W zakładach Nikola Iveco Europe w Ulm powstanie 100 modeli Nikola Tre FCEV dla GP JOULE. Pierwsze sztuki już w 2024 roku

FCEV Nikola Tre (fot. Iveco)

Firm GP JOULE, niemiecki dostawca zintegrowanych rozwiązań energetycznych, zamówiła 100 elektrycznych modeli Nikola Tre, zasilanych ogniwami paliwowymi. Pojazdy wyprodukowane zostaną przez joint-venture Nikola Iveco Europe.

Spółki Nikola Corporation oraz Iveco poinformowały o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie zamówienia na 100 ciężkich pojazdów elektrycznych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) klasy 8 Nikola Tre dla firmy GP JOULE, dostawcy zintegrowanych rozwiązań energetycznych z siedzibą w Reussenkoege w Niemczech. Pojazdy Nikola Tre FCEV w europejskim wariancie 6×2 będą produkowane przez joint-venture zawiązane przez firmy Nikola i Iveco Group w zakładach w Ulm w Niemczech.

Pierwsze 30 pojazdów Nikola Tre ze 100 zamówionych przez GP JOULE, powinno zostać dostarczone odbiorcy w 2024 r. Dostawę kolejnych 70 FCEV zaplanowano na 2025 r., przy czym GP JOULE będzie mogła je pozyskać w ramach GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem — ekosystem zielonego i zaawansowanego transportu), czyli specjalnego programu wynajmu elektrycznych samochodów ciężarowych Iveco Group.

Iveco zapewni podstawowe usługi w zakresie przeglądów i serwisu. GP JOULE udostępni 100 ciężarówek Nikola swoim klientom z branży transportowo-logistycznej. Realizacja zamówienia zależy od pozytywnego rozpatrzenia złożonego przez GP JOULE wniosku o finansowanie w ramach KsNI, niemieckiego programu wsparcia zakupu pojazdów z alternatywnym i przyjaznym dla klimatu napędem. Ponadto firmy GP JOULE i Iveco uzgodniły, że począwszy od 2026 r. będą oferować dodatkowe pojazdy FCEV klientom w Europie. GP JOULE zapewni dla nich 100‑procentowo ekologiczny wodór na swoich stacjach tankowania tego paliwa.

Michael Lohscheller, prezes i dyrektor generalny Nikola Corporation, powiedział: „Zamówienie GP JOULE będzie przykładem na to, jak pojazdy Nikola Tre FCEV mogą dalej wspierać klientów komercyjnych w Niemczech w przechodzeniu na zerową emisję, z kilkuletnim wyprzedzeniem w stosunku do innych producentów, pomagając w ten sposób w dekarbonizacji sektora transportowego”.

A Simone Olivati, prezes Financial Services w Iveco Group dodał: „Bardzo się cieszymy z wyboru dokonanego przez GP JOULE oraz z tego, że w ramach zawartego porozumienia i dzięki naszemu modelowi wynajmu GATE będziemy mogli zapewnić wodorową mobilność klientom w Niemczech i przyczynić się do dalszej dekarbonizacji drogowych przewozów towarowych. GATE to program opracowany z myślą o klientach eksploatujących pojazdy użytkowe zasilane zarówno z akumulatorów, jak i ogniw paliwowych, początkowo marek IVECO i Nikola. Zawarta umowa otwiera szansę na zaoferowanie naszych kompleksowych usług w formule płatności za użytkowanie, która pozwoli klientom na korzystanie z przyszłościowego napędu”.