Lublin będzie drugim po Koninie polskim miastem użytkującym autobus wodorowy

Fot. Solaris

Firma Solaris Bus & Coach oraz Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Lublinie podpisali umowę na zakup i dostawę autobusu wodorowego Urbino 12 hydrogen. Po zrealizowaniu dostawy Lublin będzie drugim po Koninie polskim miastem wykorzystującym rozwiązania wodorowe we flocie.

ZTM Lublin wybrał na drodze postępowania przetargowego firmę Solaris jako dostawcę pierwszego autobusu wodorowego. Urbino 12 hydrogen, to pojazd wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania oparte na technologii wodorowej. Zgodnie z umową zamówienie zostanie zrealizowane we wrześniu 2023 roku, a operatorem świadczącym usługi transportu publicznego z wykorzystaniem autobusu wodorowego będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Lublin.

Lublin dołącza do grona europejskich miast, które wytyczają nowe standardy planowania i zarządzania flotami autobusów. Nasza wieloletnia współpraca jest dla nas powodem do dumy. Z wielką radością będziemy partnerem dla ZTM Lublin we wdrażaniu technologii wodorowej” – powiedział Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

Zalety autobusów wodorowych
Autobusy z napędem wodorowym wyróżnia krótki czas tankowania pojazdu oraz bardzo duży zasięg, nawet w niesprzyjających warunkach drogowych. Wodór jest czystym źródłem energii, a jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym są ciepło oraz para wodna. Pierwiastek będzie przechowywany w postaci gazowej w umieszczonych na dachu zbiornikach. Zamówiony autobus zostanie wyposażony w magazyn energii elektrycznej – baterię, która będzie mogła być ładowana nie tylko poprzez ogniwo wodorowe, ale także za pomocą zewnętrznej ładowarki mobilnej, będącej częścią zamówienia i wchodzącej w skład wyposażenia autobusu.

Podróż autobusem wodorowym w Lublinie zostanie zapewniona dla 85 osób, w tym dla 29 pasażerów na miejscach siedzących. Autobus będzie wyposażony w rozwiązania zwiększające komfort jazdy pasażerów oraz pracy kierowcy. Wśród nich można wskazać systemy liczenia pasażerów, monitoring, klimatyzację, biletomat realizujący płatności bezgotówkowe, układ od dezynfekcji powietrza wewnątrz pojazdu czy dostęp do ładowarek USB dla pasażerów.

Fot. Soalris

Solaris w Lublinie
Przypomnijmy, współpraca firmy Solaris z Lublinem rozpoczęła się w 1996 roku. Na przestrzeni lat producent dostarczył do miasta prawie 200 pojazdów, zarówno z napędem diesla, jak i bateryjnym – autobusy elektryczne i trolejbusy.

Aktualnie na drogach miast Europy jeździ już 70 Solarisów Urbino 12 hydrogen, a kolejne 100 zostanie dostarczonych na przestrzeni najbliższych miesięcy. We wrześniu odbyła się światowa premiera drugiego w portfolio producenta autobusu wodorowego – Urbino 18 hydrogen. Rozbudowa oferty pozwoli w sposób jeszcze bardziej elastyczny odpowiadać na zapotrzebowanie przewoźników. Pierwsze dostawy wodorowego przegubowca będą mogły rozpocząć się w drugim kwartale 2023 roku.