Wodorowa premiera Solarisa na InnoTrans 2022

Fot. Solaris

Autobusy napędzane wodorem, obok pojazdów bateryjnych i trolejbusów, dopełniają ofertę napędów elektrycznych marki. Przegubowe Urbino 18 hydrogen swoją oficjalną premierę miało 14 września. Trwają targi InnoTrans 2022 w Berlinie, na których po raz pierwszy ten model prezentowany jest szerokiej publiczności.

Najnowszy model w portfolio Solaris można zobaczyć na zewnętrznym terenie wystawowym w Sommergarten Bus Display. Ponadto przedstawicieli firmy Solaris można odwiedzić na stoisku 130 w hali 4.2, miejscu wystawienniczym Grupy CAF, głównego udziałowca firmy Solaris i jednego z międzynarodowych liderów tworzenia i wdrażania systemów z zakresu mobilności, czołowego producenta pojazdów szynowych – pociągów dużych prędkości, pociągów regionalnych i podmiejskich, lokomotyw, wagonów metra i tramwajów.

Fot. Solaris

Pełne udoskonaleń technologicznych Urbino 18 hydrogen
Urbino 18 hydrogen to drugi autobus wodorowy w bezemisyjnym portfolio Solarisa. Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, również w tym pojeździe głównym źródłem energii jest wodór. 18-metrowy model jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazdy.

Sercem Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe, pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego.  Premierowy pojazd nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w  napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butle z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi.

W przegubowym Solarisie energia z ogniwa wodorowego jest przekazywana bezpośrednio do układu  napędowego. Zastosowane w pojeździe baterie Solaris o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania czy podczas rekuperacji. Proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje ok. 20 minut.

Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, premierowy pojazd doskonale sprawdzi się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. W zależności od konfiguracji, na jego pokładzie może podróżować nawet 140 osób. Najnowszy model może homologowany zarówno w klasie I, jak i w klasie II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych.

Fot. Solaris

Klienci będą mieli możliwość dostosowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Autobus będzie dostępny w czterech wariantach układu drzwi: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 oraz 2-2-2-2. Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury wykorzystuje ciepło pochodzące z otoczenia. Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy zasilana jest z układu przestrzeni pasażerskiej. W ramach dodatkowych funkcjonalności klienci będą mogli wybrać m.in. rozwiązania z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy Mobileye Shield+.

Fot. Solaris

Solaris Urbino hydrogen w wersji dwunastometrowej zadebiutował w 2019 roku. Od tego momentu już blisko 100 wodorowych autobusów producenta zostało dostarczonych do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i w Polsce. Wkrótce rozpoczną się kolejne dostawy do klientów m.in. w Hiszpanii, Francji, Czechach i Słowacji. Pierwsze dostawy osiemnastometrowego przegubowca mogą nastąpić już w drugim kwartale 2023 roku.

Solaris stawia na elektromobilność od wielu lat, koncentrując swoje działania rozwojowe wokół rozwiązań bezemisyjnych i przyjaznych dla mieszkańców miast. Szerokie portfolio nieemitujących spalin pojazdów wyposażonych w zaawansowane technologicznie rozwiązania to odpowiedź Solarisa na różnorodne potrzeby przewoźników europejskich. Dziś Solaris jest liderem wśród europejskich dostawców bezemisyjnych autobusów miejskich. Producent zakontraktował już 2500 autobusów elektrycznych. Minimalizujące emisje CO2 modele Urbino w różnych długościach i konfiguracjach jeżdżą w ponad 140 miastach i 21 krajach Europy. Łącznie wraz z konwencjonalnymi produktami, produkty marki Solaris obecne są w 32 państwach i blisko 800 miastach na świecie.

Fot. Solaris