresie przedświątecznym. Ponadto w czerwcu zaangażował się w specjalną edycję projektu – Solidarną Paczkę dedykowaną rodzinom z Ukrainy. W ramach pomocy operator udostępnił swoje pojazdy, kierowców i logistyków oraz wykorzystał doświadczenie dotyczące przewozu przesyłek.
Opracowanie Katarzyna Biskupska