Nowości z grupy naczep kurtynowych i furgonów oraz usług cyfrowych Schmitz Cargobull przygotowane na IAA Transportation 2022

W części tylnej naczep EcoFLEX zainstalowano EcoPack, czyli lekki i pojemny aerodynamiczny schowek, który stabilizując przepływ powietrza wokół pojazdu, redukuje zużycie paliwa nawet o 3% (fot. D. Piernikarski)

Kontynuujemy omawianie nowości przygotowanych przez firmę Schmitz Cargobull na targi IAA w Hanowerze. Prezentujemy najciekawsze rozwiązania dotyczące naczep kurtynowych, furgonowych, przyczep oraz rozwiązań cyfrowych.

W poprzedniej publikacji opisaliśmy najważniejsze nowości dotyczące naczep chłodniczych, które producent – Schmitz Cargobull – przygotował na targi IAA 2022. Czas na skrótowe zaprezentowanie nowości z grupy naczep kurtynowych, furgonowych, przyczep oraz rozwiązań cyfrowych.

 

Naczepy EcoGeneration mogą być wyposażone w plandekę Power Curtain bez kłonic i listew stelażu, zintegrowane w plandece pętle do mocowania pasów transportowych ułatwiają zabezpieczenie ładunku; wytrzymałość nadwozia z plandeką Power Curtain jest certyfikowana zgodnie z normą EN 12642 Code XL (fot. D. Piernikarski)

Naczepy kurtynowe S.CS EcoGeneration
Od czasu wprowadzenia rodziny naczep Schmitz Cargobull EcoGeneration na początku 2021 r. zainteresowanie pojazdami oraz zapotrzebowanie na aerodynamiczne naczepy kurtynowe stale rosło. W związku z wysokimi cenami paliw firmy transportowe i logistyczne coraz częściej wybierają pojazdy i rozwiązania technologiczne, które pomagają obniżyć koszty paliwa i emisję CO2. Wraz z aerodynamicznymi naczepami EcoGeneration Schmitz Cargobull oferuje innowacyjną i zrównoważoną koncepcję pojazdu, która jest przyjazna dla środowiska, a jednocześnie pozwala na obniżenie TCO.

Naczepa kurtynowa S.CS EcoFLEX z podnoszonym tyłem zmniejsza opór powietrza, a tym samym zużycie paliwa i emisję CO2. W praktyce oszczędności w zużyciu paliwa mieszczą się w przedziale 5–10%. Podnoszony tył pozwala na wykorzystanie pełnej pojemności przestrzeni ładunkowej. Ta koncepcja ma ogromny potencjał oszczędności, zwłaszcza w przypadku transportu ciężkich ładunków, w dodatku bez znacznego ograniczania funkcjonalności naczepy i wygody obsługi.

Przy założeniu, że tylko 50% wszystkich przejazdów będzie odbywało się w trybie „aerodynamicznym”, a 50% w trybie „objętościowym”, tj. bez obniżenia tyłu pojazdu, emisja CO2 zmaleje o 2,3 t rocznie. Zgodnie z konserwatywną kalkulacją naczepa kurtynowa EcoFLEX może zaoszczędzić około 1000 euro rocznie przez cały okres eksploatacji naczepy (ok. 1 mln km). „To dla klientów wystarczający powód, zwłaszcza w odniesieniu do całkowitego kosztu posiadania (TCO), by zdecydować się na naczepy z rodziny EcoGeneration” – tak podczas prezentacji podsumował zalety tych pojazdów Boris Billich, dyrektor sprzedaży w Schmitz Cargobull AG.

W zależności od zadania transportowego nadwozia naczep EcoGeneration mogą być wyposażone w plandekę standardową lub plandekę Power Curtain bez kłonic i listew stelażu. Wytrzymałość nadwozia z plandeką Power Curtain jest certyfikowana zgodnie z normą DIN EN 12642 Code XL. Konstrukcja jest również opcjonalnie dostępna z certyfikatem do przewozu napojów i DL 9.5. Zintegrowane w plandece pętle do mocowania pasów transportowych ułatwiają zabezpieczenie ładunku.

Na naczepach EcoFLEX zainstalowano EcoPack, czyli aerodynamiczny schowek, który stabilizując przepływ powietrza wokół pojazdu, nie tylko przyczynia się do dalszej redukcji zużycia paliwa (w testach było to do 3%), ale także daje więcej miejsca do przechowywania. EcoPack ma niską masę oraz uproszczoną i szybką obsługę. Nowością wprowadzoną w naczepach EcoGeneration jest również oświetlenie wnętrza – wzdłuż górnej krawędzi zastosowano taśmy LED, co poprawiło warunki pracy przy słabym oświetleniu zewnętrznym, korzystnie wpływając na bezpieczeństwo za- i rozładunku.

Wszystkie naczepy EcoGeneration są w 100% Smart, czyli standardowo wyposażone w telematykę TrailerConnect. Zintegrowany system telematyczny TrailerConnect CTU zapewnia użytkownikom wysoki poziom przejrzystości danych dotyczących ich floty/pojazdu i pozwala na lepsze wykorzystanie pojazdów i ograniczenie pustych przebiegów. Interesujące jest to, że regulacja wysokości naczepy może być również monitorowana za pomocą telematyki, tj. czujniki wykrywają, czy dach jest podniesiony, czy w pozycji aerodynamicznej. Daje to dodatkowe informacje pozwalające na optymalne wykorzystanie pojazdów.

Przypomnijmy, że należące do rodziny EcoGeneration naczepy EcoFIX są odpowiednie do transportu ładunków płaskich i/lub ciężkich, takich jak rolki stalowe i papierowe. Naczepa EcoFLEX ma elastycznie regulowany tył – przy pełnym podniesieniu ma wysokość 4 m z przodu i z tyłu. Tutaj wysokość kurtyny dostosowuje się do nadwozia, z możliwością elastycznego podniesienia części tylnej, jeśli wymagana jest pełna objętość załadunku. Konstrukcja ta jest szczególnie odpowiednia do transportu ładunków drobnicowych i napojów. Z kolei naczepa EcoVARIOS jest odpowiednia do transportu objętościowego i motoryzacyjnego. Wysokość zarówno w tylnej, jak i przedniej części można elastycznie regulować. W tym wariancie wysokość wnętrza wynosi 3 m przy całkowitej wysokości pojazdu 4 m.

Wraz z lekką naczepą S.BO PACE Schmitz Cargobull wprowadza nowe oznaczenie S.BO dla pojazdów z zabudową furgonową przeznaczonych do transportu ładunków nie wymagających kontroli temperatury (Dry Freight), oznaczenie S.KO wykorzystywane jest nadal w przypadku izoterm i chłodni (fot. Schmitz Cargobull)

Naczepa furgonowa S.BO PACE
Pod koniec 2021 r. Schmitz Cargobull zaprezentował lekką naczepę furgonową S.BO PACE do transportu ładunków suchych i przesyłek typu KEP, przeznaczoną na rynek brytyjski. Obecnie naczepa S.BO PACE jest produkowana w zakładzie produkcyjnym Schmitz Cargobull w Saragossie w Hiszpanii i jest dystrybuowana na terenie całej Europy. Ten modułowy pojazd jest w 100% SMART, czyli jest standardowo wyposażony w telematykę TrailerConnect. W budowie nadwozia wykorzystywane są innowacyjne panele STRUKTOPLAST o strukturze plastra miodu (grubość 25 mm), dzięki czemu każda naczepa jest o ok. 600 kg lżejsza niż porównywalne pojazdy z nadwoziami z paneli FERROPLAST (1 m2 panelu STRUKTOPLAST waży ok. 7,5 kg, FERROPLAST – 13 kg).

W budowie nadwozia naczepy S.BO PACE wykorzystywane są innowacyjne panele STRUKTOPLAST o strukturze plastra miodu – naczepa S.BO PACE jest o ok. 600 kg lżejsza niż porównywalne pojazdy z nadwoziami z paneli FERROPLAST (fot. Schmitz Cargobull)

S.BO PACE ma certyfikat zgodności z normą EN 12642 Code XL, oferowana jest szeroka gama opcji. Są to m.in. szyny zabezpieczające ładunek, półprzezroczysty dach, tylny podest załadowczy i różne warianty drzwi: roletowe lub klasyczne dwuskrzydłowe z paneli aluminiowych. Standardowa nośność podłogi wynosi 5,5 t i można ją opcjonalnie zwiększyć do 7,1 t lub 8 t

Wraz z nową naczepą Schmitz Cargobull wprowadza również nowe oznaczenie S.BO dla pojazdów z zabudową furgonową przeznaczonych do transportu ładunków nie wymagających kontroli temperatury (Dry Freight). Oznaczenie S.KO wykorzystywane jest nadal w przypadku izoterm i chłodni. Oprócz naczepy S.BO PACE Schmitz Cargobull oferuje również inne pojazdy z tego segmentu, takie jak sprawdzony S.BO EXPRESS z panelami FERROPLAST czy nadwozie skrzyniowe S.BO Steel.

Zmodernizowana wywrotka Z.KI na przyczepie centralnoosiowej ma stalowe ściany boczne o wysokości 900 mm, pojemność ładunkowa to ok. 10 m3, pojazd waży o 50 kg mniej niż jego poprzednik (fot. Schmitz Cargobull)

Przyczepa wywrotka Z.KI
Firma Schmitz Cargobull ponownie wprowadziła na rynek przyczepę centralnoosiową z wywrotką trójstronną – jest to najmniejszy model w ofercie pojazdów budowlanych. Zmodernizowana wywrotka Z.KI ma stalowe ściany boczne o wysokości 900 mm, pojemność ładunkowa to ok. 10 m3. Dzięki nowej konstrukcji pojazd waży o 50 kg mniej niż jego poprzednik. W przyczepie Z.KI można przewozić towary sypkie, ładunki pojedyncze lub spaletyzowane. Opcjonalne punkty mocowania zintegrowane z podłogą zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo.

Fot. Schmitz Cargobull

Tylna i boczne ściany zawieszone są wahadłowo. Wysoko umieszczone zawiasy na klapie ściany tylnej ułatwiają wysypywanie ładunku. Aby maksymalnie ułatwić obsługę podczas składania odpornych na zużycie ścian bocznych, można je wyposażyć w sprężynowy mechanizm podnoszący, który ułatwia również załadunek boczny.

Rozwiązaniem problemu udostępniania właściwych danych może być Schmitz Cargobull Data Management Center (DMC), czyli centrum zarządzania danymi, będące częścią portalu TrailerConnect. Informacje poszczególnych członków sieci logistycznej są scentralizowane i grupowane bez uwidaczniania poszczególnych partnerów osobom trzecim (fot. Schmitz Cargobull)

Usługi cyfrowe
Rozpoznawanie problemów i nieprawidłowości w agregacie chłodniczym S.CU i szybkie ich rozwiązywanie jest głównym zadaniem usługi proaktywnego monitoringu wprowadzonego przez firmę Schmitz Cargobull w ramach usług cyfrowych. Dzięki nowym funkcjom proaktywnego monitoringu detekcja usterek w agregacie następuje znacznie wcześniej. Klient otrzymuje konkretne zalecenia dotyczące działania w przypadku zbliżającej się awarii, a kierowca może podjąć odpowiednie kroki w celu zminimalizowania przestojów.

Nowo utworzony pulpit nawigacyjny FleetHealth w obrębie portalu TrailerConnect zawiera wszystkie istotne informacje na temat agregatu chłodniczego. Stan eksploatowanych we flocie agregatów chłodniczych jest wizualnie wyświetlany za pomocą systemu sygnalizacji świetlnej. Stale wyświetlane są również oczekujące zalecenia w zakresie obsługi, co daje użytkownikom pełne bezpieczeństwo planowania, zapewniając lepszą i bardziej przejrzystą kontrolę nad flotą.

Cargobull Euroservice oferuje dodatkowe wsparcie w ramach pełnej umowy serwisowej. Szybkie umówienie terminu wizyty w warsztacie zapewnia jeszcze szybszą pomoc, a pojazd jest w minimalnym czasie gotowy do ponownego użycia.

Cyfrowe giełdy transportowe i spedytorzy online oferują firmom transportowym wiele korzyści dzięki platformom Real Time Visibility (RTV). Inteligentne zarządzanie danymi jest zatem niezbędne do efektywnej współpracy. Na rynek wkracza nowy poziom przejrzystości, który zapewnia wgląd w czasie rzeczywistym w położenie i status ładunku oraz umożliwia ocenę firm transportowych za pośrednictwem portali cyfrowych. Dane telematyczne z ciągnika i naczepy obejmują całą trasę. Platformy RTV wykorzystują te dane do wizualizacji podróży ładunku od początku do końca.

Wyzwaniem jest bezpieczeństwo przekazywanych danych, ponieważ często firmy transportowe łączą w sieć nie tylko własne floty, ale także floty podwykonawców. Umożliwia to niemal niekontrolowany dostęp do dużej liczby danych, a tym samym także do innych nowych modeli biznesowych, takich jak m.in. cyfrowe dopasowywanie ładunków. Niektórzy spedytorzy obawiają się, że może to osłabić ich pozycję przez niekontrolowany transfer czy też wyciek danych i zmniejszy przejrzystość łańcucha dostaw. Potrzebne są zatem nowe rozwiązania, które udostępniają tylko dane logistyczne związane z trasą, bez ujawniania całej sieci podwykonawców.

Rozwiązaniem problemu może być Schmitz Cargobull Data Management Center (DMC), czyli centrum zarządzania danymi, będące częścią portalu TrailerConnect, dzięki któremu przewoźnik zachowuje kontrolę nad swoimi danymi. Informacje poszczególnych członków jego sieci logistycznej są scentralizowane w jego imieniu i grupowane bez uwidaczniania poszczególnych partnerów osobom trzecim. TrailerConnect może przekazywać dane dotyczące trasy i zlecenia transportowego (LTL – ładunki częściowe) oddzielnie do poszczególnych punktów końcowych. Spedytor decyduje, które informacje są udostępniane, chroniąc w ten sposób zasoby firmy. Operatorzy flot korzystający z DMC mogą być pewni, że ich naczepy są kompatybilne z dowolną platformą spedycyjną, a ich dane mogą być kontrolowane i bezpiecznie przekazywane w przyszłości.

Za pośrednictwem portalu TrailerConnect można przekazywać dane dotyczące trasy i zlecenia transportowego, określając, które informacje są udostępniane; operatorzy flot korzystający ze Schmitz Cargobull Data Management Center (DMC) mogą być pewni, że ich naczepy są kompatybilne z dowolną platformą spedycyjną, a ich dane mogą być kontrolowane i bezpiecznie przekazywane w przyszłości (fot. Schmitz Cargobull)